En del i Bonnier News nya organisationsstruktur är att företagets titlar och varumärken delas upp i två områden med fokus på olika läsarkategorier.
Området Business to Business (B2B) kommer att ledas av Peter Fellman, chefredaktör för Dagens Industri och affärsområdesansvarig för Bonnier News Business, och ska bland annat omfatta DI och Dagens Samhälle.
I det andra området, Business to Consumer (B2C), ingår titlar som Dagens Nyheter, Expressen, prenumerationstjänsten Readly och de cirka 50 lokaltidningar som hör till Bonnier News Local.
Området kommer att ledas av Dagens Nyheter chefredaktör Peter Wolodarski. Han menar att det är positivt att personer i Bonnier News företagsledning har en publicistisk roll.
– Det blir en bättre balans mellan bokstäver och siffror och det är en fördel för journalistiken. Tekniskt sett har vi jobbat så i flera år, men nu blir det mer formaliserat.
Hur ser du på att kombinera utökat kommersiellt ansvar med din publicistiska roll? Har du tid?
– Det är ingen ny situation för mig och det är en modell som fungerar väldigt bra. Bonnier News har på senare år har gått från att vara ganska decentraliserat till att mer och mer växa ihop till ett tidningsföretag. En del i ambitionen är att vi ska förenkla organisationen på den kommersiella sidan. Lyckas vi med det blir det mer tid över åt Bonnier News. Det kommer öka förutsättningarna för att företaget ska må bra och redaktionerna kunna jobba på.
Ser du en risk för likriktning bland titlarna?
– Nej, inte alls. Den journalistiska mångfalden och journalistiska integriteten är djupt förankrade i Bonniers tradition. Utgivarskapet är ett ensamansvar. Det är så det är och måste vara.
Om den nya strukturen innebär att Expressens och Bonniers News Locals chefer kommer att rapportera till Peter Wolodarski återstår att se.
– Vi kommer att titta på rapporteringsfrågan under hösten.
Bonnier News nya organisationsstruktur förhandlas och implementeras under hösten.
Läs mer om mediebranschen.