Den nya stödlinjen bemannas av legitimerade psykologer, sjuksköterskor och kuratorer. Linjen är öppen dygnet runt alla dagar i veckan och erbjuder stöd via både telefon och webb. Personalen består av 15 personer som ska arbeta i skift.
Den som vänder sig hit ska kunna vara anonym och linjen är även öppen för närstående personer.
Enligt Forssmed har många försökt höra av sig till stödlinjen redan innan den öppnat.
– Det visar att behovet finns av ett komplement till hälso- och sjukvården och befintliga stödlinjer. Av en kapacitet att hjälpa människor som befinner sig i väldigt mörka situationer där man ibland inte ser något hopp om framtiden, men där ett samtal kan göra skillnad.
Det var i våras som Folkhälsomyndigheten fick i uppdrag av regeringen att hitta en lämplig aktör för att driva stödlinjen. Valet föll på Region Stockholm och enheten eStöd.
– De har god erfarenhet av hur man bygger en bra kapacitet eftersom de också har erfarenhet av andra stödlinjer, säger Forssmed.
Tidigare fanns en hjälplinje som finansierades av regionerna, men den lades ner 2019.
Regeringen avsätter nu 22 miljoner kronor till stödet och meningen är att satsningen ska bli permanent.
– Vår plan är att den här linjen ska bedrivas långsiktigt, säger Forssmed.
I satsningen ingår också 30 miljoner ytterligare till organisationer inom civilsamhället som arbetar med att främja psykisk hälsa och suicidprevention.
Den tidigare S-regeringen gav 2021 Folkhälsomyndigheten i uppdrag att utreda behovet av en stödlinje. Myndigheten fann då att de hjälplinjer som redan finns och som drivs på ideell basis bara hann besvara en tredjedel av samtalen som kom in.
Numret till stödlinjen är 90 390.