Varje dag reser närmare 700 000 personer i Stockholms län med SL:s tunnelbana, bussar, pendeltåg, pendelbåtar och lokalbanor.
Trenden har i flera år varit att plankarna blir färre. 2022 låg andelen som reste utan giltig biljett på omkring 3 procent, 2023 på 2,3. Det minskande fusket gjorde att SL drog in 42 miljoner kronor mer i biljettintäkter 2024.
Vad beror det ändrade beteendet på?
– Vi har fokuserat på att göra det enkelt att göra rätt för sig, nu kan man till exempel blippa sitt bankkort i spärren. Vi har inte höjt priset för de som har det tuffast ekonomiskt – pensionärer, studenter och barnfamiljer – och vi har ökat antalet biljettkontroller, säger Anton Fendert.
Region Stockholm kontrollerar fem miljoner resenärer varje år, alla dagar och alla tider på dygnet, med hjälp av både uniformerade och civilklädda kontrollanter.
Varför civilklädda?
– För att fånga upp de resenärer som är mer vaksamma, och folk som vänder vid spärrarna om de ser kontrollanter. Men vi vill också ha synlighet, det ska märkas att vi gör kontroller.
Var görs kontrollerna?
– Vi har mest kontroller på de ställen och trafikslag där det är flest resenärer, men det är viktigt att synas på alla trafikslag, säger Anton Fendert.
Den som reser med SL utan giltig biljett riskerar böter på 1 850 kronor – plus kostnaden för en enkelbiljett, 43 kronor för vuxna.
Sedan mitten av december pågår ett pilotprojekt med öppna spärrlinjer på tunnelbanestationen Näckrosen i Solna.
Hur går det?
– Vi håller på med en ordentlig utvärdering som ska vara klar i sommar. Det är viktigt att som om det blir någon skillnad.
Om resultatet är positivt, ska ni gå vidare mer fler öppna stationer?
– Det återstår att se men jag tycker att pengarna ska läggas där de gör mest nytta för resenärerna, på att köra mer trafik.
Under pandemin rasade antalet SL-resenärer. Efter covid kom en del tillbaka men inte alla, tappet var 20 procent jämfört med 2019.
– I dag har vi jobbat oss upp till 85 procent av den beläggning vi hade före pandemin. Antalet resenärer ökar men tyvärr ökar antalet som tar bilen ännu mer, säger Anton Fendert.
Läs mer: Stöldvåg i Ica-butik efter att SL öppnade spärrarna i t-banan