Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Leonardo Van Dijl: ”Jag vill hjälpa människor att bryta tystnaden på sina egna villkor”

augusti 14, 2025

”Inte säker på att mina söner ska vara en del av sporten”

augusti 14, 2025

Busch: Inte aktuellt att erkänna östra Jerusalem som del av Israel

augusti 14, 2025

”Jordgubben” hade täckmantel som citronhandlare

augusti 14, 2025

Håkan Juholt i ny ”kändisreality” på SVT

augusti 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
27°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ny rapport: Skyhög kostnad för bro mellan Sverige och Finland
Ekonomi

Ny rapport: Skyhög kostnad för bro mellan Sverige och Finland

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

För ett år sedan meddelade den finländska regeringen att myndigheten Trafikledsverket skulle utreda en ”fast förbindelse” mellan Umeå och Vasa. I folkmun brukar den kallas Kvarkenbron. Nu har Trafikledsverket presenterat utredningen.

”Utredningen har varit unik för mig, det fanns ingen färdig modell att utgå från för arbetet”, säger Aimo Huhdanmäki, projektchef för förutredningen vid Trafikledsverket, i ett pressmeddelande.

Enligt rapporten från utredningen är en fast förbindelse mellan länderna fullt möjlig att bygga. Och en prognos visar att trafikbehovet av den skulle vara ”måttligt.” Uppskattningsvis skulle cirka 2 000 till 3 000 personbilar och 500 till 600 lastbilar passera över ”bron” mellan Umeå och Vasa varje dygn. Som jämförelse åker närmare cirka 18 000 personbilar och cirka 1 800 lastbilar över Öresundsbron varje dag.

Skulle dock hamnarna i södra Finland stängas av vid exempelvis kris eller krig, ser utredningen att behovet av en fast förbindelse skulle öka.

För regionen innebär en fast förbindelse flera fördelar, enligt utredningen. Till exempel skulle restiden mellan länderna minska med flera timmar. DN har tidigare träffat Johanna Holmäng från Pedersöre som pendlar över Kvarken för att jobba på universitetssjukhus i Umeå.

Förbindelsen skulle också enligt utredningen göra det möjligt att överföra energi samt underlätta militär rörlighet. Michael Malm på svenska Försvarsmakten har tidigare sagt till DN att frågan om en fast förbindelse till Finland inte drivs av försvaret. Han har också lyft fram att broar kan vara svåra att försvara vilket kan skapa sårbarhet. En hållning som står fast.

”Vi har inget nytt att säga om detta, vad Malm sade för ett år sedan gäller ännu”, skriver Marie Tisäter, kommunikatör på Försvarsmakten i ett mejl.

Det billigaste alternativet skulle vara att bygga en bro för biltrafik. Det skulle dock få stor inverkan på miljön. Kvarken har ett naturskyddsområde och är utsett till ett av Unescos världsarvsområden samt klassat som Natura 2000-område.

”Största delen av de skyddade områdena skulle kunna kringgås i alla utredda genomförandealternativ, men cirka 1,5 kilometer av projektet skulle gå genom naturskyddsområdet. Dessutom skulle koldioxidutsläppen från byggandet vara stora”, skriver utredarna i rapporten.

En annan negativ aspekt av en fast förbindelse är påverkan på sjöfarten. Farleder väntas krympa och broar eller vägbankar skulle påverka havsströmmar och isar.

För att minska påverkan på både miljö och sjöfart menar utredarna att en tunnellösning vore det bästa alternativet. Utredarna har dock inte tittat på hur bygget skulle kunna finansieras. Billigaste lösningen är att bygga en landsväg över, då slutar prislappen på 50 till 85 miljarder kronor. Dyrast är en järnvägstunnel som dessutom skulle bli rekordlång med en längd på över 100 kilometer. Världens i dag längsta järnvägstunnel är 59 kilometer lång.

Organisationen Kvarkenrådet har sökt EU-bidrag för att utreda de ekonomiska konsekvenserna av förbindelsen.

I nuläget finns inga politiska beslut i något av länderna för att bygga en fast förbindelse. Den svenska regeringen har tidigare uppgett att det inte finns något intresse för att bygga en bro mellan länderna.

Skulle det tas politiska beslut om att bygga en förbindelse väntas den enligt utredarna vara klar någon gång under 2040-talet.

Om utredning

Utredningen har genomförts av myndigheter i både Sverige och Finland. Projektgruppen har bestått av representanter från finländska Trafikledsverket, Miljöministeriet, Traficom, Trafikverket i Sverige och regionala aktörer: Kvarkenrådet, Österbottens förbund och Västerbotten.

Förutom utredningen av själva förbindelsen har en separat utredning tittat på det trafikmässiga behovet av den. Ytterligare en utredning, som inte är offentlig, har undersökt försörjningsberedskapen och militärens behov av en bro.

Källa: Trafikledsverket

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Semesterresor och mat lyfter inflationen

Ekonomi augusti 14, 2025

Felicia Åkerman: Det talar för att inflationen kan minska i höst

Ekonomi augusti 14, 2025

Vilken renovering lönar sig när bostaden ska säljas?

Ekonomi augusti 14, 2025

Fler arbetslösa – men inte bland unga

Ekonomi augusti 13, 2025

Ljusning – men ingen riktig fart i den sjukliga svenska ekonomin

Ekonomi augusti 12, 2025

Rusning efter nya stödet – stora förseningar

Ekonomi augusti 12, 2025

Sminkmärke i reklamsamarbete med porrskådespelare

Ekonomi augusti 9, 2025

Cecilia Malmström: Därför behövs det svenskar i Bryssel

Ekonomi augusti 9, 2025

Efter USA:s tullbesked: Guldpriserna rusar

Ekonomi augusti 8, 2025

Redaktörens Val

”Inte säker på att mina söner ska vara en del av sporten”

augusti 14, 2025

Busch: Inte aktuellt att erkänna östra Jerusalem som del av Israel

augusti 14, 2025

”Jordgubben” hade täckmantel som citronhandlare

augusti 14, 2025

Håkan Juholt i ny ”kändisreality” på SVT

augusti 14, 2025

”Har varit ganska kraftiga och allvarliga hot”

augusti 14, 2025

Senaste Nytt

Expert: Nu kan Putin låsa positionerna

augusti 14, 2025

Nu börjar festivalen PLX: ”All publik får båtas över”

augusti 14, 2025

Klimataktivisternas hemliga sätt att lura marknaden

augusti 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?