Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt

Säpo har förhört försvarsministerns tidigare stabschef i Landerholmutredningen

juni 25, 2025

Expert: Troligt att Iran flyttat uranet till hemlig plats

juni 25, 2025

Statsvetaren om nya L-avhoppet: ”Inte bara väljarna flyr”

juni 25, 2025

Tunga avhopp efter valet av karateordförande

juni 25, 2025

Palestinaaktivist klädde ut sig till statsministern – är anställd på Kriminalvården

juni 25, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Stockholm
15°C
Växlande molnighet
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Så hamnade trummor och bas i fas med modern pop
Kultur

Så hamnade trummor och bas i fas med modern pop

NyhetsrumBy Nyhetsrumjuni 6, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn

Det spelar ingen roll hur djupt ner i jorden ett frö planteras, förr eller senare hittar det upp till ytan och blir något annat. Hiphoppen gick under sent 80- och tidigt 90-tal från gatans musik till att var och varannan hitmakare anlitade en gästrappare. Triphop gick i 90-talets början från att vara en ytterst lokal och marginell företeelse till att bli något världens största artister, Madonna till exempel, sökte sig till på jakt efter trovärdighet.

Drum’n’bass, för att ta ett mer aktuellt exempel, har varit på väg att göra en liknande resa. Även om det tagit väldigt lång tid.

När brittiska popstjärnan Pink Pantheress släppte sitt mixtejp ”Fancy that”, som innehöll åtminstone spår av drum’n’bass, för en dryg månad sedan var det ytterligare en naturlig del av en långsam, men tydlig, utveckling där genren haft en mer självklar plats i det breda och allmänna popmusikmedvetandet än någonsin tidigare. De senaste tio-femton åren har brittiska Tiktokpopstjärnor, uppvuxna i en UK-klubbkultur som amerikanska och mer Disney channel-stöpta popartister aldrig ens nosat på, sett det som helt naturligt att addera rasslande trummor till listpoppen. Pink Pantheress har varit drivande, tillsammans med Kenya Grace och den allestädes närvarande Charli XCX, som har pratat vitt och brett om sin kärlek till genren. Närmast ett fulländat möte mellan genrerna, mellan underjord och topplista, kom kanske Nia Archives med på förra årets ”Silence is loud”.

Det är inte svårt att förstå lockelsen från popstjärnornas sida. I sin ständiga jakt på nya sound har den kommersiella popmusiken alltid haft ett, på gott och ont, parasitiskt förhållande till dansmusik. I ständig jakt på ny näring suger den sig gärna fast på mer obskyra värddjur. I och med att drum’n’bassen, som få andra genrer, fortfarande låter före, och utanför, sin tid blir den självklart ett enkelt värddjur att fästa sig vid. Dessutom är dess kontraster, med den djupa mörka basen och de ettriga trummorna, perfekt anpassade för en modern popmusik som ofta fokuserar på just den typen av växelverkan mellan tungt och lätt, ljust och mörkt, hårt och mjukt.


Legeringen av brutal bas och snabba breakbeats lever som många andra dansmusikgenrer ofta sitt eget liv vid sidan av den mer traditionella popmusiken

Den ursprungliga drum’n’bassen har samtidigt och parallellt förgrenat sig och breddats.  Den föddes långt nere i 90-talets mörkaste och rökigaste källarlokaler där bas gillade hörn, stroboskopen smattrade och kondensen rann från väggarna. Den spreds och växte via piratradiostationer och genom white label-tolvor i hål-i-väggen-skivaffärer.

På sätt och vis har den stannat där också. Legeringen av brutal bas och snabba breakbeats lever som många andra dansmusikgenrer ofta sitt eget liv vid sidan av den mer traditionella popmusiken. Många av genrens självklara fixstjärnor är desamma som under det sena 90- och tidiga 00-talet, från Goldie och Grooverider till de nyligen Sverigeaktuella LTJ Bukeem och Roni Size. Veteraner som Storm, Doc Scott, MC Fats, DRS, svenska Seba och Fox är alltjämt aktiva och i fin form medan pionjären Shy FX på senare år fått en imponerande nytändning. Genren har vitaliserats av till exempel skivbolag som Thirty One Recordings och artister som strålande Heron Flow och dBridge.

Samtidigt har en viss kommersialisering skett även i den ursprungliga drum’n’bassen. Med artister som stökigt grabbiga Chase & Status och poppiga Sub Focus har genren gjort en liknande resa som techno och house gjorde med EDM: blivit lite simplare och rakare. Dock – återigen – utan särskilt mycket uppmärksamhet utanför de inre kretsarna.

Den ökade bredden i drum’n’bassen som sådan har också smittat av sig på vilka typer av musik den influerar. Inte minst blir det tydligt här hemma, där klubbpopveteraner som Little Jinder och Fricky ser det som lika självklart att använda drum’n’bass som nyare artister som Deki Alem och Raghd. Eller ta Dungens närmast radikala integrering av drum’n’bass i sin folkpop.

Som så mycket annat inom utvecklingen av samtida popmusik drivs drum’n’bass-resan från underjorden till topplistorna främst av kvinnliga gen z-artister, gärna med en naturlig och öppensinnad koppling till framför allt brittisk danskultur. När Pitchfork uppmärksammade fenomenet i en artikel 2021 konstaterade Ronny Ho, Spotifys ansvariga för dansmusik och elektronisk musik, att en majoritet av artisterna inom den nya genren var kvinnor. Det gällde, enligt Ho, också bland lyssnarna.

3 x ny drum’n’bass

Heron Flow

”Ova”

(ep, Soul in motion)
Ljuvligt luftig och soulpoppig drum’n’bass med en stökigt högljudd gitarr som enda eventuellt störningsmoment.

Xades

”Deixa (dBridge’s Eu-fiquel mix)”

(Remix, Digital sound boy)

Den australiska sångerskan och discjockeyns väna och svävande popsång blir i dBridges händer mörkt förvriden lågtempo-drum’n’bass.

Shy FX & Children of Zeus

”On my way”

(Singel, Digital sound boy)

Lite mer än trettio år efter att ”Original nuttah” gjorde honom till d’n’b-föregångaren junglens första superstjärna fortsätter den nu 48-årige Shy FX att trycka ur sig fint soulig drum’n’bass.

Läs fler texter av Mattias Dahlström

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Underverken, del 5 av 56

Kultur juni 25, 2025

DN väljer: Här är 2025 års bästa låtar – hittills

Kultur juni 25, 2025

De tar strid för upphovsrätten – presenterar AI-riktlinjer i Almedalen

Kultur juni 25, 2025

Samuel Levander: En avskedskyss var den enda verkliga erotiken i Thomas Manns liv

Kultur juni 25, 2025

”Målet är att Tumult blir en lokal och internationell festival”

Kultur juni 25, 2025

Benjamin Dousa: Jag har inget hemligt pengaträd på Utrikesdepartementet

Kultur juni 25, 2025

”Hemmagympa med Sofia” sätts på paus: ”Jag tycker det är tråkigt”

Kultur juni 25, 2025

Björn Wiman: Natos ledare slickar Donald Trumps stövlar

Kultur juni 25, 2025

Pelle Strandman: Nu talar Ludmila Engquist uppriktigt om sin syn på svenskheten

Kultur juni 25, 2025

Redaktörens Val

Expert: Troligt att Iran flyttat uranet till hemlig plats

juni 25, 2025

Statsvetaren om nya L-avhoppet: ”Inte bara väljarna flyr”

juni 25, 2025

Tunga avhopp efter valet av karateordförande

juni 25, 2025

Palestinaaktivist klädde ut sig till statsministern – är anställd på Kriminalvården

juni 25, 2025

Statsministern tackar Persson efter avgångsbeskedet

juni 25, 2025

Senaste Nytt

Underverken, del 5 av 56

juni 25, 2025

Annie Reuterskiöld: För Mats Persson fanns inte många andra dörrar tillgängliga

juni 25, 2025

Kristersson: Upprustningen behöver gå snabbare

juni 25, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?