Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Gyökeres lämnar – hela stjärntrion borta

juni 3, 2025

Framgång för immunbehandling mot cancertumörer

juni 3, 2025

18 år senare – ny sökinsats efter Madeleine McCann

juni 3, 2025

Masha Gessen: Nu skrattar amerikanerna lika bittert och uppgivet som ryssarna

juni 3, 2025

Jagad av Real och City – men utan startplats i landslaget

juni 3, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Portugisiska Oscarsbidraget ”Grand tour” är en färd till psykets mittpunkt
Kultur

Portugisiska Oscarsbidraget ”Grand tour” är en färd till psykets mittpunkt

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Drama

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Grand tour”

Regi: Miguel Gomes

Manus: Miguel Gomes, Maureen Fazendeiro, Telmo Churro

I rollerna: Goncalo Waddington, Crista Alfaiate, Cláudio da Silva m fl

Längd: 2 tim 9 min

Språk: engelska, portugisiska, vietnamesiska, mandarin

Biopremiär

Portugisen Miguel Gomes är en högst egensinnig filmskapare, en lovordad leverantör av kluriga filmer som ”Tabu” och ”Arabian nights”. Hans senaste alster, ”Grand tour”, är en besynnerlig blandning av dokumentär, dikt och resedagbok, allt hoplimmat av en rad stiliserade spelscener, berättade med en avmätt, smått humoristisk distans.

Filmens ursprung är mycket specifikt. Miguel Gomes föll enligt egen utsaga pladask för en av många anekdoter i författaren W Somerset Maughams reseskildring ”Herrn i rökrummet”. I centrum står Edward, en engelsman i Burma som får kalla fötter inför sitt stundande bröllop. När han får veta att hans fästmö Molly är på väg till honom, drar han iväg på något som blir en turné genom halva Sydostasien, och den envisa fästmön följer efter. Han och vi får en odyssé utöver det vanliga, genom såväl inre som yttre landskap.

Det är scener från odlingar, trafiktyngda stadsmiljöer, djungel med tillhörande apskrik, många sekvenser med lokal kultur med musik, skuggteater och dockspel. Gomes trotsar också allt vad kronologi heter. Dramat sägs utspela sig 1918, och de korta spelscenerna placerar oss i nämnda tid, medan resten av flödet består av betydligt mer moderna bilder. Ömsom svartvitt, ömsom färg, alltid grovkornigt och dammigt – som vore det ett bortglömt verk, upphittat och halvdant renoverat av några filmarkeologer.

I filmens sista akt följer vi främst Molly när hon stretar i Edwards kölvatten och nu ligger fokuset aningen mer på spelfilm. Vilket är skönt efter en dryg timme av rudimentärt sammansatta scener. En suggestiv sekvens på Mekongfloden rör upp ”Apocalypse now”-sediment i minnesbanken och jag vaknar till i biostolen – tacksam för igenkännbara referenser – men sedan tar den icke-förpliktigande medvetandeströmmen över igen.


Dagen efter visningen börjar vissa sekvenser från Edwards resa mot psykets mittpunkt ploppa upp i sinnet, som om de vore emotionella försåtsmineringar med fördröjd utlösning

Gomes är en stilsäker lågbudgetsurrealist som uppenbarligen inte är en vän av apelsin-tv, alltså narrativ där berättarrösten säger samma sak som vi ser på bioduken. Vilket så klart hedrar honom. Han går snarare åt andra hållet, låter gärna den torrt vitsiga berättaren tala om saker som inte alls har något med det visuella att göra. Ett spännande val, men också lätt förvirrande. För att inte säga frustrerande. Men så är det oftast med filmpoesi, om den lyckas tråckla sig in till min inre Estet är det ”stor konst”; i det motsatta fallet väcker den snarare Ordningsmannen, som inte ser med blida ögon på tidsödande bildlyrik.

Likväl växer ”Grand tour” i minnet, när berättelsen passerat genom eftertankens raster. Dagen efter visningen börjar vissa sekvenser från Edwards resa mot psykets mittpunkt ploppa upp i sinnet, som om de vore emotionella försåtsmineringar med fördröjd utlösning. Häftigt, ändå. Låter det flummigt? Jo, men skyll inte på mig, skyll på den egensinnige portugisen.

Se mer: Mer eggande filmpoesi: ”Stalker” (1979), ”Koyaanisqatsi” (1982), ”Den tunna röda linjen” (1998).

Läs fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Fredrik Sahlin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Masha Gessen: Nu skrattar amerikanerna lika bittert och uppgivet som ryssarna

Kultur juni 3, 2025

Årets version av Stockholm early music festival blir kortare: ”Kulturen går på knäna”

Kultur juni 3, 2025

Östersund välkomnar årets scenkonstbiennal

Kultur juni 3, 2025

Flera åtalas efter mordet på C Gambino

Kultur juni 3, 2025

Clint Eastwood: Intervjun är fejk

Kultur juni 3, 2025

Nisse: Inget är väl enklare än att värma fryspizza?

Kultur juni 3, 2025

Mari Jungstedt: ”Trodde aldrig att jag skulle kunna bli författare”

Kultur juni 3, 2025

Johan Croneman: Spekulativt raffel i gängvärlden – men vad vill SVT?

Kultur juni 3, 2025

Jenny Westerstrand: Det var rätt att polisanmäla SVT-profilen

Kultur juni 2, 2025

Redaktörens Val

Framgång för immunbehandling mot cancertumörer

juni 3, 2025

18 år senare – ny sökinsats efter Madeleine McCann

juni 3, 2025

Masha Gessen: Nu skrattar amerikanerna lika bittert och uppgivet som ryssarna

juni 3, 2025

Jagad av Real och City – men utan startplats i landslaget

juni 3, 2025

Tusentals överklagar avveckling av Sollefteå sjukhus

juni 3, 2025

Senaste Nytt

Grafik: Så gick Ukrainas ”Operation Spindelnät” till

juni 3, 2025

Årets version av Stockholm early music festival blir kortare: ”Kulturen går på knäna”

juni 3, 2025

Kommunal varslar om strejk: ”Vi vill ha likvärdiga villkor”

juni 3, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?