![](https://i0.wp.com/static.bonniernews.se/gcs/bilder/dn-mly/50eaae7f-1fd1-40f2-b780-4fe7ba7ae75c.jpeg?interpolation=lanczos-none&fit=around%7C1024:576&crop=1024:h;center,top&output-quality=80&w=1200&resize=1200,0&ssl=1)
Hörnefors ligger en halvtimmes bilfärd söder om Teslaverkstaden i Umeå. Men fordonsteknikern Olof Sjöström behöver inte åka in till stan om han inte vill. Han har inte arbetat sedan den 27 oktober. Blir det inte långtråkigt?
– Det är angenämt att vara ledig och få betalt. Det går ingen nöd på mig och inte på de flesta andra heller. Jag är precis som en pensionär, de brukar säga att de aldrig haft så mycket att göra. Men jag behöver inte stressa med någonting, berättar Olof.
Samtidigt hoppas industrifacken i Sverige, Norge, Tyskland och USA på en rejäl strid på Teslas årsstämma på torsdag den 13 juni. Flera institutioner och investerare har lagt fram förslag om att Tesla ska tillåta fackllig organisering.
– Det blir debatt på stämman och det kommer att bli upp till styrelse och samtliga aktieägare att bekänna färg i den här frågan, säger IF Metalls vice ordförande Tomas With.
För ett och ett halvt år sedan flyttade Olof Sjöström och hans fru Emma Nilsson Sjöström och deras söner, två och fem år, in i det nybyggda huset. Ovanvåningen är fortfarande oinredd och altanen runt huset är kvar att snickra. Emma är höggravid med parets tredje barn.
– Jag bygger på huset, går kurser och hämtar barnen tidigt på förskolan. Nu träffar jag dem sex timmar om dagen. När jag jobbade blev det bara någon timme runt middagen. Sedan skulle de sova, säger Olof Sjöström.
Han konstaterar att det förstås är annorlunda för den som inte har familj, men han har inte hört att någon ”mår jättedåligt”. Några av de strejkande har tröttnat och sökt sig till andra jobb. Även Olof Sjöström, som är specialiserad på el och en av få som har behörighet att ladda ur batterier, har blivit kontaktad av andra arbetsgivare i behov av hans kompetens. Men Olof säger:
– Varför ska jag byta jobb när jag kan vara ledig och få 125 procent av lönen?
Jodå, Olof Sjöström förstår att det kan låta provocerande i andras öron. Men han tillägger att det förstås inte bara är därför han fortsätter att strejka.
– Även om vi stänger ner i hela Sverige så kommer Tesla att skita i det. Men vi kommer alltid att vara den irriterande myggan i rummet. Och även om IF Metall skulle avbryta strejken så är vi inte beredda att gå tillbaka utan kollektivavtal. Då kommer vi att kasta ägg på IF Metalls kontor och sedan göra något annat, säger han och skrattar.
Tesla gav Olof en bra lön, högre ersättning vid föräldraledighet än kollektivavtalet, olika bonusar samt möjlighet att köpa aktier billigare i företaget. Trots det räknade Olof ut att han förlorade 20 000 kronor om året på att företaget inte hade ett kollektivavtal. Bland annat för att Tesla betalar in mindre tjänstepension och att arbetstiden är längre.
– Men den stora grejen är att ingen vågar vara kritisk. Man jobbar med sitt för att det ska se bra ut för chefen. Men jag har sett de som står och gråter ena dagen och så kommer de inte nästa. Och ingen vet vad som hänt. Ingen facklig har varit med i förhandlingen utan det är bara chefen och HR som har bestämt det, säger han och fortsätter.
– Ger vi efter för Elon Musk så raseras hela den svenska modellen. Så jag känner att jag är med om något historiskt nu.
Det är fler som vill vara med om den historiska strejken, den längsta sedan 1930. Utanför Teslas verkstad i Umeå går strejkvakter från andra delar av Sverige. Det är förtroendevalda från IF Metall i Luleå och arbetsplatser som SSAB och Scania. Från Tärnaby kommer en LO-samordnare och fackförbunden Kommunal och Livs skickar dit strejkvakter för att byta av de andra. I övriga Sverige pågår sympatiåtgärder.
Teslastrejken är inte bara en viktig facklig kamp. Den är väldigt ovanlig, vilket betyder att ingen vet hur man ska lösa olika saker. Hur blir det med sjukpenningrundande inkomst? Och kan man ta semester när man strejkar? undrar Olof.
Därför har IF Metall lovat att stå för alla merkostnader som de strejkande kommer att få. Att de får 125 procent av lönen är till exempel för att kompensera för semesterersättning och det företaget annars skulle sätta in till tjänstepensionen.
En gång i månaden ungefär har de strejkande möte. Men alla är så upptagna, det är alltid någon borta, berättar Olof Sjöström.
– Man kanske tycker att jag ska stå strejkvakt hela tiden. Men vi behöver inte stå där om vi inte vill eftersom flera inte tycker om att möta sina gamla arbetskamrater. Vissa säger att jag borde säga upp mig och ta ett annat jobb.
Olof Sjöström ser det som att han för ett lågintensivt krig, långt och tråkigt.
– Det finns två lösningar på konflikten och de ligger utanför Sverige. Det ena är att de börjar organisera sig i Tyskland och Norge – och kanske USA – så att det ligger ett strejkhot överallt. Det andra är att investerarna på årsstämman bestämmer att göra en förändring, konstaterar Olof.
Så tacklar Tesla stridsåtgärderna
Strejken: IF Metalls Strejk omfattar cirka 130 bilmekaniker på Teslas serviceverkstäder runt om i landet, men det är betydligt färre som faktiskt väljer att delta. Tesla har också anklagats av facket för att sätta in strejkbrytare från andra länder för att bemanna upp i verkstäderna, enligt bland andra Dagens Arbete.
Leveranserna: Transport och Hamnarbetarförbundet stoppar sedan i november lossning av Teslabilar i Sveriges samtliga hamnar. Även danska 3F Transport, norska Fellesförbundet och finska AKT blockerar transporter av Teslabilar till Sverige. Men det stoppar inte Tesla från att ta in nya bilar i Sverige landvägen.
Laddstationerna: Fackförbundet Elektrikerna blockerar allt servicearbete, reparationer och installation av Teslas laddstolpar samt elanläggningar på företagets verkstäder. Det har dock enligt Elektrikerna förekommit arbete på laddstationerna ändå, från åtminstone ett företag. För att markera har facket varslat om total arbetsnedläggelse på företagets alla arbetsplatser från den 13 juni.
Andra verkstäder: Andra fackförbund har anslutit genom att inte låta sina medlemmar hantera Teslabilar på ett stort antal externa lackeringsfirmor och skadeverkstäder i landet. Som svar på det ska Tesla enligt Dagens Arbete öppna en egen skadeverkstad i Stockholm och anställer bland annat lackerare, skadereglerare och plåtslagare.
Posten: Seko och ST blockerar all utdelning av post och paket till Tesla som görs av Postnord och Citymail, även utdelningen av registreringsskyltar till nya bilar. Tesla hittade dock ett kryphål genom att beställa ersättningsskyltar till de nya bilarna som kunde skickas direkt till de nya ägarna, och man upprättade filialer dit posten kunde skickas. I mitten av maj utökade facken sitt sympativarsel för att stoppa den möjligheten och efter det har de inga uppgifter om att Tesla ska ha hittat nya vägar, enligt Seko.
Soporna: All avfallshantering på Teslas anläggning blockeras sedan i slutet av december av Transportarbetareförbundet. Enligt facket har Tesla löst det genom att låta verkstadspersonalen ta hand om delar av avfallet själva.
Städningen: Fastighetsanställdas förbund, som representerar städare och fastighetsskötare, blockerar allt arbete på Teslas anläggningar i Stockholmsområdet och Umeå. Enligt fackets uppgifter görs rudimentär städning av både chefer och mekaniker på verkstäderna, men städ i teknisk och professionell mening pågår inte.
Verkstadsbesiktning: Unionen har utfärdat en blockad mot allt arbete som besiktningsfirman Dekra utför åt Tesla. Det handlar om sådant som besiktning av lyftar, portar och annan verkstadsutrustning. Dekra är bland de största på marknaden, men det finns andra aktörer som Tesla kan använda sig av. Om så har skett är oklart.