Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Expert: Trumps val av Epsteindokument en taktisk manöver

juli 30, 2025

Felicia Åkerman: Trump kräver lydnad – då spricker centralbankens tidigare eniga fasad

juli 30, 2025

Räntan oförändrad i USA – Fed oenig

juli 30, 2025

Underverken, del 40 av 56

juli 30, 2025

Klart med könstester inför VM i friidrott

juli 30, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
16°C
Lätt regn
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Regeringen avgör Västlänkens budgetkris
Ekonomi

Regeringen avgör Västlänkens budgetkris

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuli 2, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Patrick Guné, ansvarig för stora projekt i Trafikverkets nationella ledning, bedömer att det fortsatt ska räcka med fyra års försening och att den 6,6 kilometer långa pendeltågstunneln i Göteborg ska kunna öppna i december 2030.

– Absolut, 2030 gäller fortfarande, säger han till DN.

Västlänkens projektchef Bo Larsson lägger dock in en liten brasklapp för tunnelns passage under Rosenlundskanalen vid den blivande stationen Haga.

– Nu tätas slitsmurarna ner mot berget och vi provpumpar, indikationen är att det blir tätt. Men det största området att klara av återstår, så det finns risker kvar. Efter sommaren vet vi mer, säger Larsson.

Även om färdigställandet av stationerna Haga och Korsvägen intill Liseberg blir fyra år försenade ska stationen Centralen öppna enligt plan, 12 december nästa år, som en så kallad säckstation där tågen får vända.

– Där är läget under kontroll. Arbetena med de fysiska delarna ska vara klara i slutet av oktober, sedan kommer installationen av själva järnvägsanläggningen. Vi ska också ha öppet hus i höst så att allmänheten får se hur det ska bli, säger Bo Larsson.

Men frågan om hur många miljarder dyrare Västlänken blir jämfört med budget – 20 miljarder i 2009 års prisnivå – ligger inte på hans bord, utan hos Trafikverkets ledning.

De försök till överenskommelser med övriga parter som slutit avtal om Västlänken, Göteborgs stad och berörda regioner, lyckades inte. Till exempel har Göteborgs partier sagt tvärt nej till att komma överens om höjd och förlängd trängselskatt.

I dag är pengarna för att bygga egentligen slut. Arbetet bedrivs med interna lån. Exakt hur många miljarder som saknas vill inte Trafikverket säga något om förrän i september. Prognosen för två år sedan sa fyra till sju miljarder men mycket talar för att det blir betydligt mer.

Patrick Guné, ansvarig för stora projekt hos Trafikverket, där Västlänken ingår, säger till DN:

– Vi avser att återkomma till finansieringen i samband med nationella planen.

Den ska Trafikverket skicka in 30 september där myndigheten föreslår hur regeringen ska fördela de 1 171 miljarder som är budgetramen för all infrastruktur de kommande tolv åren. Därmed är det sannolikt att Västlänkens fördyring får täckas genom att regeringen får banta eller stryka andra projekt.

Att pengar runnit iväg alltför snabbt, som med Västlänken, har DN skrivit om tidigare och regeringen har krävt skärpt kontroll. Ett färskt exempel är bygget av motorvägstunneln Förbifart Stockholm där Trafikverket i februari valde att polisanmäla leverantören AF Anläggning AB och samtidigt häva miljardkontraktet.

Nu går Trafikverket ut med att de ”utmanar och utvecklar” en ny affärsform som kallas alliansmodell.

– Den används mycket internationellt och handlar i grund och botten om en mycket tätare samverkan med entreprenören och ett förfarande med löpande räkning, säger Patrick Guné.

De externa revisorer som Trafikverket tagit in för att analysera kostnaderna vid bygget av Västlänken beräknas vara klara med sin analys i slutet av sommaren, enligt Guné. Men till skillnad från Förbifart Stockholm bedömer han inte att det är aktuellt med polisanmälningar kring Västlänkens etapper Centralen och Korsvägen.

– Vi har inga indikationer på polisanmälningar där, det vill jag vara tydlig med.

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Felicia Åkerman: Trump kräver lydnad – då spricker centralbankens tidigare eniga fasad

Ekonomi juli 30, 2025

Räntan oförändrad i USA – Fed oenig

Ekonomi juli 30, 2025

Tio år efter ekonomiskt fritt fall är Grekland nu en förebild

Ekonomi juli 30, 2025

Volvo Cars i dialog med Trumps administration

Ekonomi juli 30, 2025

Gröna skott i svensk ekonomi – optimismen bland hushållen ökar

Ekonomi juli 30, 2025

USA och Kina kan förlänga tullpaus

Ekonomi juli 29, 2025

Dramatisk dag för tillverkaren av fetmaläkemedlet Ozempic

Ekonomi juli 29, 2025

Frågetecknen hopas kring valutornas kung – men än regerar dollarn

Ekonomi juli 28, 2025

Många frågetecken kvarstår kring EU:s och USA:s handelsavtal

Ekonomi juli 28, 2025

Redaktörens Val

Felicia Åkerman: Trump kräver lydnad – då spricker centralbankens tidigare eniga fasad

juli 30, 2025

Räntan oförändrad i USA – Fed oenig

juli 30, 2025

Underverken, del 40 av 56

juli 30, 2025

Klart med könstester inför VM i friidrott

juli 30, 2025

Flickan Zainab dog av svält i Gaza – vägde mindre än när hon föddes

juli 30, 2025

Senaste Nytt

Ledare: Regeringen har inte tänkt klart – varför locka högutbildade till Sverige och sedan neka dem jobb?

juli 30, 2025

DN Debatt. ”Nya trygghetslagar för Sverige mot en dystopi – vem vågar protestera?”

juli 30, 2025

Dahlmeier påträffad död efter bergsklättringsolycka

juli 30, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?