Enligt WHO utsattes hela 96 procent av jordens befolkning av för höga halter av PM2.5-partiklar 2022. Det här är partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana – men också finns i avgaser. Enligt siffror från Naturvårdsverket har partikelutsläppen från just slitage ökat med 92 procent mellan 1990 och 2023, samtidigt som utsläppen från avgaser – i det här fallet från tunga lastbilar – minskat med 96 procent under samma period.
I miljonstäderna London, Milano och Barcelona slitage för upp till 78 procent av vägtrafikens totala PM2.5-utsläpp.
– Det enda som kommer att vara effektivt för att minska denna underskattade form av föroreningar är en samordnad strategi, med reglering, innovation och beteendeförändring. Städer har möjlighet att göra skillnad, säger Yoann Le Petit, Thought Leadership Manager på EIT Urban Mobility, i ett pressmeddelande.
En studie, som nyligen presenterades på International Transport Forum’s årliga toppmöte, hade ett tydligt och liknande budskap: Det räcker inte med elektrifiering för att lösa utsläppsproblemen. Det behövs en kombination av åtgärder, där elbilar visserligen spelar en viktig roll – men som siffrorna visar – inte en huvudroll. Framför allt handlar det om att få till en beteendeförändring. Fler måste välja kollektivtrafik, cykel eller gång för att ta sig runt. Enligt studien ger ersättning av bilresor med kollektivtrafik, gång eller cykling upp till fem gånger större minskningar av partikelutsläppen än genom att enbart elektrifiera fordonsflottan. Effekten blir såklart ännu större om elektrifiering och beteendeförändringar kombineras.
På tekniksidan skulle lågemitterande bromsar och däck vara de mest kostnadseffektiva lösningarna, konstaterar studien. I den nya Euro 7-standarden som införs 2026 respektive 2028 kommer det för första gången införas gränser för utsläpp från både bromsar och däck. När det kommer till bromsar så gäller regleringen enbart nya fordon.