En pensionär ansökte om bostadstillägg i början av januari 2023. Drygt ett år senare skred Pensionsmyndigheten till handling och fattade beslut i ärendet – på tok för lång tid enligt JO.
”En så lång handläggningstid är oacceptabel även om ärendet krävt viss utredning”, skriver justitieombudsmannen Thomas Norling i sitt beslut.
Myndigheten har även brustit i sin kommunikation och borde ha meddelat mannen att ärendet skulle bli väsentligt försenat betydligt tidigare, enligt JO. Detta gjordes först tio månader in i utredningen, efter att personen själv hade hört av sig för att klaga på handläggningstiden.
Pensionsmyndigheten har fyra veckor på sig att avgöra ett ärende, om det redan gått sex månader och om den enskilda personen har begärt detta, enligt förvaltningslagen. Men det dröjde ytterligare två klagomål och två och en halv månad innan ett beslut fattades.
Thomas Norling skriver även att det, till viss del, har varit svårt för honom att granska agerandet då myndigheten har brustit i sin kommunikation med JO.
”Sammantaget förtjänar myndigheten allvarlig kritik för dessa brister”, skriver han.