Inlagd sill är ett måste för de flesta midsommarfirare. En viktig ingrediens i burkarna är den norska vårlekande sillen fiskad i Nordostatlanten.
I början av april satte Världsnaturfonden, WWF, rött ljus för den i sin fiskeguide. Rött ljus betyder ”ät inte”, enligt organisationens fiskguide för vad som är hållbart att stoppa i sig.
WWF menar att fångsterna av den sillen har överskridit de vetenskapliga råden för hur mycket fisk som kan tas upp.
”Den norska vårlekande sillen har kollapsat tidigare, under 1970-talet. Det tog flera årtionden innan den kom tillbaka”, skrev organisationen i pressmeddelandet
Rödljuset innebär att både handeln och sillproducenterna får klia sig i huvudet då just den här fisken har varit en nyckelråvara för den inlagda sillen och matjesillen, som vi bland annat äter på midsommar.
– Vi är väldig lyhörda för WWF:s rekommendation och är måna om att jobba för hållbara lösningar. Vi ser utmaningar att skifta råvara men vi tror att vi kommer att hitta lösningar, säger Jonas Lundberg, vd Klädesholmen Seafood.
Klädesholmen Seafood är en av de största svenska producenterna av inlagd sill och matjesill. Jonas Lundberg menar att man har en tät dialog med handeln om hur de ska agera.
– Vi kommer att fatta ett beslut hur vi gör innan semestern, säger han.
Att just den här sillen passar att läggas in handlar, enligt Jonas Lundberg, bland annat om rätt fetthalt och storlek på fisken.
– Alternativen finns men till betydligt mindre kvantiteter på den kvaliteten vi söker, säger han.
Även den andra stora tillverkaren Abba, som ägs av Orkla Foods Sverige, ser över sina planer efter rödljuset.
I år kommer de använda den aktuella sillen som är fiskad före 9 april eller nordsjösill. För fiskesäsongen 2025/2026 tittar man på alternativ, enligt kommunikationschefen Sara Paulsson.
– Vi håller på och analyserar vad det finns för alternativ framåt. Vi ser att vi behöver titta på en helhet när vi flyttar våra inköp så vi inte skapar utmaningar i andra bestånd. Så vi vill utvärdera alla alternativ noggrant, säger hon.
– Men inga beslut har fattats ännu utöver att vi utökar våra inköp av Nordsjösill där fisket startar nu, säger Sara Paulsson.
Både Orkla och Klädesholmen Seafood säger att de talar med kunderna i samband med omställningen.
– Handeln vill inte sälja rödljus-märkt sill. Vi har en tät dialog med dem, säger Jonas Lundberg.
Rödljus-märkningen får också effekter hos matjättarna. Hos Axfood, som äger kedjorna Willys, Hemköp och Handlaren, ska man också ställa om.
– Sedan WWF rödlistade sillen har vi gjort ett arbete med att se över sortimentet tillsammans med våra leverantörer, säger Magnus Törnblom, presschef på Axfood.
– Den sill som redan är uppfiskad och processad säljer vi slut på – och skapar därmed inte onödigt svinn, fortsätter han.
På Ica och Coop är det likande tongångar.
”Vi har en tydlig hållbarhetspolicy för kategorin. Det innebär att Ica inte köper in fisk med rött ljus enligt WWF:s fiskguide”, skriver Ica i ett mejl.
”Vi arbetar nu tillsammans med våra leverantörer för att hitta mer hållbara alternativ. Målet är såklart att även till midsommar 2026 kunna erbjuda sillprodukter som uppfyller våra skkrav.”
– Vi för diskussioner med stora leverantörer såsom Orkla som har Abba-sillen under sitt paraply, säger Marcus Björling, pressekreterare.
Läs mer:
Kvotförslag kan slå mot strömmingen i Östersjön
Inlagd sill som du vill