Ozonlagret som omger jorden skyddar oss mot exempelvis hudcancer, ögonskador och sämre skördar genom att filtrera bort en stor del av solens skadliga uv-strålning.
Men skyddet har försvagats på grund av utsläpp av freoner, en gas som tidigare användes som bland annat köldmedel i kylskåp och drivgas i sprayburkar.
1987 enades världens länder om att förbjuda freoner. Men freoner är långlivade, så de utsläpp som redan fanns i atmosfären fortsatte att bryta ned ozonlagret fram till omkring 2005. Därefter har utvecklingen stått och stampat.
Nu syns dock allt fler tecken på en återhämtning. Över Antarktis, där läget varit allra värst, har det årliga ozonhålet minskat två år i rad. Det rapporterar EU:s program för jordobservationer, Copernicus.
Johan Mellqvist, professor i Geovetenskap och Fjärranalys vid Chalmers i Göteborg, ser det som positiva tecken. Men han påpekar att svängningarna är så stora att det är för tidigt att säga något med säkerhet ännu.
– Detta är en indikation på att det kanske vänder. Men man får ta det med en nypa salt. Det var ett extra lågt värde i år och även förra året, vilket är glädjande. Men de tre åren innan var det ovanligt höga värden, säger han till DN.
Trots att freoner varit förbjudna i snart 30 år så har halten i atmosfären än så länge bara minskat med 10 procent eftersom de är så beständiga, förklarar han. Samtidigt ökar utsläppen av nya ämnen som skadar ozonlagret. Den största källan i dag är lustgas, som framför allt kommer från jordbrukets användning av konstgödsel.
– Man brukar säga att lustgas är 2000-talets freoner. Om trenden fortsätter och inget görs kommer de utsläppen att äta upp minskningen av freoner. Då kommer ozonuttunningen fortsätta, men bero på lustgas i stället, säger Johan Mellqvist.
Han understryker att förbudet mot freoner har varit en stor framgång för att skydda ozonlagret. Om de utsläppen inte hade stoppats hade läget varit betydligt sämre i dag.
– Nu kan vi fokusera på att utveckla metoder som minskar jordbrukets utsläpp. Och så måste vi fortsätta att övervaka utvecklingen, för trots freonförbudet är det ju tyvärr inte så att vi har löst det här problemet ännu.
















