En lastbilsåkare i Ånge eller Hamburg lurar man inte så lätt. Därför anses lastbilsbranschen vara en god konjunkturindikator. När Volkswagenägda Scania rapporterar sitt tredje kvartal pekar kurvorna nedåt. Försäljningen minskade och rörelseresultatet föll med över 25 procent. Ett aktiebolags tydligaste temperaturmätare – rörelsevinstmarginalen – försämrades därmed från mycket goda 14,7 procent till trots allt goda 11,1 procent.
Men det är framtiden som är intressant.
Hur ser efterfrågan ut?
– Min magkänsla inför nästa år är att Europa är på väg att komma upp ur sin kräftgång, säger Christian Levin till DN och fortsätter:
– Vi har fått positiva signaler för september och oktober.
Orderingången ökade med 20 procent jämfört med samma kvartal året innan.
Scania är tätt förknippat med konkursade batteritillverkaren Northvolt. Moderbolaget Volkswagen var storägare och Scania till slut Northvolts enda kund före konkursen i mars i år. Lastbilstillverkaren hade till och med en grupp produktionstekniker på plats i Skellefteå för att få fart på batteritillverkningen.
DI rapporterade nyligen att leveranser av ellastbilar är försenade. Det bestrider Christian Levin:
– Nej, vi levererar ellastbilar för fullt just nu, både med celler från Northvolt som vi fortfarande har i lager och med CATL-batterier.
Scania tidigarelade batteriinköp från kinesiska CATL, som både är världens största batteritillverkare. Att just CATL ersatte Northvolt är ett tecken i tiden att Kinas batteritillverkare tar allt mer mark bland europeiska fordonstillverkare.
Men Scania söker fler batterileverantörer. Amerikanska Lyten, som köpte Northvolts konkursbo, jobbar nu för att återstarta fabriken i Skellefteå och måste då ha kunder. Scania ligger nära till hands.
Ska ni köpa batterier av Lyten?
– Vi för en initial diskussion med dem, men det är alldeles för tidigt att säga var den landar.
Är du positiv?
– Jag är positiv till att det blev en köpare av Northvolts hela anläggning. Att verksamheten i Sverige fortsätter tror jag är bra för Sverige och för Europa. Men det är alldeles för tidigt att säga något.
Sedan kommer Christian Levin in på något han ser som ett hot.
– Hela omställningen till tunga elfordon i Europa är försenad.
EU:s krav på koldioxidminskningar för tunga fordon 2030 kan nu ge Scania stora böter.
– EU:s lag betyder att vi i praktiken måste sälja mellan 34 och 40 procent ellastbilar 2030 annars riskerar vi enorma böter. Där ligger vi långt efter målen, säger Christian Levin och fortsätter:
– Det känns absurt och orättvist. Vi har gjort mångmiljardinvesteringar.
Han säger att åkare i dag helt enkelt inte ser det som lönsamt att köpa ellastbilar.
– Politikerna måste steppa upp med bland annat laddinfrastruktur. Skapar man inte förutsättningar i marknaden så drabbas vi av böter. Det där är ju helt absurt.
Scania ingår i Volkswagenägda Traton (som bland annat inkluderar tyska MAN och Volkswagen Truck & Bus).
















