Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Han går under ytan med Vasaskeppets lillasyster

juni 20, 2025

Sverige tog livsviktig seger i basket-EM

juni 20, 2025

USA-domare kräver att propalestinsk aktivist släpps

juni 20, 2025

Storlagets märkliga besök i Vita huset: ”Hade inget val”

juni 20, 2025

Kriget mot Iran kostar Israel miljarder – varje dag

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
14°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Pushnotiserna från helvetet gör dejtande till ren fasa
Kultur

Pushnotiserna från helvetet gör dejtande till ren fasa

NyhetsrumBy Nyhetsrumapril 10, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Skräck

Betyg: 2. Betygsskala: 0 till 5.

”Drop”

Regi: Christopher Landon.

Manus: Jillian Jacobs, Chris Roach. I rollerna: Meghann Fahy, Brandon Sklenar, Reed Diamond, med flera. Längd: 1 tim 35 min (15 år). Språk: engelska. Biopremiär.

Det kan vara tufft att komma ut på singelmarknaden igen. Särskilt om senaste förhållandet slutade med att ens ex försökte mörda en.

Den numera ensamstående föräldern Violet (Meghann Fahy från ”The White Lotus 2”) har all anledning att känna sig mansskeptisk när hon tar sig till en första dejt på den höghusbelägna finkrog där huvudparten av twistthrillern ”Drop” utspelar sig. Hon hinner notera de mest utmärkande figurerna på plats – den trevliga bartendern, den excentriska kyparen, den slemmige restaurangpianisten, den nervösa blinddejtaren – när hennes försenade träff till slut dyker upp: en snygg, charmig och till synes perfekt fotograf (Brandon Sklenar från ”Det slutar med oss” och ”1923”).

För perfekt? Alla ses i nytt ljus när Violet börjar få märkliga meddelanden airdroppade till sin mobil. Skämtsamma memes övergår i renodlade hot riktade mot hennes son och barnvaktande syster.

Med tidsloopande slasherfilmserien ”Happy death day” (2017/2019) och kroppsbytarrysaren ”Freaky” (2020) har Christopher Landon positionerat sig som en syresättande genrekorsare. Om man sedan innan är bekant med hans finurligheter finns en risk att man väntar sig något liknande från ”Drop”. Inte minst efter den överdramatiska förtextsekvensens blandning av krossade klockor och tim- och vinglas.

Ännu en tidsloopsfilm? Nej, däremot en thriller som får en att gäspa och titta på mobilklockan ett par gånger.

Vi får veta att airdrop-tjänsten kräver att man befinner sig inom femton meters avstånd från avsändaren. Den trådlösa anonymiteten utgör en digital variant av en Agatha Christie-lik gissningslek som trots den moderna inramningen känns boomerlikt mossig. Visst att det är av publikintresse att se vilka meddelanden huvudpersonen får, men det blir både tjatigt och töntigt när den femtielfte pushnotisen smälls upp över duken med rafflande rysarstråkar och animationer.

Trots enorma stresspåslag måste Violet, enligt hotfulla instruktioner, hålla skenet uppe. Så hon bjuder på ett leende, en kyss, ett förslag om shots – allt för att hålla sig kvar på dejten och restaurangen. Annars kommer den maskerade mannen från hemövervakningsbilderna att mörda hennes syster och son.

Den här typen av skådeplatslåsta thrillerfilmer ställer regi- och manusmässiga krav, då det hela tiden ska till tvära kast för att dramat inte ska stå och stampa på samma fläck. Joel Schumacher höll telefonkiosken varm i ”Phone booth” (2002) och långt dessförinnan gjorde filmskapare som Hitchcock och Sidney Lumet stor konst av begränsningarna i ”Repet” (1948) och ”12 edsvurna män” (1957).

Förvisso serverar restaurangen i ”Drop” stämningsfull kvällsutsikt över Chicagos innerstad, men Christopher Landon verkar själv medveten om kammarspelsthrillerns svårigheter. Så han växlar upp, öser på och överger den smygande stämningen för en skrattretande final. Medveten hyperbolik, absolut, men det är något med den där glimten i ögat som inte riktigt passar ihop med Violets blåslagna öga i inledningen. Restaurangbesöket blir helt enkelt en smula smaklöst.

Se mer. Dejtfilmer som förtjänar en andra titt: ”Blind date” (1988), ”50 first dates” (2004), ”Crazy, stupid, love” (2011).

Fler film- och tv-recensioner i DN och andra texter av Sebastian Lindvall

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Säverman: Midsommarminnen

Kultur juni 20, 2025

Amanda Ginsburg sjunger sig in i den svenska midsommaren

Kultur juni 20, 2025

Dagens rockmusik vore oändligt mycket tråkigare utan Haim

Kultur juni 20, 2025

Yaya Bey närmar sig ikoner som Erykah Badu och Jill Scott på ”Do it afraid”

Kultur juni 20, 2025

Filmlistan vecka 25: Zombieskräcken lever i ”28 years later”

Kultur juni 20, 2025

DN väljer: Här är de bästa albumen vecka 25

Kultur juni 20, 2025

Björn Wiman: Hur miserabelt det än är serveras alltid ny snaps till sillunchen

Kultur juni 20, 2025

Johannes Klenell: Regeringen jävlas med sosseriet – det liknar Ungern

Kultur juni 20, 2025

Pixars ”Elio” är på tok för mycket av det goda

Kultur juni 19, 2025

Redaktörens Val

Sverige tog livsviktig seger i basket-EM

juni 20, 2025

USA-domare kräver att propalestinsk aktivist släpps

juni 20, 2025

Storlagets märkliga besök i Vita huset: ”Hade inget val”

juni 20, 2025

Kriget mot Iran kostar Israel miljarder – varje dag

juni 20, 2025

Få har råd att köpa villa: ”Håller på att bli en klassfråga”

juni 20, 2025

Senaste Nytt

Putin: Ryssland får inte hamna i recession

juni 20, 2025

Sommargäster ökar trycket på kustkommunernas hemtjänst

juni 20, 2025

Så kan Iran svara på angrepp från USA

juni 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?