Denna artikel publicerades ursprungligen i The New York Times.
I början kommer tjänsten, som Tesla kallar Robotaxi, endast vara tillgänglig för inbjudna kunder och fordonen bara åka på utvalda gator. En säkerhetsövervakare kommer att sitta i framsätet under testperioden, och bilarna får inte köra vid dåligt väder. Det framgår av informationen som Tesla skickat ut till de utvalda personer som har fått en inbjudan att använda tjänsten.
”Som inbjuden användare kommer du att vara bland de första som använder vår nya Robotaxi-app och får prova en självkörande taxi inom ett begränsat område i Austin”, står det i utdraget som publicerades på sociala medie-plattformen X av Sawyer Merritt, en av Teslas investerare som brukar uttala sig om företaget.
Teslas börsvärde på 1 biljon dollar vilar till stor del på Musks löften om att företaget kommer att kunna använda artificiell intelligens för att låta sina bilar köra förarlöst i stort sett överallt där det finns vägar. Projektet i Austin har väckt stor uppmärksamhet bland investerare, analytiker och Tesla-anhängare, eftersom det kommer att ge de första indikationerna på om Teslas teknik kan leva upp till Musks ambitioner.
Men Tesla har fortfarande en lång väg att gå, enligt vissa analytiker.
– Hittills ligger lanseringen långt efter företagets löften och vad konkurrenterna redan har levererat, säger Paul Miller, chefsanalytiker på Forrester Research.
Teslas verksamhet med robottaxi har fått ökad betydelse eftersom försäljningen av Tesla-bilar har sjunkit kraftigt över hela världen de senaste månaderna.
Företaget sa i april att det skulle börja producera en mer prisvärd bilmodell i slutet av juni för att hjälpa till att återuppliva försäljningen. Men med bara några dagar kvar av månaden har de varken visat upp en prototyp av fordonet eller börjat ta emot beställningar.
Elon Musk har tidigare sagt till investerare att personer som äger Teslor kommer att kunna uppgradera sina bilar så att de kan fungera som självkörande taxibilar. Bilarna skulle då kunna köra runt på gatorna och tjäna pengar, alltmedan ägarna sover, arbetar eller spelar tv-spel.
Konkurrenter som Waymo, som har kommersiell verksamhet i Austin, arbetar inte på det sättet. Dessa företag har noggrant kartlagt de områden där de är verksamma och använder egenutvecklad, specialanpassad teknik.
Tesla planerar också att sälja en tvådörrarsbil som kallas Cybercab. Den bilen har ingen ratt och är främst avsedd att fungera som självkörande taxi. Det första testet som startade i Austin på söndagen använde sportbilar av modell Y som såg identiska ut med de som säljs till konsumenter, men som innehåller mer avancerad programvara.
Elon Musks vision står dock inför många utmaningar, bland annat regleringshinder, politiskt motstånd och välfinansierade konkurrenter.
Waymo, som ägs av Googles moderbolag, genomför 250 000 resor per vecka för kunder i Austin, Phoenix, Los Angeles och San Francisco Bay Area. De planerar också att erbjuda sina tjänster i Atlanta, Miami och Washington under de kommande månaderna. Förra veckan meddelade företaget att det också kommer att verka för en ändring av lagen i New York för att tillåta förarlösa taxitjänster i New York.
Minst tre andra företag – Zoox, som ägs av Amazon, Volkswagen och Avride, ett nystartat företag som samarbetar med Hyundai – testar självkörande fordon i Austin, men erbjuder ännu inte resor för allmänheten.
Amerikanska National Highway Traffic Safety Administration utreder om Teslas teknik, som huvudsakligen bygger på kameror, riskerar att sluta fungera vid dålig sikt. Waymo, Zoox, Volkswagen och andra kombinerar kameror med radar- och lasersensorer, en metod som vissa experter anser är säkrare än att enbart förlita sig på kameror
Teslas Robotaxi-tjänst skulle också kunna möta samma motstånd som företagets bilar har mött på grund av Musks stöd för president Donald Trump och högerpolitiska frågor. En av orsakerna till att Teslas försäljning har minskat är att Musks politiska ställningstaganden har stött liberala och oberoende väljare, som i högre grad än konservativa är benägna att köpa elbilar.
Företaget, som har sitt säte i Austin, har mötts av motstånd även i Texas, som i allmänhet är positivt inställt till självkörande fordon. På onsdagen uppmanade sju demokratiska ledamöter i delstatsförsamlingen företaget att skjuta upp starten av Robotaxi tills nya bestämmelser träder i kraft. Austins stadsledning uppgav i ett uttalande att staden har försett företaget med kartor över skolzoner och information om polisens och brandkårens verksamhet.
Tesla har avböjt att svara på frågor men Elon Musk har ofta hävdat att Teslas självkörande bilar är säkrare än bilar som körs av människor.
Vissa analytiker tror att Teslas Robotaxi har goda chanser att lyckas eftersom det har en betydande kostnadsfördel jämfört med konkurrenter som använder flera typer av sensorer i sina fordon.
Men andra analytiker tvivlar på att Musks planer är genomförbara, inklusive hans idé att Tesla-ägare ska ställa sina bilar till förfogande för att skjutsa främlingar.
– Jag tror inte att så många Teslaägare vill släppa taget om sina bilar, säger Kara Kockelman, professor i transportteknik vid University of Texas i Austin, som själv äger en Tesla Model 3.
Denna artikel publicerades ursprungligen i The New York Times. Copyright: c.2025 The New York Times Company