Den 19 augusti kom beskedet – SJ lägger ned nattågstrafiken mellan Göteborg och Umeå och avvecklar nattågen mellan Göteborg och Jämtland i april 2025. Beskedet innebär att de som vill resa med nattåg till norra Sverige måste byta tåg i Stockholm.
Samma kväll skrev Linnea Granqvist i Östersund ett mejl till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
– Jag ville se ifall jag kunde påverka. Det ska vara enkelt att resa hit miljövänligt. Det här är fel väg att gå.
Hon ville ha fler som kunde backa upp hennes åsikter och startade en digital namninsamling. ”Rädda nattågen mellan Göteborg och norra Sverige” har i skrivande stund över 60 000 underskrifter.
– Jag är inte förvånad. Frågan engagerar många som tycker tåget är ett smidigt sätt att resa. Det här borde göra att vår röst ganska stark och måste leda till förändring, säger hon.
Linnea Granqvist har nyttjat nattåget till Göteborg flera gånger för att hälsa på vänner och familj. Hon betonar vikten av att det ska gå att resa, även om man bor i norra Sveriges inland.
– Det behöver finnas bra kommunikationer som sträcker sig över landet och inte bara till Stockholm, både för oss som bor här men även för de turister som vill komma hit.
Beskedet kring nattågen har mötts av hård kritik från politiker i både norra Sverige och Västsverige samt flera turistföretagare.
Dan Lundholm, avtalsutredare på Trafikverket förstår SJ:s beslut. Att köra nattåg är ofta en dyr historia.
– Det är olönsamt att köra nattåg bland annat eftersom man bara kan sälja ligg- eller sovplatser en gång per resa, säger han.
Han jämför med dagtåg där samma plats kan säljas flera gånger, vilket gör det mer lönsamt. För att stötta sträckor där det saknas möjlighet till kommersiell drift, har Trafikverket i uppdrag att upphandla trafiken.
Dan Lundholm säger också att myndigheten har en begränsad budget och måste prioritera att upphandla trafik där den gör störst nytta. Det vill säga trafik till platser med låg tillgänglighet utifrån alla olika trafikslag.
– Eftersom Göteborg inte har några brister i tillgängligheten och det går att åka snabbtåg från Göteborg till Stockholm och ta nattåget därifrån har vi i nuläget inga möjligheter att upphandla den sträckan, säger Dan Lundholm.
Skulle exempelvis Vy, som i dag kör nattågen mellan Stockholm och Narvik, vilja förlänga sträckan till Göteborg kommer det att kosta.
– Vi behöver då ta ut en avgift för att bolaget ska få köra våra tågvagnar en längre sträcka. Om vi inte gör det, riskerar det att betraktas som otillåtet statsstöd, säger Dan Lundholm.
SJ:s affärschef Jan Kyrk säger till DN att det inte är lönsamt att köra nattåg till Jämtland av samma skäl som Trafikverket anger. Och poängterar att det inte handlar om höga vinstkrav som gör det olönsamt.
– Namninsamlingen och våra trafiksiffror visar att det finns ett stort intresse och behov för att köra nattåg från Göteborg, men då behöver trafiken upphandlas på samma sätt som nattåg från Stockholm i dag upphandlas av Trafikverket, säger Jan Kyrk.
Linnéa Granqvist anser att staten behöver gå in och stötta upp för att det ska vara attraktivt att bo i Jämtland.
– Man ska inte behöva bo i storstäder för att ha kommunikationer. Hela Sverige ska leva, även inlandet.
Hon planerar att lämna över namninsamlingen till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Och har varit i kontakt med regeringen för att få till ett möte.
DN har sökt infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson för en intervju men han svarar via sin pressekreterare på mejl. Ministern menar att svensk järnvägstrafik ska drivas på kommersiell grund. I övrigt hänvisar han till att det är Trafikverket som ansvarar för upphandlingen av nattåg.