Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

december 20, 2025
Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

december 20, 2025
Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

december 20, 2025
Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

december 20, 2025
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Regeringen vill utreda nattågens framtid – ”kostnader ökar väsentligt”
Ekonomi

Regeringen vill utreda nattågens framtid – ”kostnader ökar väsentligt”

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 9, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Regeringen vill utreda nattågens framtid – ”kostnader ökar väsentligt”

Regeringens beslut som fattades på torsdagen innehåller inget besked om vad som ska ske med den nattågstrafik som staten i dag upphandlar.

Men infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson hänvisar i beslutet till den upphandling av nya nattåg som pågår.

– Det är därför lämpligt att utreda både ägarformerna för både befintliga och nya tåg och hur de ska finansieras, säger ministern.

Är du tveksam till värdet av nattåg i sig?

– Nej, nattågen har länge varit en del av vår transportförsörjning och det här uppdraget ska man inte minst se i ljuset av ett försämrat säkerhetsläge där nattåg kan ha betydelse för transporter.

– Så jag skulle säga att målet är att skapa en mer robust nattågstrafik som klarar av mer påfrestningar än i dag och är mer långsiktigt hållbar.

SJ:s nattåg finns i dag på sträckorna Stockholm-Narvik, Stockholm-Duved samt Stockholm-Hamburg/Berlin. Statligt stödda nattåg Göteborg-Duved upphörde i våras.

Trafikverkets avtal med SJ om Norrlandstrafiken från Stockholm sträcker sig till december nästa år, medan Hamburg/Berlin-avtalet går ut några månader tidigare, 31 augusti.

Vad som händer därefter med nattågen där biljetten delvis betalas av staten är alltså just nu oklart.

Oklart är det också hur det blir med den upphandling av 91 sovvagnar samt lok med en tänkt budget på 5,5 miljarder som Trafikverket försökt komma i mål med en längre tid. De befintliga vagnarna anses uttjänta och anbudstiden har förlängts i flera omgångar.

Trafikverket har bedömt att inget bud har motsvarat deras uppsatta krav och det har det riktats kritik mot att vagnarna kan bli för smala för att bli bekväma att sova i för långa personer.

Trafikverket har velat gå mot så kallad europeisk vagnsprofil för att de ska kunna säljas vidare till andra länder om de används för lite.

Regeringsbeslutet på torsdagen innehåller ett brett uppdrag till Trafikverket att ”utreda det statliga åtagandet” för just nattåg. Man vill ha svar på hur stor efterfrågan på nattresor är och att det ska tas hänsyn till att nattåg som staten upphandlar inte ska påverka nattåg som drivs av privata företag.

Regeringen vill också att Trafikverket pekar på för- och nackdelar med olika varianter för hur statens ägande av tågflottan bör ägas och finansieras med målet att hålla nere kostnaderna.

Regeringen vill även att Trafikverket går igenom de metoder som används för att analysera hur transporter mellan olika delar av landet fungerar.

I sin motivering till beslutet hänvisas alltså till oron för ökade kostnader för de nattåg som Trafikverket försöker köpa in. Regeringen skriver att kapitalkostnaderna ”ökar väsentligt” jämfört med i dag. Därför, menar regeringen, finns det skäl att ”se över formerna” för hur både befintliga och nya nattåg ska ägas och finansieras.

– Uppdraget vi fattat beslut om syftar till att se över hur den statliga fordonsflottan bäst organiseras, inte minst ur beredskapsperspektiv, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Inte minst inom turismnäringen har det kommit skarp kritik när olika nattågslinjer hotats, eller som i fallet Göteborg-Jämtland upphört. Nu hänvisar Andreas Carlson till att Trafikverket ska lyssna in branschens behov.

– Att inhämta turismens synpunkter är viktigt. Men det bedrivs ju nattåg i dag både på kommersiella grunder och som statliga uppdrag. Utredningen ska ta hänsyn till att inte påverka den kommersiella nattågstrafiken mer än nödvändigt.

Fakta.Så organiseras statliga nattågstrafiken

Nattågstrafik har under lång tid varit en del av svensk transportförsörjning. Dagens nattågstrafik bedrivs både på kommersiella grunder och som statligt upphandlad trafik.

Sedan 2011 då myndigheten Rikstrafiken las ner har Trafikverket haft i uppdrag att ansvara för statens avtal om det som ses som transportpolitiskt motiverad interregional och internationell kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det ”saknas förutsättningar för kommersiell drift”. Det har bland annat omfattat nattågstrafik.

Nattågen ägs av både kommersiella aktörer och av staten. Trafikverket äger och förvaltar huvuddelen av de fordon som används i den upphandlade nattågstrafiken.

Källa: Regeringen

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

S-toppen: ”Utvecklingen har vänt i Kista”

Ekonomi december 20, 2025
”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

”Sveriges snålaste man”: Så fixar du en billigare jul

Ekonomi december 19, 2025
Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Hushållen lägger mer på julen – och köper julklapparna tidigare

Ekonomi december 19, 2025
Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomer: Så ska du göra med bolånet nu

Ekonomi december 19, 2025
Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Nya regler för bolånetagare – experter spår stigande priser

Ekonomi december 18, 2025
Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Carl Johan von Seth: Riksbanken står still – men regeringen höjer räntan

Ekonomi december 18, 2025
”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

”Alla särkullbarn ska få lika stort arv – hur gör vi?

Ekonomi december 18, 2025
Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare

Ekonomi december 17, 2025
Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Byggjätte kräver miljardbelopp för Västlänken: ”Djupt besvikna på Trafikverket”

Ekonomi december 17, 2025

Redaktörens Val

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

Christine Falkenland: ”Det finns väldigt mycket litterärt att hämta i psykoanalysen”

december 20, 2025
Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

Johan Croneman: Har svensken i det enorma gråa skägget vad som krävs i ”Ally Pally”?

december 20, 2025
Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

Det här har de släppta Epsteinfilerna visat hittills

december 20, 2025
EKG: Julen räddad – på nionde försöket

EKG: Julen räddad – på nionde försöket

december 20, 2025
Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

Sista konserten för Refused: ”Bandet är inte bra för vår relation”

december 20, 2025

Senaste Nytt

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

Marocko är fotbollens nya stormakt – men protesterna har rasat

december 20, 2025
Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

Oscar Jonsson: Det börjar göra ont på riktigt för Ryssland ekonomiskt nu

december 20, 2025
Jens Linder: Planera för plats för det söta

Jens Linder: Planera för plats för det söta

december 20, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?