”Borgarklassens diskreta charm” (1972)
Regi: Luis Buñuel. Med: Fernando Rey, Delphine Seyrig, Stephane Audran, Jean-Pierre Cassel, Paul Frankeur m fl. 1 tim och 42 min.
Påskharens allra finaste gåva är fem surrealistiska premiumägg från det spanska regisnillet Luis Buñuel, däribland den fantastiska Oscarsvinnaren ”Borgarklassens diskreta charm” (1972) som kretsar kring en middag med förhinder. Övriga Buñuelpärlor som kan strömmas på SVT är ”Tristana” och ”Belle de jour – dagfjärilen” med Catherine Deneuve samt mästarens två sista filmer ”Frihetens fantom” och ”Begärets dunkla mål”.
”Whiplash” (2014)
Regi: Damien Chazelle. Med: Miles Teller, J.K. Simmons, Paul Reiser, Melissa Benoist, Austin Stowell m fl. 1 tim och 46 min.
Rafflande och rytmiskt psykologiskt drama från ”La La land”-regissören Damien Chazelle som utspelar sig på en av USA:s bästa musikskolor. J K Simmons briljerar som en psykopatisk perfektionist till jazzbandsledare som inte har något till övers för överseende curlingföräldrar. Hans pennalistiska metoder går ut över den ambitiösa trummisen Andrew Neiman (Miles Teller) som drivs till bristningsgränsen.
”Analys av ett mord” (1959)
Regi: Otto Preminger. Med: James Stewart, Lee Remick, Ben Gazzara, Arthur O’Connell, Eve Arden m fl. (Anatomy of a Murder). 2 tim och 41 min.
Klassisk rättegångsthriller där James Stewart spelar en advokat i norra Michigan som försvarar en soldat hävdar att han dödade en värdshusvärd på grund av tillfällig sinnesförvirring efter att offret våldtog hans fru. Utifrån Robert Travers roman har Otto Preminger skapat ett starkt och realistiskt rättsdrama som på ett banbrytande sätt skildrar juridiska dilemman där själva sanningen står i centrum.
”Kanonerna på Navarone” (1961)
Regi: J. Lee Thompson. Med: Gregory Peck, David Niven, Anthony Quinn, Stanley Baker, Anthony Quayle m fl. 2 tim och 36 min.
”Det enda sättet att vinna ett krig är att vara lika brutal som fienden”, konstaterar Gregory Pecks komplexa kapten som plågas av de moraliska val som kriget tvingar honom till i denna verklighetsbaserade krigsklassiker. Bygger på Alistair MacLeans roman från 1957 som kretsar kring en grupp allierade soldater på ett självmordsuppdrag för att förstöra två massiva tyska kanoner på en ointaglig fästning vid Egeiska havet. Ingår i serien ”80 år sedan freden i WWII” som också rymmer ”Härifrån till evigheten” (1953), ”Bron över floden Kwai” (1957) och ”Never look away” (2018). Lagom till den 8 maj släpps ännu fler titlar i samma serie.
”Budbäraren” (1971)
Regi: Joseph Losey. Med: Julie Christie, Alan Bates, Dominic Guard, Michael Redgrave, Edward Fox m fl. 1 tim och 56 min.
Strålande 60-talsklassiker om farligt begär, svartsjuka och komplexa relationer över klassgränserna. Handlingen utspelar sig en sommar kring förra sekelskiftet och kretsar kring en rik societetsdam (Julie Christie) och en fattig bonddräng (Alan Bates) som utnyttjar en ung pojke (Dominic Guard) som budbärare i deras förbjudna passion. Regisserad av Joseph Losey (”Betjänten”) med manus av Harold Pinter som bearbetat L P Hartleys roman från 1953.
”Sex” (2023)
Regi: Dag Johan Haugerud. Med: Thorbjørn Harr, Jan Gunnar Røise, Siri Froberg, m fl. 2 tim och 5 min.
Kärlek, kön, sexuellt begär och identitet står i centrum för denna underfundiga och underbara norska dramakomedi som triggas igång när två maskulina sotarkollegor (Thorbjørn Harr, Jan Gunnar Røise) plötsligt börjar dela med sig av några omvälvande erotiska erfarenheter som får oanade efterverkningar. Första delen i en trilogi som också rymmer ”Kärlek” och ”Drömmar” som nyligen vann Guldbjörnen i Berlin.
”De omutbara” (1987)
Regi: Brian De Palma. Med: Kevin Costner, Sean Connery, Robert De Niro, Andy Garcia, Charles Martin Smith m fl. 1 tim och 59 min.
Stilfull och svulstig kriminalthriller från 30-talets Chicago med skoningslös korruption, slow motion-skjutningar och smäktande Morricone-stråkar. Kevin Costner spelar en rättrådige FBI-agenten Eliot Ness som leder en specialstyrka (”The untouchables”) – med bland andra Sean Connerys hårdkokta polisveteran – som tar sig an den ökända gangsterbossen Al Capone (Robert De Niro) under förbudstiden. Bygger på Ness egna memoarer.
”Tillsammans” (2000)
Regi: Lukas Moodysson. Med: Michael Nyquist, Jessica Liedberg, Gustaf Hammarsten, Shanti Roney, Lisa Lindgren, Olle Sarri, Cecilia Frode m fl. 1 tim och 46 min.
Efter ”Fucking Åmål” gjorde Lukas Moodysson succé med denna varmhjärtade, tragikomiska komedi om en brokig skara som lever efter devisen: hellre gröt tillsammans än oxfilé ensam. Klasses (Gustaf Hammarsten) hyllningsmonolog till kollektivismen som livsform genom att likna människor vid gröt – först sköra och ensamma, sedan oskiljaktiga i gemenskap – är en klassiker i svensk film.
”Phantom of the open”
Regi: Craig Roberts. Med: Mark Rylance, Sally Hawkins, Rhys Ifans, Jake Davies, Christian Lees m fl. 1 tim och 46 min.
Charmerande småfånig, småputtrig och upplyftande komedi om den folkkära antihjälten Maurice Flitcroft – golfvärldens svar på backhoppningens Eddie the Eagle. Eminenta karaktärsskådespelaren Mark Rylance (”Wolf hall”) spelar den kedjerökande kranföraren från nordvästra England som försökte ta sig in i golfens toppskikt och retade gallfeber på brittiska golfförbundet. Bygger på ”The phantom of the Open: Maurice Flitcroft, The world’s worst golfer”.
”Minari” (2020)
Regi: Lee Isaac Chung. Med: Steven Yeun, Yeri Han, Yuh-Jung Youn, Alan S. Kim m fl. 1 tim och 55 min.
Naturlyrik, familjekänsla, migration, kulturkrockar och utanförskap. Lee Isaac Chungs självbiografiska och själfulla familjedrama tog filmvärlden med storm och nominerades till sex Oscar för några år sedan. En ljuv sommarbris till film om en koreansk familj som flyttar från Los Angeles för att bli lantbrukare i 80-talets Arkansas. Yuh-Jung Youn vann en Oscar för den charmiga men irriterande mormorsfiguren Soonja.
”First reformed” (2017)
Regi: Paul Schrader. Med: Ethan Hawke, Amanda Seyfried, Cedric Kyles, Victoria Hill m fl. 1 tim och 53 min.
Psykologiskt drama om skuld, tro och radikalisering som är ett slags modern korsning av Scorseses ”Taxi driver” och Bergmans ”Nattvardsgästerna” – spetsad med akut klimatångest. Ethan Hawke spelar en präst kämpar med sin tro och sitt mörka förflutna. När han tar emot en kvinna som söker hjälp för sin radikaliserade make dras han in i en djup existentiell och moralisk kris.
”Körkarlen” (1921)
Regi: Victor Sjöström. Med: Hilda Borgström, Tore Svennberg, Victor Sjöström m fl. 1 tim och 47 min.
Spritgubbar, slumsystrar och spöken. Få andra filmer går igen i den svenska filmhistorien som Victor Sjöströms odödliga stumfilmsklassiker. För några år sedan korades den återigen till bästa svenska filmen någonsin i tidskriften FLM: andra stora omröstning. Victor Sjöström regisserade sig själv i rollen som det självupptagna fyllot David Holm som på nyårsafton tvingas av dödens körkarl att reflektera över sitt förslösade liv.
”Jesus Christ superstar” (1973)
17/4. Regi: Norman Jewison. Med: Ted Neeley, Carl Anderson, Yvonne Elliman, Barry Dennen, Bob Bingham m fl. 1 tim och 46 min.
”I don’t know how to love him/ What to do, how to move him”, sjunger Judas (Carl Anderson) i denna elektrifierande filmatisering av Tim Rice och Andrew Lloyd Webbers legendariska rockopera. Precis som i förlagan skildras de sista dagarna i Jesu liv – genom Judas förvirrade perspektiv. På sin tid en verkligt banbrytande tolkning av den klassiska bibelberättelsen som fortfarande inte har mist sin råa emotionella kraft.
”Farväl Falkenberg” (2006)
11/4. Regi: Jesper Ganslandt. Med: Holger Eriksson, John Axel Eriksson, Jörgen Svensson, David Johnson, Jesper Ganslandt m fl. 1 tim och 31 min.
Fem övermogna barndomsvänner ”firar” sista sommaren i hemstaden med salta bad, stuginbrott, bacon-brunch och småstadsångest. Ganslandts vemodiga och drömska regidebut må vara lite ojämn, men var tveklöst en av 00-talets bästa svenska filmer. En känslig men stenhård uppdatering av den klassiska svenska Bergmanångesten som träffar både solar plexus och hjärteroten samtidigt. Nominerades till fyra Guldbaggar.
”Kungliga patrasket” (1945)
23/4. Regi: Hasse Ekman. Med: Hasse Ekman, Edvin Adolphson, Eva Henning, Ester Roeck Hansen, Gudrun Brost, Stig Järrel m fl. 1 tim och 57 min.
”Men du får komma ihåg, pappa är inte någon vanlig människa. Han är konstnär. En genial konstnär. Vi får inte begära att han ska vara precis som vi andra.”. I januari 1938 dog superstjärnan Gösta Ekman i förtid. Sju år senare skapade hans son detta spirituella äreminne över sin berömda teaterfamilj. Den allvarliga komedin ”Kungliga patrasket” blev också Hasse Ekmans stora genombrott som regissör.
”Petra von kants bittra tårar” (1972)
SVT Play, 18/4. Regi: Rainer Werner Fassbinder. Med: Margit Carstensen, Irm Hermann, Hanna Schygulla, Gisela Fackelday, Eva Mattes m fl. 2 tim och 4 min.
Makt och begär, kärlek och underkastelse är centrala teman i detta teatrala och djuplodande psykologiska relationsdrama från den tyska filmens mest självförbrännande regissör. Margit Carstensen spelar den plågade modedesignern Petra von Kant som bor med sin sekreterare Marlene (Irm Hermann) samtidigt som hon ger sig in en kort men destruktiv kärleksaffär med den unga Karin, spelad av regissörens favoritmusa Hanna Schygulla.
”Monica Z” (2013)
18/4. Regi: Per Fly. Manus: Peter Birro. Med: Edda Magnason, Kjell Bergqvist, Sverrir Gudnason, Cecilia Ljung, Vera Vitali m fl. 1 tim och 51 min.
”En nattklubbsdrottning doftande av logar. Ett lingonris som satts i cocktailglas /…/ en sorg i rosenjazz” – ingen har i ord fångat Monica Zetterlund bättre än Tage Danielsson. På film har Edda Magnason gjort ett prima porträtt av den värmländska sångerskan i denna hyllningsbiografi som främst kretsar kring perioden då hon sa upp sig som telefonist i Hagfors, festade loss i villan på Lidingö och tog första stegen ut i världen för att bli en firad artist.
”Det ligger i blodet” (1940)
18/4. Regi: Howard Hawks. Med: Cary Grant, Rosalind Russell, Helen Mack m fl. 1 tim och 32 min.
”En sexkomedi utan sexet” är en träffande beskrivning av den romantiska screwballkomedin som hade sina glansdagar på 30- och 40-talen. I denna flyhänta och eleganta Howard Hawks-klassiker (”His girl friday) spelar Cary Grant en chefredaktör som till varje pris försöker vinna tillbaka sin exfru (Rosalind Russell) – en stjärnreporter som planerat att sluta med journalistiken för att gifta sig med en småtrist försäkringsagent och bli hemmafru.
”Green book” (2018)
18/4. Regi: Peter Farrelly. Med: Viggo Mortensen, Mahershala Ali, Linda Cardellini m fl. 2 tim och 10 min.
För sex år sedan snuvades ”Roma” på Oscarsstatyetten för bästa film av detta feel good-drama om USA:s rasistiska historia. Även om den inte håller samma verkshöjd som Alfonso Cuaróns mästerverk så är det en sevärd och varmhjärtad roadmovie om oväntad vänskap där Viggo Mortensen spelar en dörrvakt från Bronx som hyrs in för att köra Mahershala Alis världsberömda svart pianist på en konsertturné genom den djupa södern.
”Everything everywhere all at once” (2022)
18/4. Regi: Daniel Kwan, Daniel Scheinert. Med: Michelle Yeoh, Stephanie Hsu, Jamie Lee Curtis m fl. 2 tim och 19 min.
”Allt överallt på en gång” är en oöverträffad titel för detta galet gränsöverskridande sci-fi-spektakel där Michelle Yeoh spelar en utbränd kinesisk invandrare som tvingas rädda världen genom att resa mellan parallella universum och parallella versioner av sig själv. Kwans och Scheinerts sjukt originella hybriddrama gick fram som en ångvält på Oscarsgalan för två år sedan där den vann sju statyetter.
Läs fler strömningstips av Nicholas Wennö
Skräddarsy ditt tittande med DN:s stora strömningsguide