Att Skatteverket ändrat kurs om moms på hyrda parkeringsplatser i närhet till bostaden slog ned lite som en bomb i höstas, och bland annat skrev DN om det. Finansminister Elisabeth Svantesson har i en TT-artikel kallat omvärderingen ”orimlig”, och i en riksdagsdebatt har hon därför lovat att försöka se till att de nya reglerna inte införs.
Även i fastighetsbranschen är frågan het. I en debattartikel i Svenska Dagbladet skriver till exempel företrädare för HSB att nyordningen kan leda till parkeringskaos i Stockholm om ansträngda hushåll säger upp sina fasta parkeringar och försöker hitta gatuparkeringar i stället.
I Stockholm är Josefine Mittermaier enhetschef med ansvar för parkeringsfrågor på trafikkontoret. Hon tycker att det är svårt att förutspå utvecklingen. Det går inte att säga på förhand om bilförarna kommer att säga upp sina fasta p-platser och börja leta parkering på gatorna i stället.
Frågan är känslig bland invånarna och hon betonar att staden inte kommer att vidta några åtgärder förrän en tydlig effekt märks av.
– Blir det väldigt hög efterfrågan på gatuparkeringar kan det motivera att parkeringsavgifterna höjs, säger hon.
De verktyg staden har är i princip att införa högre p-avgifter i syfte att ordna trafiken.
Skatteverket hade först tänkt börja tillämpa de nya reglerna redan i vår. Nu är målet att det ska ske i oktober nästa år.
De nya reglerna gäller parkeringar som hyrs i anslutning till bostaden. Gatuparkeringar är redan momsbelagda. Men Skatteverket har levererat ytterligare en nyhet som får effekter i storstaden: momsreglerna för felparkeringar har också omtolkats. Där dröjer det dock tills 2027 innan momsplikten är ett faktum.
P-böterna kommer inte att bli dyrare för felparkeraren, enligt Josefine Mittermaier. I stället kommer momsen att äta upp en del av intäkten.
– Det påverkar stadens ekonomi. Tittar vi på våra normala intäkter så är bedömningen att det kommer att ge ett intäktsbortfall på 40 till 50 miljoner kronor per år.
I Göteborg är Erika Lennartsson utvecklingsledare för mobilitet och parkering på stadsmiljöförvaltningen. Hon tycker att det är rimligt att anta att de ändrade momsreglerna gör det lite mer attraktivt att stå parkerad på stadens gator.
– Men vårt system för boendeparkering (gatuparkering med månadsavgift, reds. anmärkning) på gatorna är inte öppet för alla. Har den fastighet man bor i parkering på egen mark är man inte behörig till det systemet.
Samtidigt finns det en massa gator i kommunen där det inte kostar något att parkera. Där skulle det kunna bli större efterfrågan. Kanske så stor att avgifter behöver införas.
– Vi tar hela tiden hänsyn till belastningen på olika gator och gör bedömningen om det ska vara fri parkering eller inte eller om det ska vara tidsreglerat.
I Malmö tror Joakim Florén, enhetschef på trafikregleringsenheten, att det kan uppstå överflyttningseffekter när de nya momsreglerna träder i kraft. Han påpekar att det i lagstiftningen är tydligt att gatuparkeringar är till för korta besök.
– Prissättningen på gatumarken ska vara högre än på kvartersmarken. Får vi en överflyttningseffekt så måste man vara beredd att agera på det genom att till exempel höja nivåerna på gatuparkering, säger han och fortsätter:
– Om staten via Skatteverket lägger på moms så får det effekt och det måste de ha tänkt på i sin konsekvensutredning.
Fler artiklar från DN Motor
















