När DN för några veckor sedan avslöjade att Meta stoppat Valmyndighetens annonser inför riksdagsvalet 2026, med hänvisning till att EU-regler om politisk reklam, reagerade kulturminister Parisa Lijestrand (M). Hon kallade till sig företrädare för Meta. I onsdags möttes parterna.
”Jag var tydlig med att regeringen ställer sig frågande till deras beslut och jag informerade också om de konsekvenser det får för Valmyndighetens möjligheter att föra ut samhällsinformation inför valet nästa år”, skriver Parisa Liljestrand i ett mejl till DN.
Hos Valmyndigheten är man kritisk till Metas annonsstopp.
– Facebook och Instagram har varit en stor kanal för oss för att informera om var, när och hur valet äger rum. Därför är beskedet ett allvarligt demokratiproblem, har Anna Nyqvist, kanslichef på Valmyndigheten, tidigare sagt till DN.
I oktober infördes nya regler om politisk reklam i alla EU:s 27 medlemsländer. Reglerna innebär att annonser från partier och intresseorganisationer tydligt måste märkas med vem som står bakom och bekostar reklamen.
Meta och Google har valt att helt stoppa den typen av annonser.
I dagstidningar och på stora reklamtavlor flaggas i stället annonserna som politisk reklam. Där kan qr-koder skannas för den som till exempel vill veta vad kampanjen har kostat.
Meta gick längre än Google och stoppade alltså även annonser från en myndighet.
”Det framstod tydligt i den dialog vi hade att Meta har fattat ett självständigt beslut i den här frågan och att EU-förordningen om politisk reklam inte gäller för den här typen av annonsering”, skriver Parisa Liljestrand till DN.
Hon tillägger att regeringen och Meta har enats om att företaget ska ”återkomma i frågan efter årsskiftet.”
Meta har i ett uttalande motiverat sitt reklamstopp med att EU:s lagstiftning inte går att genomföra och är juridiskt oklar.
Syftet med de nya EU-reglerna är att väljare och enskilda personer lättare ska förstå när de har att göra med politisk reklam, för vems räkning reklamen görs och varför de utses till målgrupp för meddelandet.
Lagstiftningsarbetet tog fart i samband med rapporter om hur Ryssland försöker påverka val i Europa.
Läs mer.
Efter Googles och Metas reklamförbud – RFSL utmanar reglerna med ”osynligt” typsnitt















