Bakgrunden är nya krav från FN:s ekonomiska kommission för Europa, UNECE, som inför striktare gränser för hur mycket ljud personbilar får avge. Syftet är att minska de hälsorisker som trafikbuller innebär.
Omkring hälften av EU:s befolkning utsätts för vad som beskrivs som bullerföroreningar – med ljudnivåer på över 55 decibel. Det sägs varje år orsaka 12 000 förtida dödsfall och 48 000 nya fall av ischemisk hjärtsjukdom samt miljontals nya fall med kroniska sömnbesvär.
EU anpassar därför löpande sina regler – och från 1 juli 2026 sänks gränsvärdena ytterligare enligt en tredje och sista fas.
Tyska Elektroauto-News har kommit över interna dokument från Mercedes som avslöjar en snar utfasning av ett antal modeller som inte når upp till kommande regler för buller.
Det är Mercedes prestandadivision AMG som drabbas där kraftfulla modeller som C 43 4Matic, GLC 43 4Matic och GLA 35 4Matic slutar tillverkas redan i februari 2026.
De ännu kraftfullare C 63 S E Performance och GLC 63 S E Performance får leva kvar till maj samma år, innan även de tystnar för gott – åtminstone i nuvarande form.
Om fler bilar, även från andra biltillverkare, tvingas gå samma väg som ovan nämnda från Mercedes-AMG återstår att se.
Fler artiklar från DN Motor
















