Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Ny konsthall i Nacka – i flera hundra år gammalt sjukhus

maj 24, 2025

Johan Croneman: Waldner får mig att förstå spelet, taktiken, matchen. Och känslan.

maj 24, 2025

Ernstberger fri: ”Nu behöver jag inte längre ta karriärsråd från frivården”

maj 24, 2025

Besvikelsen efter Trumps kryptogala – ”maten sög”

maj 24, 2025

Kia Sportage – En lagombil för medelsvensson

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
12°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Oj, kan man verkligen skildra våld i en parrelation med humor?
Kultur

Oj, kan man verkligen skildra våld i en parrelation med humor?

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Dans

”Masc”

Koreografi: Sofia Södergård, i samarbete med Åsa Lundvik Gustafson. Scenografi: Wolfgang Menardi. Kostym: Leffe Kronlöf. Manus: Astrid Menasanch Tobieson, Sofia Södergård. Medverkande: Sofia Södergård, Åsa Lundvik Gustafson. Scen: Elverket, Dansens hus, Stockholm. Speltid: 1 tim.

I glittriga sporttoppar spänner ”Groove gladiator” och ”Ballet beast” musklerna i varsin ringhörna, och hajpas högt av två peppade sportkommentatorsröster. Men matchen är klart ojämn. Sofia Södergårds glada gladiator hamnar snabbt på golvet, hårt utslagen av Åsa Lundvik Gustafsons barska balettbest.

Det är inte bara en publikfriande wrestlingmatch i en brottningsring, utan också en bild av våld i en klaustrofobisk relationsring. Oj, kan man verkligen skildra psykiskt och fysiskt våld i en parrelation med komiska kayfabemetoder? Kanske om man menar allvar med skämtandet. Det gör Sofia Södergård i sitt nya dansverk ”Masc”, som nyligen hade premiär på Norrlandsoperan och nu turnerar med Dansnät Sverige.


När Södergård nu tar sig an det tunga och svåra ämnet våld i en lesbisk relation är det med en vild koreografisk mix av houseklubbgolv, poetisk dansteater, jazzdans, teaterreading, underhållningssport och allehanda infall

Södergård är en fartig feministisk koreograf och dansare som arbetat med både dans, teater och musikal, vars danskompani varit förband till Lady Gaga och vars dragking-alter ego Qarl Qunt dragit land och rike runt, senast i ett verk av performanceartisten Charlotte Engelkes. När Södergård nu tar sig an det tunga och svåra ämnet våld i en lesbisk relation är det med en vild koreografisk mix av houseklubbgolv, poetisk dansteater, jazzdans, teaterreading, underhållningssport och allehanda infall, tryfferade av avancerade kostymbyten.

Det hörs ju att det blir riktigt knasigt spretigt. I en del scener funderar jag på om vissa infall och extralager hade kunnat slipas bort. Efterhand inser jag att ambitionen är att just blandningen av oväntade grepp ska bidra till att mångfacettera, öppna upp och faktiskt öka sårbarheten i berättandet. Tvärtemot förlöjligande eller förminskande.

Nyckeln till att det oftast fungerar är den sceniska personkemin och kontakten mellan Södergård och hennes meddansare. Åsa Lundvik Gustafson har, med sin bakgrund i Cullbergbaletten och erfarenheter av scenkonst för barn och unga plus dansteater, en högkvalitativ närvaro och uttrycksfullhet. Deras energier sprakar tillsammans, känslorna syns på huden.

Wolfgang Menardis rörliga spegelscenografi kan vinklas om från blinkande klubblokal till osäkrat gaslightande hemmiljö. Leffe Kronlöfs kostymdesign syr ihop humorn och allvaret, med peak i en uppblåsbar lila latexoutfit i hämndfantasinumret där Södergård sjunger en queerversion av Tom Jones-hitten ”Delilah”.

Vi följer rollfigurerna i en snyggt återkommande vågrörelse, från det första mötet, den drabbande passionen och spirande kärleken, ser de första tecknen på kontrollerande och manipulation, anpassningen, normaliseringen, våldet och slutligen frigörelsen: hon som var ”Groove gladiator” går rakryggad ut från spegelkulisserna.

Läs fler scenrecensioner.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Ny konsthall i Nacka – i flera hundra år gammalt sjukhus

Kultur maj 24, 2025

Brasilianske stjärnfotografen Salgado är död

Kultur maj 24, 2025

EKG: Nästa år får E-typerna gärna ringa

Kultur maj 24, 2025

Catia Hultquist: Lena Anderssons hemska väninnekör ger mig en chock

Kultur maj 24, 2025

Hanna Hellquist: Att vara nära djuren är en religiös upplevelse

Kultur maj 24, 2025

Mikołaj Grynbergs korta berättelser utspelar sig nära katastrofernas hjärta

Kultur maj 24, 2025

Robert Forsters berättarglädje går inte att ta miste på

Kultur maj 24, 2025

Weeping Willows nya skiva får en att undra hur de egentligen mår

Kultur maj 24, 2025

Tredje året för Rinkeby bokfestival: ”Vi vill komma bort från att vi löser invandrarproblem”

Kultur maj 24, 2025

Redaktörens Val

Johan Croneman: Waldner får mig att förstå spelet, taktiken, matchen. Och känslan.

maj 24, 2025

Ernstberger fri: ”Nu behöver jag inte längre ta karriärsråd från frivården”

maj 24, 2025

Besvikelsen efter Trumps kryptogala – ”maten sög”

maj 24, 2025

Kia Sportage – En lagombil för medelsvensson

maj 24, 2025

Brasilianske stjärnfotografen Salgado är död

maj 24, 2025

Senaste Nytt

Kronprinsessans nya titel: Fänrik

maj 24, 2025

Frederiksen och Meloni krokar arm i asylpolitiken

maj 24, 2025

EKG: Nästa år får E-typerna gärna ringa

maj 24, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?