Många unga bor gratis hemma, visar Ica Bankens årliga rapport Pengakollen. Över hälften – 53 procent – anger i en undersökning att de inte betalar något för mat, hyra eller andra kostnader i hushållet.
– Risken är att man inte lär sig att stå på egna ben när man flyttar hemifrån, säger Magnus Hjelmér.
– Ett viktigt steg i att förbereda sig för vuxenlivet är att bilda sig en uppfattning av olika hushållskostnader, fortsätter han.
En 20-åring som bor kvar i föräldrahemmet kostar 7 320 kronor i månaden, enligt Konsumentverkets beräkningar.
Av de tillfrågade angav 28 procent av de tillfrågade att de betalar mindre än 3 000 kronor i månaden och 10 procent att de betalar 3 000 kronor eller mer varje månad.
Magnus Hjelmér ser två förklaringar till att inte fler unga betalar mer hemma. En är att föräldrarna tror att man gör barnen en tjänst genom att de ska få behålla pengar.
– Ska de unga betala hemma behöver man kanske avstå socialt umgänge eller liknande, menar Magnus Hjelmér.
Den andra förklaringen är att många föräldrar inte känner till att en majoritet av unga ser föräldrarna som den viktigaste källan till ekonomisk kunskap.
– Det vilar ett stort ansvar på föräldrarna.
Undersökningen visar också att hälften av de unga vuxna får ekonomiskt stöd från föräldrarna för att klara kostnader i vardagen. Även bland de som jobbar heltid uppger en fjärdedel att de får ekonomisk hjälp av föräldrarna.
Mobiltelefon, internet, streamingtjänster och mat är det vanligaste som föräldrarna betalar för.
Risken är också stor att många unga tvingas bli kvar hemma. Totalt 36 procent av de tillfrågade uppgav att det är osannolikt att de kommer kunna köpa en egen bostad inom de närmaste fem åren.
Shopping är en viktig del för unga vuxna, visar också undersökningen. Det som får unga att handla är främst intressen och hobbys, vilket 61 procent angett. Nästan hälften anger nedsatta priser och rea som ett skäl för att handla.
– Vår undersökning visar att tjejer ser shopping som en hobby. Många har också använt shopping för att hantera negativa känslor, säger Magnus Hjelmér.
Var femte tjej, 19 procent uppgav det i undersökningen.
Bland de unga är det också vanligt att använda betallösningar där man köper först och betalar sedan. Det angav 18 procent i undersökningen.
Sociala medier och influerare driver också på shoppingen bland unga, främst flickor. Totalt 17 respektive 16 procent bland flickorna angav att det påverkade.
Magnus Hjelmér ger tre tips för att få ned beteendet att köpa först och betala sedan. Det första är att avinstallera sådana tjänster från mobilen.
– Måste man hämta sitt kort kan det få en att tänka.
Begränsa skärmtiden och att ha en 24 timmars-regel är två andra. Den senare innebär att man alltid väntar 24 timmar innan man gör ett köp.
– Jag förstår att det är svårt. Men det är bra om föräldrarna kan hjälpa sina barn med det här.
Läs mer:
Allt fler skuldsätter sig för hämtmat
Läs fler texter om privatekonomi