![](https://i2.wp.com/static.bonniernews.se/gcs/bilder/dn-mly/d5edb8b9-0c01-42ec-bfe8-8346c824045f.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1024:576&crop=1024:h;center,top&output-quality=80&w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
En både mörk och fluffig delikatessbakelse med gräddan av franska skådespelare – så kanske man skulle kunna beskriva ”Le deuxième acte” (”The second act”) som öppnar den 77:e Cannesfestivalen. På tisdagskvällen rullas röda mattan ut för de inhemska filmstjärnorna Léa Seydoux, Vincent Lindon och Louis Garrel som spelar i Quentin Dupieuxs metakomedi om några skådespelare som är med i en dödsdömd filmproduktion.
Detsamma kan knappast sägas om Cannesfestivalen som alltjämt behåller sin position som världens största och viktigaste. Under de närmaste tolv dagarna väntas drygt 35 000 festivalgäster från 160 länder mingla i skärningspunkten mellan konst och kommers på den lilla soldränkta strandremsan La Croisette.
Årets Guldpalmsstrid kommer att stå mellan världsnamn som Francis Ford Coppola, Andrea Arnold, Yorgos Lanthimos, Jia Zhang-Ke och Paolo Sorrentino, samt Guldbaggevinnaren svensk-iranske Ali Abbasi (”Gräns”) som släpper loss Trumpfilmen ”The apprentice”. Svensken Magnus von Horn är också med i tävlingsleken. Han har regisserat danska ”Flickan med nålen”, ett kostymdrama om en ökänd änglamakerska, spelad av Trine Dyrholm.
På måndagen pågick febril aktivitet inför årets stora glättiga europeiska filmparty som aldrig väjer för det politiska allvaret. Årets officiella affisch är hämtad från Akira Kurosawas ”Augustirapsodi” från 1991 som kretsar kring en mormor som förlorade sin man i bombningen av Nagasaki 1945.
Just nu pryder den festivalpalatset i jätteformat som smälter samman med himlen på ungefär samma sätt som en infinitypool blir ett med havet: ”Genom att spegla biografen hyllar den här affischen den sjunde konsten, med naivitet och undran /…/ I en skör värld som ständigt ifrågasätter det annorlunda, bekräftar Cannesfestivalen en övertygelse: att film är en universell tillflyktsort för skapande och gemenskap. En plats där vår mänsklighet är lika mycket skriven som vår frihet.”
Läs mer:
Regissör bakom Cannesbidrag dömd till fängelse och piskrapp
Magnus von Horn och Ali Abbasi tävlar om Guldpalmen i Cannes