”I’m everything!” vrålar Doechii på ”Boom bap”. Låten kom till i ett frustrerat stadium, har rapparen berättat i intervjuer, sprunget ur en vägran att låta sig kategoriseras.
Det var 2022 som Doechii slutligen skrev kontrakt med skivbolaget Top Dawg Entertainment, hemvist åt stjärnor som SZA och under lång tid också Kendrick Lamar. Bolaget hade hört Doechiis virala Tiktok-hit ”Yucky blucky fruitcake” där hon rappade excentriskt och humoristiskt över rena hiphopbeats. Då hade den Floridabördiga Doechii, eller Jayla Hickmon som hon egentligen heter, redan harvat på ett tag som independentartist. På sina första låtar, utgivna mellan 2018–2021, ofta i genren klubbig hiphophouse, höll hon en hög nivå både i rap och sång.
Till en början var både skivbolaget och Doechii nöjda med att hon släppte singlar som blev virala. 2023 fick hon också en platinumsäljande r’n’b-hit: ”What it is (block boy)”. Men när det var dags för albumdebuten utbröt häftiga debatter. Som etikettens första kvinnliga rappare förväntades det att hon skulle fokusera på ”riktig rap”. Det vill säga: boom bap – den avskalade stil som kännetecknar hiphopens födelse och guldålder.
Doechii, som ägnat sig åt många olika genrer, kände sig kluven. Hon visste att hon kunde göra allt: trap, house, och alla typer av hiphop. Men hur ville hon själv låta? Medan hon utforskade detta beslöt hon sig för att släppa en mixtejp – ett format som kändes friare och som minskade pressen från debutalbumet med stort D.
Släppet visade sig bli en större succé än vad någon hade kunnat räkna med. På Grammygalan i februari blev Doechii den tredje kvinnan, efter Lauryn Hill och Cardi B, att ta hem priset för årets rapalbum. Och så sent som i förra veckan blev hon utsedd till årets kvinna av Billboard. Men hur blev Doechii artisten på allas läppar?
Mixtejpen ”Alligator bites never heal”, som skivbolaget lät henne få fria händer att sätta ihop, släpptes i augusti och visar upp hela Doechiis bredd. Dels som r’n’b-sångerska men framför allt som en tekniskt begåvad, formmässigt fri och lekfull rappare. Ett exempel på det är låten ”Denial is a river”, som ekar av Slick Ricks och Biz Markies historieberättande. Det är ett lika delar tillbakablickande som nyskapande hiphopverk. På låten berättar Doechii om självupplevd otrohet och förnekelse i en relation, och varvar det med inblickar från hennes tidigare vilda Hollywood-livsstil.
Låten prickar inte bara in den sortens självutlämnande som numera förväntas av dagens artister, och som gjort namn som SZA och Charli XCX till stjärnor. Den belyser också Doechiis kreativa berättarstil när hon förvandlar tragik till komik – från dialogen med en terapeut i introt, till andningsövningen i slutet där hon hyperventilerar i takt med musiken.
Sedan ”Alligator bites never heal” släpptes har musiken spridits till massorna via en rad omtalade liveframträdanden, bland annat på Grammygalan och NPR:s ”Tiny desk”-konsert.
I väntan på den 26-åriga artistens faktiska debut, som spås komma i år, får hennes gamla låtkatalog uppmärksamhet, vilket kastar ljus på Doechiis långa resa till framgång. En sådan låt är hennes gamla ”Anxiety”, som filmades i Doechiis sovrum och lades upp på Youtube 2019, men som nyligen seglat upp på listan över mest strömmade låtar i världen. Blickar man ännu längre tillbaka på videoplattformen hittar man en tonårig Doechii, med höga ambitioner inom musik och skådespeleri. På hennes egen Youtubekanal har hon metodiskt dokumenterat sitt liv genom olika freestyles, personliga bekännelser och kreativa övningar från självhjälpsboken ”The artist’s way”.
Det intressanta med Doechiis väg till toppen är att det var först när hon vågade följa sin egen vision som det stora genombrottet kom. På spåret ”Nissan altima” deklarerar hon självsäkert: ”I’m the new hiphop Madonna/I’m the trap Grace Jones” – vilket när mixtejpet först kom ut kändes som vanligt, överdrivet rapskryt. Men jämförelsen med några av musikhistoriens främsta underhållare och regelbrytare känns allt mer befogad ju mer man ser och hör av Doechii. Hon är – precis som hon själv hävdar – verkligen allt.
Läs alla texter om musik