Audis välkända slogan ”Vorsprung durch Technik” – framsteg genom teknik – står skrivet ovanför ingången till fabriken i södra Bryssel. Just nu känns slagordet som ett dåligt skämt.
I juli i år meddelade den tyska biljätten Volkswagen, Audis ägare, att fabriken i Bryssel skulle genomgå en rekonstruktion. Antingen läggs den ned helt och hållet, och fler än tre tusen jobb försvinner, eller så kan ett annat företag ta över delar av verksamheten och behålla en del av jobben.
Gerd Walker, ledamot i Audis styrelse och chef för produktionen, berättar för DN att Audi de senaste veckorna talat med över tjugo potentiella investerare – men inte nappat på något bud.
”Att säkra så många arbeten i Bryssel som möjligt är vårt främsta mål. För tillfället finns det tyvärr inget projekt som långsiktigt kan säkra arbetena i fabriken” skriver han på mejl.
De anställda på Audi är dock övertygade om att fabriken, där bilar har satts ihop sedan 1949, kommer att bomma igen och jämnas med marken. Och att kommunen i stället kommer att bygga bostäder, eller möjligen en ny arena för det lokala fotbollslaget.
Frågan är inte om, utan när.
– Före slutet av året kommer fabriken att stänga. Just nu sätter vi bara ihop bilar av de delar som vi fortfarande har i lager. Vi får inte in några nya delar, säger 44-årige Hafid Ali, som arbetar med att dirigera tågen som kommer med varor, och som är facklig representant i styrelsen.
Fabriken, som gott och väl upptar en hel liten stadsdel, ligger inklämd mellan en gammal klosterträdgård och järnvägsspåren som leder in i den belgiska huvudstaden.
Sedan flera månader sitter ett tiotal fabriksarbetare i ett tält utanför fabriken, hela dagen, som en stilla protest. Under ett par timmar kommer och går en handfull personer. De tar ett glas läsk, en cigarett, pratar lite, åker igen.
Länge var Belgien ett nav för Europas biltillverkning, tack vare närheten till tysk bilkultur, fransk arbetskraft och den brittiska marknaden.
När gruvindustrin kollapsade i norra Frankrike och södra Belgien på 70-talet blev den blomstrande bilindustrin ett alternativ för många. Och så är det än fortfarande; varje dag rullar bilar in i Bryssel med hundratals Audi-arbetare som samåker från de nordfranska städerna Lille och Valenciennes.
Under 1980- och 90-talen, då den belgiska bilindustrin stod på sin topp, hade Opel, Renault, Volvo, Ford och Volkswagen fabriker i landet.
Nedgången började 1997, när Renaults fabrik stängde. Opel och Ford följde, och Volkswagens fabrik i Bryssel övertogs av Audi.
För fem-tio år sedan såg det ut som att de lyxiga, högteknologiska elbilarna – fordon med ett rejält mervärde – kunde rädda den haltande bilindustrin. Audi i Bryssel och Volvo i Gent övergick till att producera elbilar i toppsegmentet. Audis första helt och hållet eldrivna bil, e-tron, rullade ut ur fabriken i Bryssel 2018.
Men i hela Europa sjunker just nu efterfrågan på elbilar. Och samtidigt översköljs marknaden av billigare, statligt subventionerade kinesiska fordon. Därför upplevs Audi-fabrikens dödsryckningar som ett förebud, långt utanför Belgiens gränser.
För två veckor sedan samlade belgiska och europeiska fackförbund till demonstration i solidaritet med Audi-arbetarna. Deras appell sammanfattade den dystra framtidssynen: ”I dag Audi och dess underleverantörer. I morgon – vem mer?”
Demonstranterna krävde en europeisk industriplan för att skydda högkvalificerade industrijobb under den gröna omställningen, och avslutade protesten framför EU-parlamentet.
Några kilometer söder om EU-kvarteren, utanför Audi-fabriken, handlar den stilla tältprotesten inte längre om att rädda några jobb, utan om de anställdas sociala skyddsnät.
Parallellt med försöken att hitta en investerare som vill köpa fabriken, förhandlar också Audis ledning, fackförbunden och den belgiska staten ett åtgärdspaket inför de kommande massuppsägningarna.
Det rör sig om sammanlagt 3600 personer, anställda av antingen Audi eller någon av Audis fem underleverantörer.
Ilias Jahri är operatör i fabriken och anställd av ett logistikbolag, som han tror går i konkurs när Audi stänger fabriken. Han vet ännu inte om de avgångsvederlag som förhandlas kommer att gälla honom.
– Men vi är alla Audi-arbetare, vi har jobbat sida vid sida i flera år. Och ledningen sade hela tiden att vi är en del av samma tyska familj, säger Ilias Jahri.
Läs också:
Europas elbilar dröjer – ger guldläge för Kina
Sigrid Melchior: Ja till tullarna – nu hotar Kina med vedergällning