Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Frustrationen bland Zuckerbergs grannar: ”Ockuperar området”

augusti 14, 2025

Michael Winiarski: Vita huset sänker förväntningarna inför toppmötet

augusti 13, 2025

Nathan Shachar: Trump snuvar Ryssland och Iran på inflytande

augusti 13, 2025

”Mondo” ambassadör för friidrottens nya stortävling

augusti 13, 2025

Ministern metade med JD Vance – hade inget fiskekort

augusti 13, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
17°C
Klar himmel
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Portugisiska Oscarsbidraget ”Grand tour” är en färd till psykets mittpunkt
Kultur

Portugisiska Oscarsbidraget ”Grand tour” är en färd till psykets mittpunkt

NyhetsrumBy Nyhetsrummaj 22, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Drama

Betyg: 3. Betygsskala: 0 till 5.

”Grand tour”

Regi: Miguel Gomes

Manus: Miguel Gomes, Maureen Fazendeiro, Telmo Churro

I rollerna: Goncalo Waddington, Crista Alfaiate, Cláudio da Silva m fl

Längd: 2 tim 9 min

Språk: engelska, portugisiska, vietnamesiska, mandarin

Biopremiär

Portugisen Miguel Gomes är en högst egensinnig filmskapare, en lovordad leverantör av kluriga filmer som ”Tabu” och ”Arabian nights”. Hans senaste alster, ”Grand tour”, är en besynnerlig blandning av dokumentär, dikt och resedagbok, allt hoplimmat av en rad stiliserade spelscener, berättade med en avmätt, smått humoristisk distans.

Filmens ursprung är mycket specifikt. Miguel Gomes föll enligt egen utsaga pladask för en av många anekdoter i författaren W Somerset Maughams reseskildring ”Herrn i rökrummet”. I centrum står Edward, en engelsman i Burma som får kalla fötter inför sitt stundande bröllop. När han får veta att hans fästmö Molly är på väg till honom, drar han iväg på något som blir en turné genom halva Sydostasien, och den envisa fästmön följer efter. Han och vi får en odyssé utöver det vanliga, genom såväl inre som yttre landskap.

Det är scener från odlingar, trafiktyngda stadsmiljöer, djungel med tillhörande apskrik, många sekvenser med lokal kultur med musik, skuggteater och dockspel. Gomes trotsar också allt vad kronologi heter. Dramat sägs utspela sig 1918, och de korta spelscenerna placerar oss i nämnda tid, medan resten av flödet består av betydligt mer moderna bilder. Ömsom svartvitt, ömsom färg, alltid grovkornigt och dammigt – som vore det ett bortglömt verk, upphittat och halvdant renoverat av några filmarkeologer.

I filmens sista akt följer vi främst Molly när hon stretar i Edwards kölvatten och nu ligger fokuset aningen mer på spelfilm. Vilket är skönt efter en dryg timme av rudimentärt sammansatta scener. En suggestiv sekvens på Mekongfloden rör upp ”Apocalypse now”-sediment i minnesbanken och jag vaknar till i biostolen – tacksam för igenkännbara referenser – men sedan tar den icke-förpliktigande medvetandeströmmen över igen.


Dagen efter visningen börjar vissa sekvenser från Edwards resa mot psykets mittpunkt ploppa upp i sinnet, som om de vore emotionella försåtsmineringar med fördröjd utlösning

Gomes är en stilsäker lågbudgetsurrealist som uppenbarligen inte är en vän av apelsin-tv, alltså narrativ där berättarrösten säger samma sak som vi ser på bioduken. Vilket så klart hedrar honom. Han går snarare åt andra hållet, låter gärna den torrt vitsiga berättaren tala om saker som inte alls har något med det visuella att göra. Ett spännande val, men också lätt förvirrande. För att inte säga frustrerande. Men så är det oftast med filmpoesi, om den lyckas tråckla sig in till min inre Estet är det ”stor konst”; i det motsatta fallet väcker den snarare Ordningsmannen, som inte ser med blida ögon på tidsödande bildlyrik.

Likväl växer ”Grand tour” i minnet, när berättelsen passerat genom eftertankens raster. Dagen efter visningen börjar vissa sekvenser från Edwards resa mot psykets mittpunkt ploppa upp i sinnet, som om de vore emotionella försåtsmineringar med fördröjd utlösning. Häftigt, ändå. Låter det flummigt? Jo, men skyll inte på mig, skyll på den egensinnige portugisen.

Se mer: Mer eggande filmpoesi: ”Stalker” (1979), ”Koyaanisqatsi” (1982), ”Den tunna röda linjen” (1998).

Läs fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Fredrik Sahlin

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 54 av 56

Kultur augusti 13, 2025

”Materialists” navigerar på kärleksmarknaden med smart skärpa

Kultur augusti 13, 2025

Patrik Hagman: Han vänder på myten om våld i religionens namn

Kultur augusti 13, 2025

Sebastian Nowacki: Varför badar barn i en diabolisk cocktail?

Kultur augusti 13, 2025

Wahlgren om misstänkte stalkern: ”Jättetufft”

Kultur augusti 13, 2025

Hedengrens bokhandel kan tvingas stänga för gott – vädjar om hjälp

Kultur augusti 13, 2025

Hiba Abbas: Har Sydsvenskans biträdande kulturchef glömt att han är… vit?

Kultur augusti 13, 2025

Stockholms kulturfestival jubilerar med robotvalar och mänskliga torn

Kultur augusti 13, 2025

Monstren får sällskap av nya odjur i magnifika ”Alien. Earth”

Kultur augusti 13, 2025

Redaktörens Val

Michael Winiarski: Vita huset sänker förväntningarna inför toppmötet

augusti 13, 2025

Nathan Shachar: Trump snuvar Ryssland och Iran på inflytande

augusti 13, 2025

”Mondo” ambassadör för friidrottens nya stortävling

augusti 13, 2025

Ministern metade med JD Vance – hade inget fiskekort

augusti 13, 2025

Ledare: Fem år efter protesterna – världen får inte ge upp kampen för ett fritt Belarus

augusti 13, 2025

Senaste Nytt

Underverken, del 54 av 56

augusti 13, 2025

Nu törstar Åberg efter mer: ”Mycket föll på plats förra veckan”

augusti 13, 2025

Politiker krävde svar om Säpovakternas läckor: ”Beklagade det som hänt”

augusti 13, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?