Hösten 2024 kom den nya kombin Audi A5 och dieseln var först ut i modellprogrammet. Nu har det blivit dags för laddhybriderna. Det kan anses lite märkligt att man lanserar en diesel först och laddhybrid sedan – eller båda drivlinealternativen. Satsar inte Audi på el? Jodå, men det finns fortfarande efterfrågan på övriga alternativ. Anledningen till att dieseln kom först förklarar Audi beror på deras filosofi, att man lanserar billigare instegsversioner först.
A5 Avant e-hybrid är sju centimeter längre än senaste generationen A4 Avant (som den ersätter), lite bredare, lite högre och har sex centimeter längre axelavstånd.
Nackdelen med laddhybrider är ofta att batteriet stjäl bagageutrymme och A5 Avant är inget undantag. Dieselversionen sväljer 476 liter, medan laddhybriden inte rymmer mer än 361 liter.
Bagageutrymmet är inte mycket att skryta om och det inte är speciellt rymligt i baksätet. Dynan är trevlig att sitta på, men det finns inte så värst mycket utrymme för ben och fötter. Det räcker gott och väl åt barnen som ändå är de som brukar sitta bak.
Hur är det att sitta på förarplatsen då? Magiskt, faktiskt. I det billigaste utförandet ställs stolen in med manuella reglage men det går förstås att köpa till diverse utrustningspaket för att få eljusterbar stol.
Det finns två versioner av laddhybriden, en med 299 hästkrafter och en med 367 och provkörningsbilen är den förstnämnda. Bilarna har ett smart fyrhjulsdriftssystem som innebär att de är framhjulsdrivna i grunden, men bakhjulsdriften kickar in vid behov. Om man behöver gasa på blir de fyrhjulsdrivna för att uppträda exemplariskt. Och så är de framhjulsdrivna vid normal körning för att spara bränsle/el. Med paddlar på ratten kan man ställa in olika nivåer av bromskraftsåtervinning, så att batteriet kan laddas upp medan man kör.
Navigationssystemet kan räkna ut hur elen från batteriet ska användas på smartaste sätt fram till din destination. Beräkningen görs dels genom att minnas körmönster men också tack vare höjdskillnader, hastighetsbegränsningar och annat som bilen har tillgång till.
Bilen går riktigt fint på vägen och de 299 hästkrafterna är helt klart tillräckliga för att hålla körglädjen på en bra nivå. Många biltillverkare försöker dölja allt vad motorljud och avgasrör heter nu när elektrifieringen kommit så långt. Men inte i det här fallet! A5 har ett mysigt motorljud.
Audi har jobbat mycket med bromsarna, vilket tar körningen ytterligare ett snäpp upp. De verkar direkt när man trycker ner bromspedalen i stället för att först vara lite svampig.
Den här bilen kommer med största sannolikhet att köras av tjänstebilsförarna och rulla mest på motorväg där den också går fint. Men den kan få rätt hög förbrukning om man låter bensinmotorn driva allt för mycket. Det går att tvinga bilen in i helt eldrivet läge och kan då köra så snabbt som 140 kilometer i timmen. Men då är det inte säkert att den klarar WLTP-siffran på elva mil. Nåväl, kan du ladda bilen både hemma och på jobbet kommer du absolut klara dig på bara el.
Böljande vägar gör bilen rättvisa, nackdelen är att alla säkerhetsfunktioner som finns i bilen kickar in precis hela tiden och stör körningen med ryckande och pipande. De olika utrustningsnivåerna innehåller olika många förarstödsfunktioner och annat, men redan i standardutförande ingår en hel del.
Från-priset för A5 e-hybrid (både Sedan och Avant) är 599 000 kronor, för 299 hästkrafter. Med mer effekt, teknikpaket och andra tillval kan det bli betydligt mer. Valet är ditt.















