Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Berlinbiennalen visar att viktigt ämne inte är detsamma som bra konst

juni 26, 2025

Rolfö inskriven i EM-truppen

juni 26, 2025

Så ska Bryssel torpedera den ryska krigsekonomin

juni 26, 2025

Underverken, del 6 av 56

juni 26, 2025

Kraftig minskning av Sveriges vargstam – mot forskarnas rekommendationer

juni 26, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
19°C
Lätt molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Så gav Iron Maiden litteraturen nya vingar
Kultur

Så gav Iron Maiden litteraturen nya vingar

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 11, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Man kan läsa Alfred Tennyson. Det är inget fel med att läsa Tennyson. Man kan nypa tag i ett prassligt antologiblad, ta sig an ”Den lätta brigadens attack” från 1854 och lära sig om slaget vid Balaklava under Krimkriget, där fem brittiska regementen stupade i ett självmordsanfall mot de ryska kanonställningarna.

Det går, som sagt, utmärkt att läsa Tennyson. Eller så får man hela lektionen på fyra minuter – till rockhistoriens mest flyhänta riff – när Iron Maidens Bruce Dickinson står på scen i tidsenlig röd uniformsrock, med mikrofon i ena handen och Storbritanniens unionsflagga i den andra.

Tennyson ger dig dödsrunan ur gudsperspektiv, Iron Maiden sätter dig i sadeln – låten ”The trooper” beskriver inte anfallet, den är anfallet: versfötterna förs till sprängande galopp av Steve Harris basgång medan Dickinson ylar:

The smell of acrid smoke and horses’ breath
As I plunge on into certain death

Steve Harris var från början elektriker i nordöstra Londons ruffigare kvarter. Men med basgitarren över axeln blir han något annat – en tidsresande bibliotekarie med smak för blodsutgjutelse, dramatik och teologi.

Han är Iron Maidens grundare och huvudsakliga låtskrivare och har, vågar jag påstå, gjort mer för mäns bildning världen över än de flesta läsutmaningar och folkbildningskampanjer.

Jag säger det som en av dessa miljontals män.

Harris är ena halvan av radarparet som utgör bandets själ – den andra hälften är Bruce Dickinson. En oktavklättrande röstakrobat, med en poets inre liv och cv:t hos en Bondskurk: han är fäktare av olympisk kaliber, författare av satiriska romaner och har pilotlicens för att flyga jumbojet.


Med basgitarren över axeln blir Steve Harris en tidsresande bibliotekarie med smak för blodsutgjutelse, dramatik och teologi.

Tillsammans gör de bildning till en upplevelse. Förstärkarnas tryckvåg blåser dammet ur all kurslitteratur. Kalla det powerpedagogik. De har skrivit låtar baserade på verk av Umberto Eco, Joseph Conrad, CS Lewis, William Golding, Aldous Huxley, HG Wells, för att nämna ett fåtal. I princip hela västvärldens litterära (manliga) kanon ryms i bandets diskografi.

– Folk tycks generellt tro att hårdrock är idiotmusik som bara handlar om att knulla, supa och slåss, men metaltexter har ofta litterära referenser. Tolkien framför allt, som dykt upp hos alla från Black Sabbath till svenska Amon Amarth. Och grekisk och nordisk mytologi, särskilt inom mer extrem metal.

Det säger Ika Johannesson, författare till metalboken ”Blod eld död” och curator för den nu pågående utställningen ”Total metal” på Kulturhuset i Stockholm.

Iron Maidens utgångspunkt är alltså inte unik. Men få band har gjort det med samma ihärdighet, inlevelse, varaktighet, bredd och ambitionsnivå.

Kändaste exemplet är den nästan fjorton minuter långa ”Rime of the ancient mariner”, byggd efter Samuel Taylor Coleridges berättande dikt ”Balladen om den gamle sjömannen” från 1798. Den släpptes på skivan ”Powerslave” från 1984.

Att ett hårdrocksband anammar en 200 år gammal dikt av den brittiska romantikens portalfigur är en usel målgruppsanalys på pappret – men i hörlurarna framstår det som självklart.

Diktens gungande, sjungande rytmer och rim är som gjorda för att skrikas in i evighet och odödlighet. För att inte nämna kupletternas gotiska infärgning av övergivna skeppsvrak, slemmiga odjur och Döden som spelar tärning om sjömännens själar.

Harris mindes dikten från sin lärobok i skolan och stöpte den i läder och lycra; låten brukar beskrivas som hans hantverksmässiga höjdpunkt, med sina många tempo- och stilbyten inklusive en lång recitation av ursprungsdikten i låtens mittparti.

Det fina är att man inte behöver känna till Coleridge för att fångas av musiken. Här finns ingen elitism, snarare en belöning för de redan invigda. Ett hemligt handslag mellan bandet, lyssnaren och skalden.

Just detta gör Iron Maidens folkbildande hållning så subversiv. Medan akademiker och politiker träter om läslistor och kulturkanon använder bandet popkulturen som inkörsport till det grindvaktade, högtstående och överdrivet vördade.

Det är ett stresstest som bevisar att litteraturen varken är bräcklig eller fångad i tiden. Den utstår höga decibelvärden och distade gitarrer. Den kan köras igenom fjorton minuters metalsmide och komma ut i bortre ändan med livet i behåll, rent av förstärkt.

Bandet har en uttalad vilja att verka som bildningsambassadörer, de pratar ofta om att väcka nyfikenhet hos publiken att leta upp de litterära förlagorna. Dickinson reciterar gärna skalder, barder och poeter från scenen i sina mellansnack, som ur Shakespeares ”Julius Caesar” innan man sparkar igång ”The evil that men do”.

– Som utbildad lärare i samhällskunskap och historia för gymnasiet och grundskolans senare del vet jag hur tacksamt det är att hänga upp delar av undervisningen på populärkulturella referenser. Det är ett sätt att fånga intresset hos eleverna.

Det säger Kalle Bäck, kristdemokratisk lokalpolitiker i Göteborg. Han har sett Iron Maiden live ett hundratal gånger; bara i sommar har han biljett till tio tillfällen.

Hans egen favorit bland bandets litterära låtar är ”Brave new world” från comebackskivan med samma namn 2000. Texten är inspirerad av Aldous Huxleys roman ”Du sköna nya värld” från 1932. Låten fick Bäck att läsa boken på engelska under sin gymnasietid och sedan hålla ett föredrag i klassen om den och författaren.

– Det är en dystopi om hur mellanmänskliga relationer ersätts med en drog, människor delas in i grupper för att tjäna sina syften och staten har absolut kontroll. Låtens melankoli passar perfekt med detta dystra tema och får en att tänka till om vad som är viktigt i livet och att friheten inte ska tas för given.

Jag minns en tv-intervju med Bruce Dickinson, det kan ha varit på SVT, för kanske tjugofem år sedan. Detaljerna är suddiga men hans replik som inbränd. Han fick frågan varför deras texter rör sig inom det eskapistiska och fantastiska. ”Om du växer upp på gatan vet du redan hur hårt det är”, förklarade han. ”Då behöver du ingen som berättar för dig om det livet.”

På de två första skivorna, när Paul Di’Anno var sångare, handlade texterna fortfarande om urban misär. Där finns låtar om prostitution och blottare, och på omslaget till debuten från 1980 syns bandets zombiemaskot Eddie i risigt punkblonderat hår, tjackstirrig framför en skumt belyst tegelmur.

Sedan dess har bandet gått bortom den grovskurna bilden av hårdrockslyssnaren som samhällelig avfälling: Iron Maiden har en världspublik som överskrider klass- och generationsgränser. Det hindrade dem inte från att på ”Somewhere in time”-skivan 1986 influeras av brittisk arbetarlitteratur, Alan Sillitoes ”Långdistanslöparens ensamhet”, om en ung, arg man på Nottinghams hopplösa horisont.

Det som verkligen får Iron Maiden att glöda är klassfriktionen – kraften som uppstår när East End-tegel ställs mot elfenbenstorn. Även om Dickinson senare i livet, tack vare föräldrarnas klassresa, gick på såväl internat som universitet så växte han upp hos sin farfar i ett brittiskt koldistrikt. De övriga är formade av östra Londons sot, svordomar och muskulösa vokaler. De älskar fortfarande sin fotboll och sina pints. Men de såg litteraturen som fångad bakom akademins dörrar. Så de slog in dem – de reciterar inte Coleridge så mycket som de reclaimar honom.

Kanske är det den hungern och revanschlustan som fortfarande driver dem, femtio år senare, att outtröttligt färdas över världen och genom litteraturhistorien. I en tid när kultur ibland handlar mer om statusmarkör än innehåll påminner de oss om något avgörande: att bildning inte är en tillhörighet, utan en rörelse. Och att kunskap ibland stäms bäst i E-moll.

15 låtar med litterär inspiration

”To tame a land” (1983)

Regissören Denis Villeneuve behövde sex timmar och två filmer för att tolka Frank Herberts science fiction-klassiker ”Dune”. Iron Maiden gör det på sju och en halv minut.

”Murders in the Rue Morgue” (1981)

Edgar Allan Poes mordmysterium brukar beskrivas som den första detektivberättelsen. En av Iron Maidens tidiga litterära adaptioner, från deras andra platta ”Killers”.

”The trooper” (1983)

Tennysons ”Den lätta brigadens attack” från 1854 var förlaga för sångtexten. Delar av Errol Flynnfilmen ”The charge of the light brigade” från 1936 klipptes in i musikvideon.

”Rime of the ancient mariner” (1984)

Tretton minuter och 38 sekunders episkt berättande om sjömannen som drabbas av en förbannelse efter att ha dödat en albatross.

”Lord of the flies” (1995)

William Goldings darwinistiska roman om pojkar strandade på en öde ö sjöngs in av den kortvarige frontmannen Blaze Bayley.

”Brave new world” (2000)

Ett auktoritärt samhälle där alla dyrkar en fordonsmagnat och passiviseras av psykofarmaka är givetvis ren science fiction.

”The edge of darkness” (1995)

Joseph Conrads uppgörelse med kolonialismen, ”Mörkrets hjärta”, filmatiserades som Vietnamkrigsskildringen ”Apocalypse now” och blev låt på ”The X factor”.

”The time machine” (2021)

HG Wells tidsresenär skildrar i låten något som även kan tolkas som en resa genom Iron Maidens förflutna.

”Where eagles dare” (1983)

”Örnnästet” är kanske mest känd som en Clint Eastwoodfilm men manuset, senare även boken, skrevs av skotske äventyrsförfattaren Alistair MacLean.

”Sun and steel” (1983)

Den japanske författaren Yukio Mishimas existentiella essä om fysisk disciplin vävs ihop med myten om samurajen Miyamoto Musashi.

”Out of the silent planet” (2000)

Även om titeln lånas från CS Lewis roman har den mer att göra med filmen ”Förbjuden värld”, i sin tur baserad på Shakespeares pjäs ”Stormen”.

”The sign of the cross” (1995)

Umberto Ecos historiska spänningsroman ”Rosens namn” blev ett elvaminutersepos med marschtrummor och munkars körsång.

”The loneliness of the long distance runner” (1986)

Den socialrealistiska uppväxtskildringen i Alan Sillitoes novell blir i Iron Maidens händer ett ode till uthållighet.

”The longest day” (2006)

De allierades invasion under Dagen D skildrades i Cornelius Ryans bok ”Den längsta dagen” 1959 och blev stjärnspäckad Oscarsvinnare tre år senare.

”Moonchild” (1988)

Den excentriske ockultisten Aleister Crowley har präglat hårdrockshistorien från Led Zeppelin och Black Sabbath till detta spår från ”Seventh son of a seventh son”, ett konceptalbum i sig baserat på Orson Scott Cards roman.

Fakta.Iron Maiden

Bildades i London i december 1975.

Nuvarande medlemmar är Steve Harris (bas), Bruce Dickinson (sång), Dave Murray (gitarr), Adrian Smith (gitarr), Janick Gers (gitarr) och Simon Dawson (trummor). Tidigare trummisen Nicko McBrain lämnade bandet i fjol efter 42 år.

De har släppt 17 studioalbum och 13 livealbum och har sålt över 130 miljoner album.

Senaste albumet ”Senjutsu” kom i september 2021 och fick en fyra i betyg av DN:s Nisse Hansson.

Spelar i Stockholm den 12 och 13 juni.

Läs mer: 25 konserter och festivaler att se fram emot sommaren 2025

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Berlinbiennalen visar att viktigt ämne inte är detsamma som bra konst

Kultur juni 26, 2025

Underverken, del 6 av 56

Kultur juni 26, 2025

Hannah Wikforss-Green: Är det nu cringens tyranni tar över Stockholm?

Kultur juni 26, 2025

Sverige fick betala ett högt pris för Peter Hultqvists såsande om Nato

Kultur juni 26, 2025

Ukrainsk författare dödades – nu prisas hon

Kultur juni 26, 2025

Kristofer Ahlström: Sandwich är en pålitlig konstant i den lynniga svenska sommaren

Kultur juni 26, 2025

Anrika Uppsala auktionskammare köps av konkurrent

Kultur juni 26, 2025

Cherrie: ”Jag vill tillbringa en dag på stranden med Mariah Carey”

Kultur juni 26, 2025

EU: Ett unikt uttryck för den svenska folksjälens elakhet

Kultur juni 26, 2025

Redaktörens Val

Rolfö inskriven i EM-truppen

juni 26, 2025

Så ska Bryssel torpedera den ryska krigsekonomin

juni 26, 2025

Underverken, del 6 av 56

juni 26, 2025

Kraftig minskning av Sveriges vargstam – mot forskarnas rekommendationer

juni 26, 2025

Trump missnöjd: USA:s spionchef kan vara ute i kylan

juni 26, 2025

Senaste Nytt

Lilian Sjölund: Det går att få hjulen att snurra – vad väntar regeringen på?

juni 26, 2025

Veteranen om eldstriden i Afghanistan – förde sin trupp i säkerhet

juni 26, 2025

Hannah Wikforss-Green: Är det nu cringens tyranni tar över Stockholm?

juni 26, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?