Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Efter avslöjande: Worldline granskar högriskkunder

juli 3, 2025

Trumps budgetförslag i hamn – efter maratondebatt

juli 3, 2025

Archer räcker inte – armén vill köpa ”artilleri på larvfötter”

juli 3, 2025

Putin: Backar inte från våra mål i Ukraina

juli 3, 2025

Värmeböljan kickade igång en fransk kärnkraftsdebatt

juli 3, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ny studie: Avgaser inte längre den värsta utsläppsboven
Klimatet

Ny studie: Avgaser inte längre den värsta utsläppsboven

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 7, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Enligt WHO utsattes hela 96 procent av jordens befolkning av för höga halter av PM2.5-partiklar 2022. Det här är partiklar som uppkommer vid slitage av däck, bromsar och vägbana – men också finns i avgaser. Enligt siffror från Naturvårdsverket har partikelutsläppen från just slitage ökat med 92 procent mellan 1990 och 2023, samtidigt som utsläppen från avgaser – i det här fallet från tunga lastbilar – minskat med 96 procent under samma period.

I miljonstäderna London, Milano och Barcelona slitage för upp till 78 procent av vägtrafikens totala PM2.5-utsläpp.

– Det enda som kommer att vara effektivt för att minska denna underskattade form av föroreningar är en samordnad strategi, med reglering, innovation och beteendeförändring. Städer har möjlighet att göra skillnad, säger Yoann Le Petit, Thought Leadership Manager på EIT Urban Mobility, i ett pressmeddelande.

En studie, som nyligen presenterades på International Transport Forum’s årliga toppmöte, hade ett tydligt och liknande budskap: Det räcker inte med elektrifiering för att lösa utsläppsproblemen. Det behövs en kombination av åtgärder, där elbilar visserligen spelar en viktig roll – men som siffrorna visar – inte en huvudroll. Framför allt handlar det om att få till en beteendeförändring. Fler måste välja kollektivtrafik, cykel eller gång för att ta sig runt. Enligt studien ger ersättning av bilresor med kollektivtrafik, gång eller cykling upp till fem gånger större minskningar av partikelutsläppen än genom att enbart elektrifiera fordonsflottan. Effekten blir såklart ännu större om elektrifiering och beteendeförändringar kombineras.

På tekniksidan skulle lågemitterande bromsar och däck vara de mest kostnadseffektiva lösningarna, konstaterar studien. I den nya Euro 7-standarden som införs 2026 respektive 2028 kommer det för första gången införas gränser för utsläpp från både bromsar och däck. När det kommer till bromsar så gäller regleringen enbart nya fordon.

Fakta.Stora hälsorisker

PM2.5-partiklar är luftburna partiklar med en diameter mindre än 2,5 mikrometer. På grund av sin lilla storlek kan de tränga djupt ner i lungorna och passera över till blodomloppet, vilket gör dem särskilt farliga för människors hälsa.

Ökad risk för akuta hjärt- och lungsjukdomar, såsom hjärtinfarkt och stroke och lungcancer. Forskning har också visat på ett samband mellan PM2.5 och ökad risk för diabetes, demens och andra cancerformer. Särskilt barn är känsliga för PM2.5 som kan resultera i astma, försämrad lungutveckling och sänkt lungfunktion.

I Sverige beräknas partiklar orsaka mellan 3.000-5.000 förtida dödsfall per år.

Källa: Astma- och allergiförbundet & Naturvårdsverket

Fakta.Om EIT Urban Mobility

EIT Urban Mobility, ett initiativ från European Institute of Innovation and Technology (EIT), ett EU-organ, strävar efter att påskynda lösningar och övergången till ett användarcentrerat, integrerat och verkligt multimodalt transportsystem.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Värmeböljan kickade igång en fransk kärnkraftsdebatt

Klimatet juli 3, 2025

Atenare svettas i 40 graders hetta – samtidigt som vattnet tar slut

Klimatet juli 3, 2025

Oppositionen kritisk till EU:s nya klimatmål

Klimatet juli 2, 2025

Boende i Paris bävar inför framtiden: ”Nu är vi less på det här”

Klimatet juli 2, 2025

Peter Alestig: ”Ett svek” – svidande kritik mot EU:s nya klimatlag

Klimatet juli 2, 2025

Ny klimatlag ska göra Europa beboeligt även på sommaren

Klimatet juli 1, 2025

Maria Gunther: Så fort blir det extrema det nya normala

Klimatet juni 30, 2025

Célia söker svalkan på stranden: ”Om jag kunde skulle jag sova i havet”

Klimatet juni 29, 2025

IOK-basens utmaningar: Ryssland, Trump och klimatet

Klimatet juni 23, 2025

Redaktörens Val

Trumps budgetförslag i hamn – efter maratondebatt

juli 3, 2025

Archer räcker inte – armén vill köpa ”artilleri på larvfötter”

juli 3, 2025

Putin: Backar inte från våra mål i Ukraina

juli 3, 2025

Värmeböljan kickade igång en fransk kärnkraftsdebatt

juli 3, 2025

Från vardags-sms till sexting – så hanterar tv-skaparna våra digitala samtal

juli 3, 2025

Senaste Nytt

Ali såg trädet falla – man skadades allvarligt: ”Hade kunnat vara jag”

juli 3, 2025

Karin Eriksson: Många av väljarna tycker Trumps ”vackra” budget är ful

juli 3, 2025

Ledare: I Sverige dör folk av organbrist – trots att så många vill donera

juli 3, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?