Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Ölskolan med veckans superkombo: Hazy dipa och blåmögelost

juni 21, 2025

Begagnat test. Volvo V40 – Så blev pendlarbilen en favorit

juni 21, 2025

Greta Schüldt: Alla sommarpratare borde lära sig av Petra Medes pladder

juni 21, 2025

Små grodorna, små grodorna – Quiz: Blandat

juni 21, 2025

Irans Israelvänlige kronprins blickar mot makten

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Molnigt
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Oj, kan man verkligen skildra våld i en parrelation med humor?
Kultur

Oj, kan man verkligen skildra våld i en parrelation med humor?

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Dans

”Masc”

Koreografi: Sofia Södergård, i samarbete med Åsa Lundvik Gustafson. Scenografi: Wolfgang Menardi. Kostym: Leffe Kronlöf. Manus: Astrid Menasanch Tobieson, Sofia Södergård. Medverkande: Sofia Södergård, Åsa Lundvik Gustafson. Scen: Elverket, Dansens hus, Stockholm. Speltid: 1 tim.

I glittriga sporttoppar spänner ”Groove gladiator” och ”Ballet beast” musklerna i varsin ringhörna, och hajpas högt av två peppade sportkommentatorsröster. Men matchen är klart ojämn. Sofia Södergårds glada gladiator hamnar snabbt på golvet, hårt utslagen av Åsa Lundvik Gustafsons barska balettbest.

Det är inte bara en publikfriande wrestlingmatch i en brottningsring, utan också en bild av våld i en klaustrofobisk relationsring. Oj, kan man verkligen skildra psykiskt och fysiskt våld i en parrelation med komiska kayfabemetoder? Kanske om man menar allvar med skämtandet. Det gör Sofia Södergård i sitt nya dansverk ”Masc”, som nyligen hade premiär på Norrlandsoperan och nu turnerar med Dansnät Sverige.


När Södergård nu tar sig an det tunga och svåra ämnet våld i en lesbisk relation är det med en vild koreografisk mix av houseklubbgolv, poetisk dansteater, jazzdans, teaterreading, underhållningssport och allehanda infall

Södergård är en fartig feministisk koreograf och dansare som arbetat med både dans, teater och musikal, vars danskompani varit förband till Lady Gaga och vars dragking-alter ego Qarl Qunt dragit land och rike runt, senast i ett verk av performanceartisten Charlotte Engelkes. När Södergård nu tar sig an det tunga och svåra ämnet våld i en lesbisk relation är det med en vild koreografisk mix av houseklubbgolv, poetisk dansteater, jazzdans, teaterreading, underhållningssport och allehanda infall, tryfferade av avancerade kostymbyten.

Det hörs ju att det blir riktigt knasigt spretigt. I en del scener funderar jag på om vissa infall och extralager hade kunnat slipas bort. Efterhand inser jag att ambitionen är att just blandningen av oväntade grepp ska bidra till att mångfacettera, öppna upp och faktiskt öka sårbarheten i berättandet. Tvärtemot förlöjligande eller förminskande.

Nyckeln till att det oftast fungerar är den sceniska personkemin och kontakten mellan Södergård och hennes meddansare. Åsa Lundvik Gustafson har, med sin bakgrund i Cullbergbaletten och erfarenheter av scenkonst för barn och unga plus dansteater, en högkvalitativ närvaro och uttrycksfullhet. Deras energier sprakar tillsammans, känslorna syns på huden.

Wolfgang Menardis rörliga spegelscenografi kan vinklas om från blinkande klubblokal till osäkrat gaslightande hemmiljö. Leffe Kronlöfs kostymdesign syr ihop humorn och allvaret, med peak i en uppblåsbar lila latexoutfit i hämndfantasinumret där Södergård sjunger en queerversion av Tom Jones-hitten ”Delilah”.

Vi följer rollfigurerna i en snyggt återkommande vågrörelse, från det första mötet, den drabbande passionen och spirande kärleken, ser de första tecknen på kontrollerande och manipulation, anpassningen, normaliseringen, våldet och slutligen frigörelsen: hon som var ”Groove gladiator” går rakryggad ut från spegelkulisserna.

Läs fler scenrecensioner.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Greta Schüldt: Alla sommarpratare borde lära sig av Petra Medes pladder

Kultur juni 21, 2025

EKG: Ett löfte i halvtid

Kultur juni 21, 2025

Catia Hultquist: Min dotter har gått med i en UV-sekt och solar bara när indexet är högt

Kultur juni 21, 2025

Säverman: Midsommarminnen

Kultur juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

Kultur juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

Kultur juni 20, 2025

Yaya Bey närmar sig ikoner som Erykah Badu och Jill Scott på ”Do it afraid”

Kultur juni 20, 2025

Filmlistan vecka 25: Zombieskräcken lever i ”28 years later”

Kultur juni 20, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 25

Kultur juni 20, 2025

Redaktörens Val

Begagnat test. Volvo V40 – Så blev pendlarbilen en favorit

juni 21, 2025

Greta Schüldt: Alla sommarpratare borde lära sig av Petra Medes pladder

juni 21, 2025

Små grodorna, små grodorna – Quiz: Blandat

juni 21, 2025

Irans Israelvänlige kronprins blickar mot makten

juni 21, 2025

Jens Linder: Till utflyktens försvar

juni 21, 2025

Senaste Nytt

EKG: Ett löfte i halvtid

juni 21, 2025

En allsvensk tv-sändning – jobb för 43 personer

juni 21, 2025

Nya lagar: Billigare flyg – dyrare medicin

juni 21, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?