Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Thomas Bodström: ”Jag går alltför mycket på krogen”

juli 11, 2025

Fortsatt hopp om räddning av Northvolt

juli 11, 2025

Ludvig Köhler: Yasin har i alla fall dragit sitt strå till nativitetsstacken

juli 11, 2025

40-årig man sköts till döds – två frias för mord

juli 11, 2025

Efter störtfloden: ”Det här området blir aldrig detsamma”

juli 11, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
22°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Peter Alestig: Mardrömssiffran målar in regeringen i ett hörn
Klimatet

Peter Alestig: Mardrömssiffran målar in regeringen i ett hörn

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

På onsdagen, två dagar innan midsommar, släppte Naturvårdsverket en bomb – och den landade rakt i knät på Ulf Kristersson. Utsläppen i Sverige ökade med 7 procent under 2024, enligt myndighetens preliminära beräkningar.

Det låter kanske inte så dramatiskt, men ökningen motsvarar ungefär att alla svenskar tar alla sina bilar och kör till Rom och tillbaka två gånger (utöver det normala bilåkandet).

Huvudorsaken till detta jätteskutt i utsläppen är regeringens klimatpolitiska omsvängning. På flera områden har Ulf Kristersson (M) vidtagit åtgärder som direkt leder till ökade utsläpp, som sänkt skatt på bensin och diesel, slopad koldioxidskatt på kraftvärmeverk och avskaffad elbilsbonus.

Men den enskilt viktigaste orsaken är de kraftigt sänkta klimatkraven på bensin och diesel, den så kallade reduktionsplikten.

”Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå den 1 januari 2024, och gäller under mandatperioden”, sade statsministern i samband med att regeringen tillträdde i oktober 2022.

Så blev det – åtminstone tillfälligt. Och nu syns resultatet. Som finansminister Elisabeth Svantesson (M) nyligen konstaterade på Linkedin: ”Rätt otroligt faktiskt, vilken skillnad en annan politik kan göra.”

Hon syftade på drivmedelspriserna, som onekligen har sjunkit kraftigt sedan regeringen tillträdde. Men lika tydlig är effekten på Sveriges utsläpp – och därmed möjligheterna att klara EU:s klimatkrav. De är inte ”kontrollstationer”, som regeringen benämner de svenska nationella klimatmålen, utan juridiskt bindande. Om Sverige bryter mot kraven, riskerar vi böter i mångmiljardklassen.

Nu pekar alltmer på att den enda utvägen för regeringen blir att göra helt om och vidta åtgärder som leder till kraftigt höjda bensin- och dieselpriser, i enlighet med vad utredaren John Hassler föreslog redan hösten 2023.

På sätt och vis har omsvängningen redan börjat. Några dagar efter midsommar, den 1 juli, höjs reduktionsplikten från 6 till 10 procent (tvärtemot vad Kristersson lovade i regeringsförklaringen). Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) kallade i höstas detta för ”en gyllene lösning”, eftersom det högre dieselpriset ska kompenseras genom sänkt skatt. Samtidigt beräknade regeringen att EU:s klimatkrav inom transporter nu är inom räckhåll.

Men nu står det klart att den kalkylen spricker. Sverige kommer att tvingas bära med sig utsläppschocken från 2024 under resten av decenniet, vilket gör att EU:s klimatkrav blir i princip omöjliga att nå.

Det är ingen vågad gissning att det är den typen av nyheter som gör att regeringen just nu har ett lågt förtroende för sin klimatpolitik.

Men kanske finns ett halmstrå att gripa tag i. Stödet för en ambitiös klimatpolitik är nämligen, tvärtemot vad det stundtals låter som, stort bland svenskarna.

Det gäller även flera till synes kontroversiella förslag. I en rapport från i mars i år undersökte Klimatpolitiska rådet svenskarnas attityder till flera olika klimatåtgärder. Hälften av svenskarna vill exempelvis se fler bilfria stadskärnor, medan bara en fjärdedel är emot det förslaget. Mer än hälften vill förbjuda inrikesflyg där destinationen kan nås inom tre timmar med tåg. En överväldigande majoritet vill bygga ut kollektivtrafiken.

Och ja, även reduktionsplikten visar sig ha ett brett folkligt stöd. Bara en fjärdedel av svenskarna tycker att det är dåligt att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel.

Kanske något för regeringen att fundera över medan vi andra åker på semester.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Efter störtfloden: ”Det här området blir aldrig detsamma”

Klimatet juli 11, 2025

Johanna Frändén: Blir klimatkrisen tillräckligt tydlig nu när européer dör som flugor i värmen?

Klimatet juli 10, 2025

Så stora utsläpp ger din semesterresa

Klimatet juli 10, 2025

Peter Alestig: Domen öppnar för fler vägblockader – och det behöver vi tåla

Klimatet juli 9, 2025

Tredje varmaste junimånaden som uppmätt

Klimatet juli 9, 2025

DN Debatt. ”Nu är det dags för svenskarna att se om sitt hus”

Klimatet juli 8, 2025

Vulkanutbrott pressade jorden förbi tippningspunkt

Klimatet juli 8, 2025

Sverige kan bli vinnare när hettan slår till i Medelhavet

Klimatet juli 5, 2025

Värmeböljan kickade igång en fransk kärnkraftsdebatt

Klimatet juli 3, 2025

Redaktörens Val

Fortsatt hopp om räddning av Northvolt

juli 11, 2025

Ludvig Köhler: Yasin har i alla fall dragit sitt strå till nativitetsstacken

juli 11, 2025

40-årig man sköts till döds – två frias för mord

juli 11, 2025

Efter störtfloden: ”Det här området blir aldrig detsamma”

juli 11, 2025

Köttslamsor och gäss ska bota systrarna Romares OCD: ”Vi är varandras amatörpsykologer”

juli 11, 2025

Senaste Nytt

Rafflande ”Tre dagar för Condor” skildrar den smutsiga kampen om det svarta guldet

juli 11, 2025

Larmet från smittskyddet: Ovanligt många fall av harpest

juli 11, 2025

FN-rapportören: ”Människor med makt försöker tysta mig”

juli 11, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?