Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

SD-topp slår tillbaka mot internkritiken: ”Stämmer inte”

juni 30, 2025

USA och Kanada tillbaka vid förhandlingsbordet efter slopad techskatt

juni 30, 2025

Maria Gunther: Så fort blir det extrema det nya normala

juni 30, 2025

Underverken, del 10 av 56

juni 30, 2025

Stridsflygsexpert: Hellre fler F-16 än Gripen till Ukraina

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
20°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Ny tunnelbanetunnel når Odenplan – massivt trafikstök väntar
Sverige

Ny tunnelbanetunnel når Odenplan – massivt trafikstök väntar

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 3, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

För drygt tio år sedan när planerna för den nya tunnelbanesträckan mot Arenastaden i Solna började ritas upp var tanken att det skulle bli en egen linje med skytteltrafik. Det ändrades 2016. Då beslutades i stället att linjen skulle fortsätta söderut från Odenplan. Då ändrades också färgen – från gul till grön.

Efter åratal av sprängning återstår det nu ungefär 60 meter av Stockholmsgranit att ta sig igenom innan tunneln kan kopplas ihop med Odenplans station. Sofia Edoff, projektchef på NCC, säger att man når så kallat genomslag under vecka 26.

– Sommaren 2025 har känts så långt bort. Nu är den äntligen här. Det är väldigt spännande, men också lite sorgligt. Det här är det allra sista som vårt berggäng gör, det är grand finale, säger hon.

Där ovanför oss finns skolan Vasa Real. Två meter innanför berget löper gröna linjen.

Det är mycket jobb som ska klaras av i sommar. En salva per dag måste skjutas och arbetet pågår 24 timmar om dygnet. Men Sofia Edoff är fast övertygad om att man kommer att hålla tidsschemat.

– Det är oerhört tajt, men vi har verkligen detaljplanerat det här. Vi har en plan A, B, C, D och E. Vi kommer att klara det.

För att kunna genomföra de avslutande sprängningarna måste delar av den befintliga gröna linjens spår delvis rivas upp.

– Man plockar bort en bit av spåren, som sedan läggs tillbaka, säger Sofia Edoff.

Det här innebär att det spår mellan Odenplan och S:t Eriksplan som går västerut mot Hässelby stängs av. Tåg med destination Hässelby strand kommer mellan den 23 juni och 10 augusti att behöva växla över till det andra spåret, strax efter att de lämnat Odenplan.

Vid S:t Eriksplan avgår alla tåg, oavsett vart de ska, från det spår som tågen mot Skarpnäck, Farsta strand och Hagsätra normalt använder. Efter att tågen mot Hässelby lämnat S:t Eriksplan växlar de tillbaka till sitt vanliga spår igen eftersom de därmed har passerat arbetsområdet.

Detta ställer till med en hel del stök i trafiken. För att pussla ihop enkelspårstrafiken kommer trafiken på Hässelbygrenen att minskas med mellan 50 och 65 procent. Ovanpå detta stängs trafiken på Farstagrenen av helt och hållet.

Att ett arbete i centrala Stockholm påverkar stora delar av spårsystemet för gröna linjen är möjligen något svårbegripligt.

– Men allt hänger ihop, säger Sophie Gunnarsson på trafikförvaltningen och understryker att berörda resenärer behöver vara ute i extra god tid i sommar.

Avstängningen av Farstagrenen innebär att ersättningsbussar sätts in, men den som ska resa mot Hässelby får snällt bita ihop.

– Arbetet görs på sommaren för då blir påverkan som minst, men vi fattar att det kan kännas tufft för de som behöver använda sig av kollektivtrafiken hela sommaren, säger Sophie Gunnarsson.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) instämmer.

– Det kommer att bli besvärligt för de som reser på gröna linjen, men det är för något väldigt bra. Nu är vi fem år bort från 20 nya tunnelbanestationer, säger han.

Planen är att förgreningen mot Solna – och de tre nya stationerna Hagastaden, Södra Hagalund och Arenastaden – ska vara färdigbyggd 2027. Därefter väntar ett år av rigorösa tester innan det blir dags för trafikstart 2028.

När arbetet är färdigt kommer resenärerna alltså att kunna välja om de vill åka mot Hässelby eller Arenastaden från Odenplan.

– Odenplan blir lite som Östermalmstorg, man måste kolla vilket tåg man kliver på, säger projektledaren Bengt Nilsson.

Fakta.Så påverkas trafiken i sommar

Jämfört med en vanlig sommar reduceras trafiken på gröna linjen på sträckan Gullmarsplan-Åkeshov. Hur stor reduceringen blir varierar beroende på delsträcka och tid på dygnet. Den största reduceringen sker i rusningstrafik på sträckan Hötorget-Åkeshov, där handlar det om uppemot 65 procent.

Delar av dygnet får vissa delsträckor i Västerort mer trafik än under en normal sommar. Detta gäller till exempel Alvik-Åkeshov på kvällar och Hässelby strand-Åkeshov i rusningstid.

Söder om Hötorget reduceras trafiken på sträckan Hötorget-Gullmarsplan delar av dygnet jämfört med ordinarie sommartrafik. Reduceringen är som mest ca 35 procent i rusningstrafik.

Söder om Gullmarsplan reduceras inte trafiken – bortsett från Farstagrenen som är helt avstängd på sträckan Blåsut-Farsta strand och ersätts med buss. På sträckorna Skarpnäck-Gullmarsplan och Hagsätra-Gullmarsplan ökas istället turtätheten delar av dygnet jämfört med en vanlig sommar.

Grön linje mot Arenastaden

Linjen kommer att få tre stationer: Hagstaden, Södra Hagalund och Arenastaden. Vid Odenplan ansluter spåren till grön linje och tågen fortsätter söderut. En resa mellan Arenastaden och Gullmarsplan kommer att ta ungefär 19 minuter.

Den nya linjen kommer att utgöras av cirka fyra kilometer långa spårtunnlar.

Första salvan för arbetstunneln sköts 14 juli 2020. Planen är att spåren börjar läggas hösten 2026. Trafikstarten är planerad till 2028.

Den totala budgeten för hela tunnelbaneutbyggnaden är 54 miljarder kronor i 2016 års prisnivå.

Läs mer:

Världspremiärtur i Stockholms nya tunnelbana

Så blir Stockholms nya tunnelbana

För första gången på ett halvt sekel – Stockholm får helt ny tunnelbanelinje

Se bilderna – så ska stationerna längs gula linjen se ut

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

SD-topp slår tillbaka mot internkritiken: ”Stämmer inte”

Sverige juni 30, 2025

Stridsflygsexpert: Hellre fler F-16 än Gripen till Ukraina

Sverige juni 30, 2025

Experterna tipsar: Så hanterar du barnens skärmtid i sommar

Sverige juni 30, 2025

Johans barndomsvän dog i båtolycka: ”Chock i samhället”

Sverige juni 30, 2025

Svenska Charlotte i Sevilla: ”För varmt vid poolen”

Sverige juni 30, 2025

Stora skillnader i äldreomsorg – så ser det ut i din kommun

Sverige juni 30, 2025

Barnen gör vardagen till fest på äldreboendet: ”Vi firar allt som går att fira”

Sverige juni 30, 2025

Så klarar Sverige matförsörjningen om kriget kommer: ”Svårigheter vi behöver lösa”

Sverige juni 30, 2025

Ordföranden i Falsterbo om kritiken: ”Det är lätt att vara efterklok”

Sverige juni 30, 2025

Redaktörens Val

USA och Kanada tillbaka vid förhandlingsbordet efter slopad techskatt

juni 30, 2025

Maria Gunther: Så fort blir det extrema det nya normala

juni 30, 2025

Underverken, del 10 av 56

juni 30, 2025

Stridsflygsexpert: Hellre fler F-16 än Gripen till Ukraina

juni 30, 2025

Migration och försvar i centrum när Danmark tar över rodret i EU

juni 30, 2025

Senaste Nytt

Max Hjelm: För Ebba Busch är män bara ett vapen i kulturkriget mot feministerna

juni 30, 2025

Brottsligheten avgör väljarnas bild av Sverige

juni 30, 2025

Peter Pomerantsev: Inga är så rädda för ett tredje världskrig som Magaväljarna

juni 30, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?