Under rubriken ”Har vi inte läst det här förut?” kritiserar Erik Helmerson i sin ledare oss för att vara teknikoptimister som vill kasta ut beprövade metoder ur skolan så fort en ny teknik dyker upp. Men kritiken missar vårt budskap: AI kan leda till stora och snabba förändringar, och vi måste hitta sätt att hantera dem.
Vi anser inte att vare sig papper, penna eller böcker är förlegade. De flesta av oss som skrev originalartikeln är före detta lärare. Flera av oss har tillbringat decennier i klassrum och skolor, med både kritisk blick och stor respekt för de beprövade metoder som Erik Helmerson värnar.
Debattartikeln handlar över huvud taget inte om huruvida teknik borde användas i undervisning – frågor om undervisningsmetoder hör hemma hos skickliga lärare, skickliga rektorer och de som forskar på undervisning. Inte i politiska debatter.
Däremot är skolans form och styrning en politisk fråga. Vi har en värld där chattbottar kvalificerar sig för Mensa, där AI-robotar testas för biltillverkning och där två Nobelpris nyligen gick till AI. Flera ledare för stora AI-bolag säger att den artificiella intelligensen inom ett par år kommer i kapp den mänskliga, både i djup och bredd.
Det är inte påståenden som ska köpas rakt av, men de ska heller inte avfärdas. Det förstår ledare inom världspolitik, näringsliv, forskning och militär, och det är därför AI är en brännhet fråga.
Vi har en värld där chattbottar kvalificerar sig för Mensa och där två Nobelpris nyligen gick till AI.
Det är mycket svårt att förutsäga hur AI-utvecklingen kommer att påverka samhället de närmsta fem åren. Det är möjligt att mycket ser ut som i dag, men att utgå från det vore oansvarigt.
Vi kan dock vara säkra på att skolan ser ut nästan exakt som i dag om både fem och tio år, om vi inte gör något radikalt för att göra skolan mer snabbrörlig. Att förbereda för att ta bort betyg är en sådan åtgärd. Inte för att det i sig vore bra att ta bort betyg, och inte för att AI gör betyg överflödiga, utan för att en skola utan betyg kan ställa om snabbare.
Det vi föreslår är inte ogenomtänkt digitalisering, som Erik Helmerson påstår, utan tvärtom åtgärder för att undvika panikartade, ogenomtänkta beslut i framtiden. Med rätt förberedelser kan vi säkra skolans viktigaste uppgift – elevernas lärande.
Då kan elever få bra undervisning i alla de grunder som är så viktiga för att bli kloka och självständiga medborgare. Att läsa, skriva och räkna. Men också att samarbeta, lyssna på andras åsikter och – ja – även förstå den digitala teknikens betydelse för samhället.
Läs mer:
Erik Helmerson: Håll AI-entreprenörerna långt borta från den svenska skolan