77 museichefer har svarat i rapporten som organisationen Sveriges Museer genomfört. Den presenteras i samband med Almedalsveckan som pågår fram till den 27 juni.
60 procent av museerna gör särskilda åtgärder för att nå unga mellan 18 och 25 år. Om man bara räknar de statliga museerna är siffran hela 90 procent. Bland de kommunala museerna är siffran bara 44 procent. Trots det är många av de chefer som svarat osäkra på vilka åtgärder som funkar för att få gruppen till museerna.
”Det här är en grupp som ofta glider museerna ur händerna. Vissa säger att de hittar tillbaka senare i livet – men har vi verkligen råd att tappa dem under en så formande tid?” säger Gunnar Ardelius, generalsekreterare för Sveriges Museer, i ett pressmeddelande.
Några av åtgärderna som enligt museicheferna har varit effektiva är särskilda program och evenemang som talar direkt till målgruppen, relationer som byggs redan under skoltiden, och medskapande projekt där unga är aktiva medproducenter.
Läs också:
Här är de 20 bästa museerna att besöka med barn i sommar
Kulturen blir beredskapsfråga i Almedalen