Under en resa till New York 1984 fick 19-årige Carl Häggqvist följa med sin farfar, konsthandlaren och journalisten Arne Häggqvist (1911–1985), till Andy Warhols studio på Manhattan.
Hemma på Lidingö hade Carl Häggqvist bandet Ratfab tillsammans med barndomskompisarna Roland Ebert, Björn Kusoffsky och Tomas Alfredson (i dag berömd regissör). Redan innan resan hade gänget kläckt idén att, om tillfälle uppstod, be popkonstikonen att designa en bandlogotyp.
Sagt och gjort – Carl Häggqvist kom hem med fem skisser, varav en användes som konvolut för bandets enda singel.
Berätta om mötet med Andy Warhol?
– Vi åkte upp i hissen till hans studio som låg på Broadway och han hade en massa assistenter som flyttade runt de enorma oljemålningarna. Det kändes lite konstigt för det var så högt i tak, en så enorm lokal. I mitten av det jättelika rummet stod Warhols skrivbord. Det var ju en upplevelse, helt klart, säger Carl Häggkvist.
Hur tog han emot frågan om att skapa ditt bands logotyp?
– Han var väldigt lågmäld och försiktig, han liksom viskade, eller du vet, det var inget snack. Han bara gjorde det där. Så fick vi fem stycken och valde den vi tyckte var snyggast.
Med åren har skivomslagen blivit ett samlarobjekt som värderas till upp emot tio tusen kronor.
Nu ska övriga fyra skisser dammas av i och med utgivningen av en serie nya vinylutgåvor. Samtidigt lanseras skivbolaget Ratfab, som kommer att ge ut unga artister från den svenska musikscenen. Den första utgåvan består av två tolkningar av Ratfabs låt ”Bang city” av artisterna Charlie E och Lira End och pryds av ett gult omslag med Warhols logotyp.
Du ser väldigt cool ut på bilden från mötet, var du inte nervös?
– Man var väl i rätt ålder för att vara lite… inte låta sig imponeras så mycket.
Läs mer:
Tjuvar sprängde galleri – stal två Warholverk














