– Tjena Lasse!
Mannen som precis köpt snus går raka vägen förbi den röda katten på parkeringen. Det är han ensam om. Här, vid köpcentret Överby i Trollhättan, tvärstannar alla andra som får syn på husdjuret och riktar en mobilkamera mot honom.
– Detta var ju otroligt, säger Ulla Söderberg, som bor ett par mil bort och aldrig har träffat katten förut.
Ett par hundra meter från henne står en staty, tillverkad av 21 000 mosaikbitar, föreställande samma varelse som hon nu får stryka över ryggen.
Den 13-åriga Trollhättebon Lasse lär vara Sveriges mest kända katt. Husdjuret var nyligen huvudkaraktär i två knappt sju timmar långa SVT-sändningar som nådde nära 900 000 tittare. I ”En helg med Luffar-Lasse” fick barn och vuxna följa kattens rörelser och höra kändisar kommentera hans vilostunder och musjakter.
Berömmelsen var allt annat än planerad, konstaterar matte Elin Karlsson.
– Jag har ju aldrig varit så mycket för uppmärksamhet, säger hon.
Lasse blev Luffar-Lasse för drygt två år sedan. Då hade han lagt sig till med vanan att promenera från hemmet, längs flera trafikerade vägar, till köpcentret ett par kilometer bort. Det gjorde många bilister oroliga.
– Jag hade så många missade telefonsamtal, säger Elin Karlsson.
Matten skrev ett inlägg på Facebook, där hon förklarade att hennes katt gillade att gå till köpcentret och att den som ville gärna fick köra hem honom. Inlägget fick stor spridning, och så småningom startade hon en grupp åt ”Luffar-Lasse” och hans växande skara chaufförer.
I skrivande stund har Facebookgruppen drygt 92 000 medlemmar.
Många av inläggen i gruppen består av bilder eller filmer på katten. Andra skriver hälsningar eller rena hyllningar till honom.
”Jag vill ge Nobelpriset till vår Luffar-Lasse för all den glädje Du ger oss”, lyder en kommentar.
”Jag ligger på lasarettet och tittar och läser om luffarlasse han ger mig livsglädjen”, skriver en annan användare.
Elin Karlsson har vant sig vid att få meddelanden från främlingar. Inte sällan är det människor som mår dåligt som hör av sig och skriver att det hjälper dem att se vad Luffar-Lasse gör.
– Jag fattar att många kan tycka att det är lite underligt – varför ska en katt få så mycket uppmärksamhet, varför ska han få en staty? Många förstår inte syftet. Men när man tittar i gruppen ser man att det finns ett syfte. Det ger något, säger matten.
Beata Jungselius, som är lektor vid Högskolan Väst och forskar om sociala medier-användning, ser flera anledningar till att Luffar-Lasse blivit så populär. En av dem är att sociala medier skapat nya möjligheter att förenas kring ett gemensamt intresse.
– I sådana grupper är innehållet i sig inte alltid avgörande. Vi har sett en mängd exempel på detta genom tiderna – hashtags och Facebookgrupper som ”Kan den här lyktstolpen få fler likes än Stefan Löfven?”, till exempel, säger hon.
Luffar-Lasse har dessutom blivit ett djur som många människor kan ha utvecklat en så kallad ”parasocial relation” till, förklarar forskaren. Uttrycket används för att beskriva relationen människor kan få till kändisar som de aldrig träffat, men ändå upplever att de känner.
Så vilket syfte fyller Lasse i människors liv?
Beata Jungselius svarar genom att hänvisa till en amerikansk studie där 7 000 personer berättat varför de tar del av kattinnehåll på sociala medier.
– Majoritetens förklaringar var: för att det får mig att må bra. Vi mår bra av att se gulliga djur – ibland är det är inte mer komplicerat än så, säger hon.
Luffar-Lasses matte Elin Karlsson är inne på samma spår. Hon tror att många människor känner sig överväldigade av alla negativa nyheter.
– Man kan behöva något positivt. Nu råkade det bli Lasse, säger hon.
I förra årets upplaga av välgörenhetsprogrammet Musikhjälpen registrerade en av Luffar-Lasses följare en insamling i kattens namn. Pengarna strömmade in, och när programmet var över hade kattens bössa dragit in nästan två miljoner kronor till Radiohjälpen – mer än någon annan av årets privata insamlingar.
I år har Luffar-Lasse en ny insamling, med målet att nå tre miljoner kronor.
Elin Karlsson blev nyligen kontaktad av bokförlaget Mondial, som planerar att ge ut en barnbok om Lasses äventyr. Hon konstaterar att hennes husdjurs popularitet inte verkar minska.
– Även när han inte finns kvar längre tror jag att man kan se statyn och minnas det fina som blev av det här komiska. Han blev en symbol för allt fint, säger hon.
Fakta.Detta är Luffar-Lasse från Trollhättan
■ Katten Lasse blev känd som Luffar-Lasse efter att han börjat promenera till ett köpcenter om dagarna och låta främlingar skjutsa hem honom.
■ Luffar-Lasse bor ett par kilometer från köpcentret Överby i Trollhättan, tillsammans med matten Elin Karlsson och hennes tre barn.
■ I september sände SVT ”En helg med Luffar-Lasse”. De två knappt sju timmar långa inspelningarna av kattens rörelser var en ny satsning på ”slow-tv”, efter att programmet ”Den stora älgvandringen” gjort oväntad succé.
■ Under förra årets Musikhjälpen samlades nästan två miljoner kronor in till Radiohjälpen i Luffar-Lasses namn.