Efter årsskiftet blir Bromma flygplats ett blödande finansiellt sår i statliga flygplatsägaren Swedavias räkenskaper. I DN har bolagets vd Jonas Abrahamsson varnat för att det på sikt riskerar att hämma nödvändiga investeringar på Arlanda. Förlusterna på Bromma måste täckas upp med vinsterna från Arlanda.
Stockholms handelskammare instämmer i resonemanget.
– Pengar som man skulle kunna lagt på Arlanda för att få ordning på den flygplatsen måste man lägga på Bromma som knappt används, säger Carl Bergkvist, chefsekonom på Stockholms handelskammare.
Därför vill såväl Swedavia som handelskammaren att regeringen agerar skyndsamt om Bromma. Men från infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) är beskedet ett annat.
– Det är lätt att riskera att fatta förhastade beslut – att lägga ner eller ändra inriktning – men det är svårt, för att inte säga helt omöjligt, att återta så viktig infrastruktur, sa han till DN på torsdagen.
Swedavia ska höja sina passageraravgifter för att täcka en del av de kommande förlusterna. Om det är rimligt att andra betalar för Brommas förluster vill inte ministern svara på.
– Den frågan är för tidigt väckt. Den måste analyseras utifrån hur Bromma flygplats ska hanteras i det nya, uppkomna läget. Vi återkommer när analysen är klar, sa han.
Carl Bergkvist reagerar starkt på det uttalandet.
– Frågan är akut. Därför tror jag att många blir förbannade över ministerns besked. Vi uppfattar det som nonchalant av regeringen och Tidöpartierna att man inte försöker gå fram snabbt, säger Carl Bergkvist.
Han rekommenderar att Bromma lyfts ut ur Swedavias räkenskaper och blir ett eget bolag, till dess att regeringen har bestämt vad man vill göra med flygplatsen.
– Då stryper man inte Arlanda, utan flygplatsen får möjlighet att växa, säger Carl Bergkvist.
Han efterlyser också att regeringen skyndar på förhandlingarna med Arlandabanan, som driver snabbtåget till flygplatsen, så att tågresorna blir billigare.
– Sedan måste även kapaciteten byggas ut på Arlanda för affärsflyget, som i dag finns på Bromma.
Affärsflyget, liksom ambulansflyg, finns fortfarande kvar på Bromma efter årsskiftet. Liksom en reguljär linje till och från Trollhättan-Vänersborg.
Läs mer:
Kravet till regeringen från Swedavias vd: Snabba på beslutet om Brommas framtid
Regeringen: Ingen snabb nedläggning av Bromma