För drygt tio år sedan när planerna för den nya tunnelbanesträckan mot Arenastaden i Solna började ritas upp var tanken att det skulle bli en egen linje med skytteltrafik. Det ändrades 2016. Då beslutades i stället att linjen skulle fortsätta söderut från Odenplan. Då ändrades också färgen – från gul till grön.
Efter åratal av sprängning återstår det nu ungefär 60 meter av Stockholmsgranit att ta sig igenom innan tunneln kan kopplas ihop med Odenplans station. Sofia Edoff, projektchef på NCC, säger att man når så kallat genomslag under vecka 26.
– Sommaren 2025 har känts så långt bort. Nu är den äntligen här. Det är väldigt spännande, men också lite sorgligt. Det här är det allra sista som vårt berggäng gör, det är grand finale, säger hon.
Där ovanför oss finns skolan Vasa Real. Två meter innanför berget löper gröna linjen.
Det är mycket jobb som ska klaras av i sommar. En salva per dag måste skjutas och arbetet pågår 24 timmar om dygnet. Men Sofia Edoff är fast övertygad om att man kommer att hålla tidsschemat.
– Det är oerhört tajt, men vi har verkligen detaljplanerat det här. Vi har en plan A, B, C, D och E. Vi kommer att klara det.
För att kunna genomföra de avslutande sprängningarna måste delar av den befintliga gröna linjens spår delvis rivas upp.
– Man plockar bort en bit av spåren, som sedan läggs tillbaka, säger Sofia Edoff.
Det här innebär att det spår mellan Odenplan och S:t Eriksplan som går västerut mot Hässelby stängs av. Tåg med destination Hässelby strand kommer mellan den 23 juni och 10 augusti att behöva växla över till det andra spåret, strax efter att de lämnat Odenplan.
Vid S:t Eriksplan avgår alla tåg, oavsett vart de ska, från det spår som tågen mot Skarpnäck, Farsta strand och Hagsätra normalt använder. Efter att tågen mot Hässelby lämnat S:t Eriksplan växlar de tillbaka till sitt vanliga spår igen eftersom de därmed har passerat arbetsområdet.
Detta ställer till med en hel del stök i trafiken. För att pussla ihop enkelspårstrafiken kommer trafiken på Hässelbygrenen att minskas med mellan 50 och 65 procent. Ovanpå detta stängs trafiken på Farstagrenen av helt och hållet.
Att ett arbete i centrala Stockholm påverkar stora delar av spårsystemet för gröna linjen är möjligen något svårbegripligt.
– Men allt hänger ihop, säger Sophie Gunnarsson på trafikförvaltningen och understryker att berörda resenärer behöver vara ute i extra god tid i sommar.
Avstängningen av Farstagrenen innebär att ersättningsbussar sätts in, men den som ska resa mot Hässelby får snällt bita ihop.
– Arbetet görs på sommaren för då blir påverkan som minst, men vi fattar att det kan kännas tufft för de som behöver använda sig av kollektivtrafiken hela sommaren, säger Sophie Gunnarsson.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) instämmer.
– Det kommer att bli besvärligt för de som reser på gröna linjen, men det är för något väldigt bra. Nu är vi fem år bort från 20 nya tunnelbanestationer, säger han.
Planen är att förgreningen mot Solna – och de tre nya stationerna Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden – ska vara färdigbyggd 2027. Därefter väntar ett år av rigorösa tester innan det blir dags för trafikstart 2028.
När arbetet är färdigt kommer resenärerna alltså att kunna välja om de vill åka mot Hässelby eller Arenastaden från Odenplan.
– Odenplan blir lite som Östermalmstorg, man måste kolla vilket tåg man kliver på, säger projektledaren Bengt Nilsson.
Läs mer:
Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana
Så blir Stockholms nya tunnelbana
För första gången på ett halvt sekel – Stockholm får helt ny tunnelbanelinje
Se bilderna – så ska stationerna längs gula linjen se ut