Adler lämnade Sankt Petersburg den 15:e december, och den långsamma resan tyder på att uppgifterna om maskinproblem kan stämma, enligt Martin Höglund, pressekreterare på Tullverket.
Vart fartyget var på väg är inte känt, nu har det ankrat utanför Nyhamnsläge, nordväst om Höganäs. Eftersom det kommit in på svenskt vatten har Tullverket rätt att göra en tullkontroll och kräva att man ska deklarera vad som finns ombord. I natt gick verkets personal ombord, med bistånd av Kustbevakningen och polis.
– Det är ett stort fartyg med containrar och många utrymmen, så det kommer att ta tid att gå igenom, säger Martin Höglund.
Nattpersonalen hade på söndagen ersatts för den fortsatta genomsökningen av skeppet. De containrar som inte går att öppna kommer eventuellt att gås igenom med handskanner.
Besättningen har varit tillmötesgående, enligt Tullverket.
Adler finns med på flera länders sanktionslistor och misstänks tidigare ha fraktat krigsmateriel. Officiellt rör det sig om ett vanligt fraktfartyg.
Skeppet levererade 2018 missiler från Ryssland till Kina. De senaste två åren har det opererat mellan ryska hamnar och hamnar i Afrika, enligt uppgifter från Ukrainas säkerhetstjänst.
Vad som händer om den typen av gods upptäcks ombord är oklart.
– Det får vi ta ställning till i så fall. Vi har såklart en diskussion med besättningen och fartygets ägare, sedan är det kanske lite speciellt om det är på sanktionslistan. Jag vill inte spekulera, så vi får vänta med att svara på de här frågorna, säger Martin Höglund.















