Vartannat år samlar Scenkonstbiennalen både branschen och ett urval av fjolårets svenska teaterproduktioner på en och samma plats. När årets upplaga invigs i Östersund på tisdagen finns såväl teater och dans som performance och opera i programmet.
Biennalen anordnas av Scensverige i samarbete med bland annat Estrad Norr och Gaaltije saemien museume. Att den kommer till norra Sverige, efter att förrförra året ha anordnats i Stockholm, känns viktigt och värdefullt, säger Anna Thelin, scenkonstchef på Region Jämtland Härjedalens egen scenkonstinstitution Estrad Norr.
– Det kräver lite mer av besökarna att resa så här långt, men det är många som kommer och det är vi väldigt glada för. Det är ett lyft för all scenkonst i norr.
Har den hamnat i skymundan?
– Det finns fantastiska institutioner och konstnärer här, men det kräver en annan infrastruktur att skapa professionell konst på en plats med stora avstånd. Det tycker jag glöms bort ibland.
Men, betonar Anna Thelin, utmaningarna till trots är områdets scenkonst i allra högsta grad levande.
– Volymerna är mindre – vi spelar kanske på en bygdegård som tar in 70 personer – men vi skapar sammanhållning på mindre orter och det är det viktiga. Det är en del i demokratibygget.
Hon tar ett exempel från årets program: dansföreställningen ”Glimt”, en samproduktion mellan Estrad Norr och Norrdans som tidigare spelats på skolor. Ett annat är den musikaliska fantasi om spelmannen ”Lapp-Nils” som Estrad Norr i sommar sätter upp för tredje året i rad. Anna Thelin beskriver spelplatsen, Döda fallet öster om Östersund, som ”en av de finaste platserna för scenkonst i Sverige”.
– Men hela programmet är spännande. Det är en bra bredd mellan fria grupper, stora institutioner och olika scenkonstuttryck.
Hon tycker att det i år känns särskilt angeläget att branschen samlas. Samtalen får inte tystna, varken på eller utanför scenerna.
– Vi behöver vara ett kollektiv som stöttar varandra, och vi behöver samtidigt stötta konstnärer i andra länder som saknar privilegiet att tala fritt. Det känns särskilt viktigt just nu, säger Anna Thelin.
Läs fler texter om aktuella scenföreställningar