Att köra en ny bil utan att oroa sig för andrahandsvärdet eller oväntade reparationskostnader – det är några av de främsta argumenten för privatleasing, enligt branschen. Men när räntorna steg tappade leasingformen snabbt i popularitet.
Under 2022 blev anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, dessutom allt fler. Från att normalt kunna mätas i tiotal till att då räknas i hundratal när månadskostnaden, som konsumenter uppfattat som fast, började röra sig uppåt. De senaste åren har också flera fall blivit omskrivna, där leasingtagare ska ha fått räkningar på tiotusentals kronor för att ha överskridit serviceintervall.
Nu ser branschen en återhämtning för leasing och lyfter både fördelar och är brister i systemet. I takt med att nya bilar blivit allt dyrare att köpa växer intresset igen, men självkritiken är påtaglig efter tidigare problem.
– Konsumenter har blivit allt mer vana vid att ha dyrare saker som månadsabonnemang och både privatleasing och företagsleasing har stora andelar. De som väljer privatleasing är alla från de som inte har utrymme för risker till de som vill slippa kostnader för service och reparationer, säger Tommy Letzén som är vd på Motorbranschens riksförbund, MRF.
Han menar att rapporteringen kring privatleasing både varit förtjänt och oförtjänt genom åren och att det som framkommit kring överraskande räkningar vid återlämningen av bilen framför allt var ett problem för flera år sedan. Han menar vidare att branschen gemensamt genomfört åtgärder för att det ska bli tydligare för konsumenten.
– Det fanns absolut de aktörer som gjort fel, det är därför det är viktigt att vara transparent med villkoren. Vi sammankallade leasingbolagen och satte en branschstandard för vad som exempelvis räknas som normalt och onormalt slitage och har listat exempel på detta i en broschyr, säger Tommy Letzén.
Men fallgroparna är samtidigt många, menar en jurist på M Sverige. Han tycker att man ska vara påläst när man ser över om man ska privatleasa sin bil eller köpa. Han berättar att frågorna som han får från förbundets medlemmar gäller allt från ökade månadsavgifter under avtalstiden till vilket slitage som kan anses vara acceptabelt eller ej vid återlämningen.
– När man leasat en bil på tre år så har det hunnit hända en del och företagen kan titta på stenskott eller repor och sedan debitera höga belopp för detta. Vi får också frågor från medlemmar kring serviceintervall som överskridits, det kan bli höga belopp även för det, säger Olle Haglund.
Han tycker att man som bilspekulant ska läsa igenom det finstilta och verkligen ta reda på villkoren innan. Och göra en kalkyl kring vad kostnaden kan bli om man köper bilen istället, om man kan få ihop till kontantinsatsen på minst 20 procent.
– Det är också viktigt att tänka på att ens jobb- och familjesituation kan ändras under tre år man binder sig och att det är svårt att ta sig ur ett leasingavtal, säger han.
Samtidigt hoppas M Sverige framöver på tydligare riktlinjer och skydd för konsumenter kring privatleasing, från myndighetshåll.
– Vi efterlyser mer transparens och att fasta månadskostnader verkligen blir fasta. Att det skapas en bättre balans mellan leasingtagaren och leasinggivaren, säger Olle Haglund.