Priset – eller snarare antipriset – delas ut av konsumentföreningen Äkta vara, och konsumenter får nominera och rösta på matprodukter som de inte tycker håller vad de lovar. Enligt motiveringen stack den mycket låga halten kalvkött ut, samt det faktum att man har drygat ut fonden med den betydligt billigare råvaran kyckling. Innehållet var i stora delar detsamma som i företagets kycklingfond.
Mattis Bergquist, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop, medger att det till en början inte var så kul när han fick veta att produkten utsetts till Årets matbluff, men att han ändå blev lite stolt.
– Jag kände ändå att det visar att vi faktiskt gör saker gediget. Att vi har skrivit ut innehållet så noga var ju vårt ”fel” i det här sammanhanget. Det var så man upptäckte att det var så lite kalv och att det var kyckling som utgjorde basen i fonden, säger Mattis Bergquist.
– Det som stack ut med den här produkten var inte bara att det var lite kalv – utan att huvudråvaran var kyckling, med en mycket liten tillsats av kalvköttspulver, säger Björn Bernhardson, en av grundarna av organisationen Äkta vara.
Fakta.Det här innehöll fonden
Ingrediensförteckningen för den kritiserade fonden lyder: Vatten, salt, kalvarom, maltodextrin, socker, modifierad majsstärkelse, jästextrakt, kyckling (kycklingskinn, kycklingkött, kycklingbuljong, salt, antioxidationsmedel (E 392)), syra (E 330), tomatpulver, lökpulver, kalvköttspulver 0,4% (kalvkött: EU), salt, antioxidationsmedel (E 392)), konserveringsmedel (E 202, E 211), stabiliseringsmedel (E 415).
En hemkokt kalvfond består i huvudsak av vatten, kalvben, grönsaker och kryddor. Att industriellt framtagna fonder av den här typen innehåller tillsatser och ingredienser som maltodextrin, jästextrakt och antioxidationsmedel är inget som förvånar Björn Bernhardson. Det är snarare regel än undantag.
– Och det som kallas kalvarom behöver inte ha varit i närheten av en kalv, även om en smakpanel kan tycka att det smakar så, säger han.
Hur man ska skriva ingrediensförteckningen på förpackade livsmedel är noga reglerat. Ingredienserna ska till exempel anges i fallande storleksordning efter vikt. Även ingredienserna i en sammansatt ingrediens ska anges – därför står det till exempel inte bara ”kyckling” utan i Coops fall ”kyckling (kycklingskinn, kycklingkött, kycklingbuljong, salt, antioxidationsmedel (E 392))”.
– Vi har valt att vara transparenta och skriva ut andelen kalv i vår produkt, eftersom produkten är en kalvfond, säger Mattis Bergquist och tillägger:
– Vi anser att det är viktigt för konsumenten att veta andelen kalv.
Livsmedelsverket håller med. Därför säger reglerna att om en ingrediens ingår i beteckningen på produkten, som till exempel ”kalv” i kalvfond, att mängden måste anges – även om det finns vissa undantag.
Coop påbörjade raskt ett arbete med att se över receptet till den kritiserade fonden.
– Internt blev det en väldig fart. Redan dagen satte vi igång att göra om recepturen, jag tror att det var ett 15 år gammalt recept, berättar Mattis Bergquist.
På 15 år så är det alltså ingen som har reagerat på att det mest är kyckling i kalvfonden?
– Smakbilden är extremt viktig när man köper en fond. Jag tror att när man köper fond så köper man smak, man köper inte innehåll, säger Mattis Bergquist.
Hans kollega Minna Björklund, som är chef för sortimentet med egna märkesvaror (EMV) på Coop Sverige, berättar att de redan tidigare gjort en genomlysning av alla fonder, och jämfört dem med de produkter de vill att de ska matcha med smakmässigt.
– I det här fallet så tyckte vi att smaken var bra. Men nu blev det tydligt att det här inte är vad våra kunder vill ha i en fond, säger hon.
Enligt Björn Bernhardson på Äkta vara är priset ett sätt att uppmärksamma när regelverket inte räcker till.
– De som nomineras har oftast följt regelverket, men svenska folket uppfattade sig som missförstådda, säger han.
Minna Björklund på Coop tror inte att företagen som nomineras till Årets matbluff medvetet försöker bluffa.
– Priset är ett bra sätt att lyfta saker som har blivit lite fel, så att vi kan rätta till det. Jag tycker det är superbra när kunder hör av sig om de känner sig lurade, för då tror jag att alla vill förändra det. Kunderna ska ha det lätt i våra butiker och lita på vi gör vårt jobb.
Fakta.Så går det till att ta fram en ny produkt
När en ny produkt, inom det som kallas EMV (egna märkesvaror), ska tas fram eller förändras får Coop prover från sina leverantörer utifrån en angiven kravställan. De blindtestas sedan av en panel för att hitta det alternativ de bäst tror passar kunderna. Därefter går de igenom ingredienslistan, och kontrollerar att de uppfyller både lagenliga krav och Coops egna krav. Det kan handla om sånt som socialt ansvar hos producenterna, men också om leveranssäkerhet.
Om det kommer in frågor eller synpunkter på produkterna från Coops medlemmar och kunder, till exempel om en innehållsförteckning eller att man tycker att kvaliteten brister, undersöks frågan av företagets kvalitetssäkrare.
Vill du ha mera tips på mat, dryck och krogar? Eller dela med dig av egna tankar och favoriter? Gå med i DN:s Facebookgrupp Snacka om mat och krog!