Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Protesterna mot ICE sprider sig till fler städer i USA

juni 10, 2025

Nisse: Viss kontakt med livad publik

juni 10, 2025

Efter svåra kampen – vännerna springer Broloppet: ”Ska ge cancern fingret”

juni 10, 2025

Bilfabriker kan bli vapenfabriker: ”Ett försök att slå två flugor i en smäll”

juni 10, 2025

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
16°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Nytt miljardprojekt: Finland järnväg ska få europeisk standard
Världen

Nytt miljardprojekt: Finland järnväg ska få europeisk standard

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 14, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Ett spårbyte kommer att kosta många miljarder euro och ta lång tid, men det är hög tid att börja planera för det, enligt Lulu Ranne (Sannf).

– Vi har redan beslutat att vi ska starta detta. Nu handlar det bara om vilken tidtabell och vilken finansiering, säger hon till HBL.

Lulu Ranne framhåller att Moldavien och Ukraina håller på att anpassa sin spårvidd och att gemensam järnvägsstandard är högprioriterad på EU-nivå.

– Om vi gör det nu sker det kontrollerat och vi kan använda all möjlig EU-finansiering. Kommissionen väntar på att Finland ska gå framåt i det här, säger hon.

I projekteringsläget kan gemensamma EU-pengar användas för 50 procent av kostnaderna. När själva bygget kommer i gång kan EU finansiera 30 procent.

Hon anger järnvägen norr om Uleåborg som prioriterad. Enbart de spåren väntas kosta runt 1,5 miljarder euro.

– Vi minimerar riskerna för hela projektet genom att ta ett steg i taget.

Regeringen ser investeringen som avgörande för försvaret, men räknar med att den även gynnar det privata näringslivet. Inom kort kommer en rapport där kostnaderna, tekniken och tidtabellen utreds närmare.

Bredare järnväg i Finland

Finland har en spårvidd på 1 524 millimeter, medan den allmänna standarden i Europa är 1 435 millimeter.

Finland och de baltiska staterna har en annan bredd beroende på de historiska förbindelserna till Ryssland/Sovjetunionen.

I Baltikum byggs spåren i nya Rail Baltica med europeisk spårvidd.

Spanien har de senaste 30 åren byggt järnväg för höghastighetståg med 1 435 millimeter. Det äldre järnvägsnätet har 1 668 millimeter.

Universitetslektorn Per Skoglund på svenska Försvarshögskolan är specialist på logistik- och infrastrukturfrågor. Också han är tydlig med vad som behövs för att klara försvaret.

– Allra viktigast är att Finland på ett antal järnvägssträckor får europeisk spårvidd, säger han.

Huvudscenariot är att om Finland behöver Natoförstärkning så kommer den till isfria hamnar i Norge och transporteras genom Sverige. Då är det önskvärt att slippa en omlastning i norr av soldater och materiel.

– Man vill inte ha tåg stillastående, säger Per Skoglund och jämför med Ukraina, där tågen är i rörelse hela tiden.

En annan variant är att binda samman ett finländskt spår med Europavidd till järnvägen Baltic Rail, som knyter ihop de tre baltiska staterna med Polen.

Per Skoglund understryker att nya spår måste utgå från näringslivets intressen.

– Det går aldrig att göra en sådan investering enbart baserad på försvarets önskemål. Det finns helt enkelt inte så mycket pengar.

Han vill se all-europeisk spårstandard i nordsydlig riktning, där avstånden är stora, och nämner ett spår från norr via Tammerfors till Helsingfors och ett spår som följer kustlinjen.

I väst-östlig riktning är avståndet kortare. Då är det inte lika akut att byta ut spåren eftersom även vägtransporter fungerar, enligt Skoglund.

Nato i norr

Sverige har ansvaret för att leda den nya Natobasen i norra Finland, Forward Land Forces (FLF).

Det innebär att de öst-västliga förbindelserna blir allt viktigare med satsningar på militär och civil infrastruktur i norr, vilket Sverige och Finland har enats om i en samarbetsdeklaration.

Vid en krigssituation är hamnarna i Trondheim och Narvik tänkbara inkörsportar för Natostyrkor. De transporteras sedan genom Sverige till Torneå.

Läs mer:

Rysk spårbredd hotar Natoförstärkningar till Finland

Här är infrastruktursatsningarna som behövs nu när Sverige är med i Nato

Försvarsmakten vill satsa på Inlandsbanan – lärdom från Ukrainakriget

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Protesterna mot ICE sprider sig till fler städer i USA

Världen juni 10, 2025

Bilfabriker kan bli vapenfabriker: ”Ett försök att slå två flugor i en smäll”

Världen juni 10, 2025

Anna-Lena Laurén: Tyska rustningsindustrin har ett gyllene tillfälle

Världen juni 10, 2025

Björn af Kleen: Vreden hos demonstranterna går att ta på

Världen juni 10, 2025

Greta Thunberg på flygplats – ska skickas hem

Världen juni 10, 2025

Emma Bouvin: I dag talar hela Israel om Gaza – tack vare Greta Thunberg

Världen juni 9, 2025

Michael Winiarski: Trump mobiliserar anhängare med militär insats

Världen juni 9, 2025

Krisen väcker ny strid mellan Newsom och Trump

Världen juni 9, 2025

Skadat nordkoreanskt skepp flyttat till ryska gränsen

Världen juni 9, 2025

Redaktörens Val

Nisse: Viss kontakt med livad publik

juni 10, 2025

Efter svåra kampen – vännerna springer Broloppet: ”Ska ge cancern fingret”

juni 10, 2025

Bilfabriker kan bli vapenfabriker: ”Ett försök att slå två flugor i en smäll”

juni 10, 2025

Johan Croneman: Varifrån kommer kvinnors makabra intresse för mord på tv?

juni 10, 2025

Ny vinst för Florida – tar greppet om Stanley Cup

juni 10, 2025

Senaste Nytt

Hanna Hellquist: Ordet ”alltid” hör egentligen inte hemma i människovärlden

juni 10, 2025

Anna-Lena Laurén: Tyska rustningsindustrin har ett gyllene tillfälle

juni 10, 2025

Molly Sandén: ”Jag har haft identitetskriser hela mitt liv”

juni 10, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?