Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

SMHI varnar för spansk värmebölja i norr: ”Kom ihåg att dricka”

juli 15, 2025

Invasiv getingart siktad i Danmark – väcker oro i Sverige

juli 15, 2025

Unesco vill att Sverige sätter stopp för gruva nära världsarv

juli 15, 2025

Studie spräcker myten om kvinnor som inte föder barn

juli 14, 2025

Risk för bakslag när börsbolagen rapporterar

juli 14, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
18°C
Mulet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Pjäsen ”Papporna” är hoppet vi behöver
Kultur

Pjäsen ”Papporna” är hoppet vi behöver

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 18, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Teater

”Papporna”

Av: Alexandra Pascalidou.

Bearbetning, regi och koreografi: Alexander Salzberger.

Scenografi och ljus: SUTODA. Kostym: Jasminda Asplund Blanco. Peruk och mask: Moa Hedberg.

Medverkande: David Fukamachi Regnfors, John Njie, Razmus Nyström, Jonay Pineda Skallak, Magnus Roosman, Nemanja Stojanovic, Christoffer Svensson, Francisco Sobrado, Leonard Terfelt. Barnstatister: Ian Hammarbäck, Zizou Reinholdsson, Levi Widén. Scen: Dramaten. Speltid: 1 tim 40 min.

Man talar om toxisk maskulinitet. Det kunde också kallas tomhet. Övergivenhet.

En ring av strålkastare svävar över scenen. Männen, draperade i vita tyger, har gipsansikten med antika statyers drag. De kunde vara Sokrates elever i Aten, men den maskerade, svartklädde dansaren i ringens mitt (Zizou Reinholdsson på premiären) är ett vigt och levande barn av i dag.

Alexandra Pascalidou skrev boken som sen blev pjäsen ”Mammorna” om barnen, pojkar mest, som dör och dödar i gängkrig och rasism, och deras mödrar. I den mötte vi förtvivlans sorg och berättelser. Uppföljaren, intervjuboken ”Var är papporna?” handlar om männen, de misslyckade och/eller frånvarande fäderna, ofta förortens män. När nu också den får scenpremiär finns många av de intervjuade i Dramatenpubliken.

Männen på scenen är antika till rötterna men påfallande igenkännbara för oss i dag – engagerat upptagna i ett slags gruppsamtal inom frivården eller på anstalt, ibland avbrutet av ett stilla meditationsterapeutiskt hummande, ironiskt men inte bara, och bisarra men meningsfyllda danser.

Deras svenska har många brytningar. Med virtuos komisk frenesi lever Francisco Sobrado upp till alla våra latino-fördomar. Razmus Nyström gömmer sin oerhörda ensamhet bakom små tysta gester. John Njie vibrerar av oanvänd styrka och begåvning och öser ur den källan när han sjunger, mäktigt bra, medan Magnus Roosmans känslor av misslyckande och otillräcklighet kväljer hans talförmåga. Alla letar efter något slags läkedom hos varandra. Utom kanske Christoffer Svensson som är jätterolig som resolut samhällsförbättrare med naiva lösningar på allt och allas problem.

En uppgift har de andra – att förstå sig själva. De trängs om talartiden. Ämnet är aldrig långt ifrån deras barndomar, fäders våld och likgiltighet med några svåruthärdliga exempel. Barnen de själva har skadat är inte här, men de talar till dem. Och ljusringen över scenen vippar till, sänker sig och blir en törnekrona över deras vilsna grupp, övergivna som de är också av fadern över alla fäder.

Ändå finns här ögonblick av närhet och glädje. Minnen som lyser upp dialogen. Och underbara utbrott av valpiga lekar mellan vuxna män som vågar vara där, i ro med sina kroppar – en manlighet så enkel och vacker i sin mångfald att den ger hopp för framtiden trots allt.

För det är ett märkligt skådespel som uppstår i Alexander Salzbergers genialt omtumlande regi. Inte direkt en pjäs eller en berättelse. Snarare, genom att vara så fysisk med sina danser och brottningar i uppenbar kamp mot den manliga beröringsskräcken vill den, och lyckas den, skapa en atmosfär av vad som liknar själva livet. Vi dras in i den som i en gemensam andning eller ett mycket tidigt ordlöst minne av självklar trygg närhet.

”Jag känner en känsla!” utropar han som aldrig varit med om detta förut. Det gör vi i publiken också. När så ensemblen galet överraskande brister ut i den vackraste av vårsånger är detta hoppet som vi behöver. Dramaten överträffar sig själv och levererar det.

Läs fler scenrecensioner här och fler texter av Ingegärd Waaranperä här.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Gabriel Zetterström: Ingen swag summer – men Justin Bieber är bättre än väntat

Kultur juli 14, 2025

Underverken, del 24 av 56

Kultur juli 14, 2025

Rebecka Kärde: Unabombaren är mer populär än någonsin

Kultur juli 14, 2025

Aliette Opheim: ”Man måste hinna bränna sina pengar innan de tar slut”

Kultur juli 14, 2025

Samuel Levander: Snobbiga Wimbledon gör ingen besviken

Kultur juli 14, 2025

Vera von Otter: I Robin Nazaris sagor ryms både Jung och 2Pac

Kultur juli 14, 2025

Mats J: Ibland blir det aldrig sommar

Kultur juli 14, 2025

Underverken, del 23 av 56

Kultur juli 13, 2025

Ola Larsmo: Är teatrarna rädda för Strindbergs första pjäs?

Kultur juli 13, 2025

Redaktörens Val

Invasiv getingart siktad i Danmark – väcker oro i Sverige

juli 15, 2025

Unesco vill att Sverige sätter stopp för gruva nära världsarv

juli 15, 2025

Studie spräcker myten om kvinnor som inte föder barn

juli 14, 2025

Risk för bakslag när börsbolagen rapporterar

juli 14, 2025

Mjällby rycker i toppen – Stroud bakom allt

juli 14, 2025

Senaste Nytt

Experter: Rådet om skydd mot åska stämmer inte

juli 14, 2025

Expert: Han kan offras i bråket om Epsteinrapporten

juli 14, 2025

Expert: Trump byter taktik – plockar fram piskan

juli 14, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?