”Ibland grälade mamma på oss och sa: Vad är för fel på er unga människor?! Tror ni att ni bara damp ned från en kokospalm?!”
Kamala Harris brast ut i skratt när hon citerade sin mamma. Det var under ett tal i maj förra året, vid en ceremoni i samband med Vita husets initiativ för förbättrade möjligheter för latinos, och vicepresidenten fortsatte sitt resonemang, med mamman som referens: man måste förstå varifrån man kommer, allt har sitt sammanhang. Ingen lever i en silo.
Ett tolv sekunders filmklipp från talet blev snabbt viralt. Det var också ett mem som fick nytt liv efter Joe Bidens debatt mot Donald Trump, som blev början till slutet för hans presidentvalskampanj. Ett av Bidens problem har varit hans låga popularitet bland yngre väljare. Även Kamala Harris – 22 år yngre än sin chef – har mött skepsis i väljarkåren, men också haft hängivna anhängare.
Memet omfamnades av Harris unga, digitala fans, frasen om kokosnötterna sprids av influerare och konton med hundratusentals följare på plattformar som Instagram, Tiktok och X– och den exotiska frukten har blivit en symbol för demokrater som backar upp Kamala Harris kandidatur.
Dit hör till exempel kampanjorganisationen Emily’s list, som verkar för att öka antalet kvinnliga kandidater. I ett inlägg skrev också senatorn Brian Schatz från Hawaii ”Madam Vice president, vi är redo att hjälpa till” till en bild där han klättrar i ett kokosnötsträd.
Klippet på Harris har använts av artisten Britney Spears och den brittiska popstjärnan Charli XCX i en mix av låten ”Von Dutch”. När hon i ett X-inlägg kallade Kamala Harris för ”brat”, en referens till Charli XCX album, fick också det enorm spridning.
Donald Trump å sin sida har gett vicepresidenten epitetet ”skrattande Kamala” och sagt ”she’s nuts” (”hon är koko”), till sin publiks förtjusning.
Och Kamala Harris har under lång tid hånats i sociala medier av sina politiska motståndare, bland annat i en fyra minuter lång, hopklippt filmsekvens där hon i olika sammanhang på politikermanér upprepar frasen ”vad som är möjligt… utan bördan av vad som har varit”. Med hennes skratt och sätt att föra sig målas bilden upp av en hycklande politiker som beskrivs som ”o-originell, irriterande och högst inkompetent”.
Men Kamala Harris anhängare har åter-approprierat kavalkaderna av hennes gapskratt, grimaser och danssteg, och använt dem för att hylla vad som i deras ögon är en både smart (på gränsen till nördig) och mänsklig politiker. Långa trådar på X (tidigare Twitter) har sammanställt ”best of”-listor, där frasen efter valsegern 2020 – ”We did it, Joe” – finns med.
Kokosnötterna har nått utanför internet och i Washington finns barer där man numera kan beställa ”Pina Kamala shots” natten lång, för fem dollar styck.
Unga väljare på vänsterkanten har sett Kamala Harris som en politiker för långt mot i mitten, och varit kritiska till hennes bakgrund som tuff åklagare. June Sternbach, som bland annat leder podden ”Western Kabuki”, om internetkultur, och som själv delat en rad Kamala Harris-anknutna inlägg, säger till Washington Post:
– Jag anser fortfarande att hon representerar allt som är fel med det demokratiska partiet, men hon är rolig. It’s about the vibe. … Ingen gillar Biden. En del i hela Kamalagrejen är möjligheten att saker kanske kan bli lite bättre.
Hur stor den kokoseffekten är på unga väljares avsikter att faktiskt rösta – det som i slutänden avgör vem som vinner valet, oavsett mem-trender – återstår alltså att se.
När Joe Bidens kandidatur på allvar började ifrågasättas gav det förnyad kraft åt Kamala Harris, och när Biden klev av har även personer ur kultur- och nöjesvärlden uttryckt sitt stöd för henne. Bland dem finns Aaron Sorkin, skaparen av tv-serien ”Vita huset” (som tidigare raljerat över Demokraternas oförmåga att hitta kandidater), skådespelarna Jamie Lee Curtis, Robert De Niro och George Takei, producenten och manusförfattaren Damon Lindelof och artisten Katy Perry.