År 1628 sjönk Vasaskeppet – nästan 400 år senare riskerar det att sjunka igen.
Sedan bärgningen av skeppet i början av 60-talet har det sakta men säkert fallerat. Detta är en följd av en kemisk nedbrytning av skeppets trä, vilket har skapat små rörelser i skrovet och orsakat skador. Om inget görs kan det innebära slutet på skeppets historia och ett kulturarv som går i graven.
– Den ultimata negativa konsekvensen skulle vara att skeppet helt enkelt kantrar och inte längre orkar bära sin vikt, utan att det blir en hög med trä, säger Peter Rydebjörk, projektledare för Stötta Vasa på Vasamuseet.
För att undvika en eventuell kollaps inleder Vasamuseet ett samarbete med Alleima, ett specialstålföretag, för att säkra skeppets framtid genom projektet ”Stötta Vasa”. Redan 2011 inledde de ett samarbete för att byta ut tusentals rostiga bultar som bidrog till de kemiska processer som skadade skeppet.
Under tisdagen skrev de under ett nytt samarbetsavtal. Nu ska Vasaskeppet få ett stålskelett, från kölen upp till däcket, som stabiliserar det och motverkar en kollaps. Detta beräknas kosta mellan 200 till 220 miljoner kronor, som dels kommer finansieras av statliga pengar, dels av externa intäkter såsom donationer.
– Vi tror att det är den bästa lösningen som vi har forskat väldigt länge på, säger Peter Rydebjörk.
Skelettet består av rör i rostfritt stål, som inte avger syre som påverkar skeppets trä negativt. Stålskelettet kan jämföras med ett människoskelett, med en ryggrad som kommer att gå ut genom botten på skeppet, berättar Jan Haraldsson, forskningschef inom metallurgi på Alleima.
För att sätta in skelettet krävs det att man borrar hål i skeppet, och det är inte helt riskfritt.
– Allt man gör kan innebära en påverkan. Men jag tror att konsekvenserna av det är mindre än om man inte gör någonting, säger Jan Haraldsson.
– Då kommer skeppet att bli skevt, tillägger Tom Eriksson, teknisk chef på Alleima.
Under årens lopp har flera insatser gjorts för att förlänga Vasaskeppets livslängd. Trots detta, och trots stålskelettet som nu kommer att stötta upp skeppet, kommer det en dag då skeppet inte längre orkar. Däremot tror Peter Rydebjörk att skeppet kommer att överleva i minst 333 år till – det vill säga lika lång tid som det låg på havets botten innan det bärgades.
– Allt material bryts ner, vilket innebär att det till slut inte kommer att finnas något skepp. Men det ligger långt fram i tiden, säger Peter Rydebjörk.
Det yttre arbetet med skelettet förväntas vara klart i slutet av 2027, men arbetet med det inre skelettet och själva upprättningen kan ta längre tid än så, berättar Peter Rydebjörk.
– För oss handlar det om att få in den nya stöttningen, för det är den lösning vi tror på. Sedan måste vi övervaka skeppets rörelser för att ha kontroll över det. Vi vill stoppa de här rörelserna, men att tro att vi helt kommer att förhindra dem är nog inte sant, säger Peter Rydebjörk om skeppets framtid.
Fakta.Stålskelettet
Stålskelettet är i rostfritt stål och ska ge en inre stöttning till skeppet.
Genom att bygga skelettet som ett fackverk med rör ska det stabilisera skeppet och motverka de små rörelserna som skadar skrovet.
Det rostfria materialet gör att det inte släpper ifrån sig syre som påverkar träet i en negativ bemärkelse.
Fakta.Vasaskeppet
År 1628 sjönk Vasaskeppet efter 1300 meter till havs och endast 120 meter från land.
Cirka 30 av de 150 till 250 som fanns ombord dog.
Över 300 år senare, år 1961, drogs skeppet upp efter en lång process.
År 1990 invigdes det nuvarande Vasamuseet. Tio år senare började gula och vita fläckar synas på skrovet och ett forskningsprojekt för att bromsa sönderfallet startades.
Mellan år 2011 och 2018 byttes över 5000 bultar ut som sattes in i skrovet i samband med bärgningen på 60-talet. Detta på grund av att de rostiga bultarna bidrog till de kemiska processer som skadade skeppet.
Forskningsprojektet ”Stötta Vasa” startades året därpå på grund av skrovets försvagning i och med den kemiska nedbrytningen.
Stöttningen som skeppet ligger i ska bytas under ett antal år.
Byggstart skedde i april 2024.
Källa: Vasamuseet