2018 påbörjades bygget av järnvägen Norrbotniabanan. I dag är den första etappen, på 12 kilometer mellan Umeå och Dåva, ännu inte färdigställd. Inför kommande byggstart av etapp två mellan Dåva–Skellefteå har Trafikverket uppdaterat kostnaderna för bygget. Enligt en rapport som skickades till regeringen har projektet Norrbotniabanan blivit närmare två miljarder kronor dyrare än vad som tidigare varit planerat.
– I pengar är det definitivt en stor kostnadsökning, men det är ju också ett stort projekt, säger Urban Eriksson, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
– Vi gör allt vi kan för att hålla nere kostnaderna. Jag tror ändå vi ligger bra till.
Att det blivit nästan två miljarder dyrare beror delvis på att Trafikverket utökat den buffert myndigheten har för störningar som kan tänkas uppstå under byggets gång. DN har tidigare skrivit om att miljöfarlig sulfidjord upptäckts där järnvägen ska dras vilket fördyrat bygget med flera hundra miljoner kronor. En annan anledning till kostnadsökningen är förändringar som behövts göras efter att bygget påbörjats.
– Till exempel kommer vi behöva bygga dubbelspår på en del av sträckan eftersom vi har insett att det inte kommer räcka med endast mötesplatser, säger Urban Eriksson.
Prislappen för hela Norrbotniabanan, från Umeå upp till Luleå, var innan byggstarten satt till 40 miljarder kronor.
– Det är en gammal siffra. Jag tror inte det kommer att räcka med tanke på att vi har haft en oerhörd kostnadsutveckling de senaste åren, säger Urban Eriksson.
Exakt vad slutnotan för projektet kommer att bli, vill Urban Eriksson inte spekulera i. Men inför den kommande nationella planen för infrastruktursatsningar i Sverige, arbetar myndigheten med att ta fram en uppdaterad siffra.
Samtidigt ska de första 12 kilometrarna mellan Umeå och industriparken Dåva färdigställas. Därefter är det dags att påbörja bygget av sträckan Dåva – Skellefteå, när det kan bli är det ingen som vet.
– Vi sitter och väntar på byggstartsbeslut från regeringen, säger Urban Eriksson.
I juni frågade DN infrastrukturminister Andreas Carlson när ett besked om byggstart kan komma. Då fanns inget svar på frågan annat än att regeringen skulle agera skyndsamt i frågan.
Dessutom saknas fortfarande närmare fem miljarder kronor för sträckan Dåva – Skellefteå. Hur det blir med finansieringen är även det upp till regeringen att fatta beslut om.
Norrbotniabanan
• Den 27 mil långa Norrbotniabanan byggs i etapper. I dagsläget bygger Trafikverket den första sträckan som är 12 kilometer mellan Umeå och Dåva.
• Näst på tur står byggnationen av Dåva – Skellefteå och planeringen för Skellefteå – Luleå.
• Prognosen för persontrafik på sträckan Umeå-Skellefteå är i nuläget år 2032. Målet är att år 2030 påbörja bygget av sträckan mellan Skellefteå och Luleå.