Medan färre norrmän tagit sig till Sverige i sommar så har det ökat desto mer från andra länder. Hittills under 2025 har de utländska gästnätterna ökat med drygt sju procent jämfört med samma period förra året.
– Rekordsiffror, sammanfattar Susanne Andersson, vd på Visit Sweden.
Efter svenskar är det fortsatt danskar, norrmän och tyskar som dominerar statistiken för övernattningar, enligt färska siffror från Tillväxtverket. Och även om färre svenskar har rest till USA på senare tid, så står just amerikaner för en av de största ökningarna av gästnätter i Sverige under 2025.
Susanne Andersson pekar på att det finns utmaningar i tillgängligheten med ett dåligt underhållet vägnät, en stundtals utmanande tågsituation och en flyginfrastruktur som inte återhämtat sig lika mycket som hos de nordiska grannarna.
– Därför är det extra roligt att vi har en så bra tillväxt.
Utöver storstadsregionerna sticker Norrbotten ut bland länen med flest utländska övernattningar.
Där ökade de franska gästnätterna med 41,3 procent under juli 2025 jämfört med samma period förra året, vilket också går i linje med bokningsdata från SAS. Under det senaste året har resande från Spanien, Italien och Frankrike ökat med uppemot 60 procent till destinationer som Umeå och Luleå, enligt flygbolaget.
För enskilda turistanläggningar handlar det om en ännu större ökning.
– Många dagar har vi haft fler än 7 000 besökare och inkluderat dagsbesökare har vi haft fler än 10 000. Även om en stor del kommer från Norden så har vi den stora tillväxten från övriga Europa, säger Tobias Lindfors, koncern-vd och huvudägare på Pite Havsbad Group.
Hur stor är ökningen?
– 63,7 procent från de utomnordiska gästerna hittills i år. Det fina är att vi får en längre sommarsäsong med kraftig ökning i augusti, när industrisemestern är slut i Sverige och Norge.
– Vi har aldrig haft så mycket folk hos oss. Det är nytt rekord.
Han tror att ökningen till viss del kan förklaras med att koncernen satsat stort på charterresor från Frankrike till Norrbotten under vintern, vilket även gett effekt på sommarens bokningar.
– På vintern har vi det frusna havet, hundspann, skoter, möte med renar och norrskensturer. Sedan dröjer det bara några månader innan man kan uppleva andra saker i vår unika natur och på stranden, säger Tobias Lindfors.
För några år sedan förutspådde resetidningen Condé Nast Traveler att en coolcation-trend är att vänta, alltså resor till destinationer med svalare klimat.
Samtidigt menar Susanne Andersson på Visit Sweden att det inte bara är en temperaturfråga.
– Att få vara i naturen, på platser med färre människor och att göra saker i lugnare takt är minst lika viktigt. Folk kommer hit för kulturella och kreativa värden, men också den svenska livsstilen.
Tidigare i år rankades Sverige på plats 11 av 193 länder i Global Soft Power Index, som används för att mäta ett lands rykte och inflytande inom ett antal områden. Exempelvis hållbarhet, värderingar och internationella relationer.
– Slutsatsen är att turismen stärker den positiva bilden av Sverige, vilket i sin tur leder till investeringar och talanger. Det är ett viktigt samhällsperspektiv som man kan behöva påminna om, säger Susanne Andersson.
Finns det en risk för överturism på sikt?
– Nej, vi vill öka turismen på ett sätt som vi kan hantera och det finns en god tillväxtpotential. Fyra av tio sängar står fortfarande tomma under året.
















