Att Peter Carlsson avgår som vd kom som en nyhet på fredagsmorgonen. På en presskonferens beskriver han det som en logisk följd av gårdagens stora nyhet, att Northvolt ansökt om företagsrekonstruktion i USA.
– Det är stora nyheter för Northvolt som vi presenterar i dag. Efter en lång tids förhandling tog vi beslutet i går att gå in i en ”chapter 11”, en amerikansk företagsrekonstruktion. Den är nu i rullning. Den ger oss access till 2,5 miljard i kapital. Det ger oss möjligheten att fortsätta att rulla ut den strategiska plan som vi har annonserat och jobbar på, säger Peter Carlsson.
Enligt Carlsson har kunderna och inte minst Scania stöttat processen. Det kommer att ta till slutet av första kvartatlet 2025 att genomföra.
– Jag har också meddelat personalen i dag, att jag tagit beslutet att stiga ned som vd, säger han.
En trojka av företagets högsta ledning kommer att leda bolaget medan man söker ny vd, Pia Aaltonen Forsell, Matthias Arleth och rekonstruktionschefen Scott Miller.
Peter Carlsson beskriver det som en känslosam dag för honom.
Därefter får han frågor från deltagarna på presskonferensen, bland annat om hur länge man kan betala löner till de anställda. Enligt Peter Carlsson gör processen i USA att man kan få in kapital i bolaget. Flera av de befintliga aktieägarna överväger att gå in, samt andra större institutioner.
– De nuvarande pengarna räcker till i början av nästa år. Vi behöver mer kapital, men jag känner en stark tillförsikt att vi kan lösa det, menar han.
Enligt Peter Carlsson är Northvolt viktigt för kunderna, för Europa och för den gröna omställningen, och man kommer att stärkas av processen.
– Vi kan gå ur processen med en förenklad kapitalstruktur som bolag.
Samtidigt medger han att det kommer att behöva göras nedskrivningar av värdet, vilket innebär att aktieägarna kommer att förlora pengar.
– Jag tar det ansvaret, samtidigt gör övergången att vi får jobba vidare och Northvolt kan utveckla sin potential och det som är viktigt.
Angående leveranserna säger han att man jobbat igenom planerna i närtid med Scania, och nästa år kommer Porsche och Audi att komma in.
– Den planen som ligger inne är vi överens om med kunderna, och vi har stabiliserat den. Som vi ser det nu kan vi leverera enligt de åtagandena, säger han.
Enligt Peter Carlsson har han inte fått sparken. Att han avgår sker i samråd med styrelsen, efter att det varit ett betungande år för honom och hans familj. Han kommer att sitta kvar i styrelsen och får inget avgångsvederlag. Han menar att det varit mycket fokus på honom, och att det är en bra tidpunkt i och med rekonstruktionen att en ny vd tar över.
Alla 5 000 medarbetare kommer att få sina löner nästa vecka, och framöver meddelar han.
Fakta.Detta är chapter 11
● En Chapter 11-process är en amerikansk version av en svensk företagsrekonstruktion. Namnet kommer efter kapitel 11 i den amerikanska konkurslagstiftningen.
● Processen är lik en svensk företagsrekonstruktion, syftet är att ge bolag med ekonomiska problem andrum och skydd mot konkurs under tiden det städas i ekonomin. Till exempel genom att förhandla om avtal och skriva ner skulder till leverantörer och långivare. Northvolt kommer eventuellt även att behöva få in nya pengar genom processen.
● Att Northvolt har två amerikanska dotterbolag ger batteritillverkaren möjlighet att göra processen i USA. Det anses ofta fördelaktigt att göra just i USA. Inte minst för att det går att hantera hela koncernen i en och samma process, oavsett hur många länder de olika bolagen finns i.
● En av baksidorna med att driva processen i USA är att Northvolt inte kommer att kunna ta del av den statliga lönegarantin i Sverige, som vid en svensk rekonstruktion. Processen ger inte heller något skydd mot konkurs för de svenska bolagen, enligt Anders Hansson, ordförande i svenska rekonstruktörs- och konkursförvaltarkollegiet. Fordringsägare kan enligt honom fortfarande begära de svenska Northvolt-bolagen i konkurs hos tingsrätten om de anser att något av bolagen är på obestånd.
Vad rekonstruktionen innebär för leverantörer kommer att bli en förhandling med intressenterna. Enligt Peter Carlsson är det viktigaste för dem att Northvolt återkapitaliseras och kan fortsätta att verka.
På frågor om produktionsproblemen säger han att det tagit längre tid än man väntat sig att starta och driva den avancerade produktionen och att hitta ”processfönstren”. Samtidigt är produkterna eftertraktade, hävdar han.
– Om vi tittar bara på den linan som levererar till Scania ligger den på 60-70 procent bättre än i somras. Det är en ständig progress, det har bara tagit längre tid än vi förväntat oss. Kommer vi att kunna konkurrera med asiater på sikt? Absolut, säger han.
Läs mer:
Northvolts kassa hade bara räckt en vecka
Vad innebär egentligen chapter 11 för Northvolt? DN:s expert svarar