Close Menu
Sol ReporterSol Reporter
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Trendigt
Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

Smärtfri Hansson avslutade EM med ett silver

december 7, 2025
Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Instagram
Login
Facebook X (Twitter) Instagram
Sol ReporterSol Reporter
Webberättelser
  • Sverige
  • Världen
  • Politik
  • Ekonomi
  • Hälsa
  • Klimatet
  • Sport
  • Ledare
  • Mer
    • Kultur
    • Mat & Dryck
    • Resor
    • Pressmeddelande
    • Trender
Nyhetsbrev
Sol ReporterSol Reporter
Hemsida » Sinnliga ”Drömmar” gör tonårskärlek till kontroversiell litteratur
Kultur

Sinnliga ”Drömmar” gör tonårskärlek till kontroversiell litteratur

NyhetsrumBy Nyhetsrumoktober 16, 2025
Facebook Twitter WhatsApp Telegram Email Tumblr Reddit LinkedIn
Sinnliga ”Drömmar” gör tonårskärlek till kontroversiell litteratur

Drama

Betyg: 4. Betygsskala: 0 till 5.

”Drömmar”

Regi & manus: Dag Johan Haugerud

I rollerna: Ella Øverbye, Selome Emnetu, Ane Dahl Torp, Anne Marit Jacobsen m fl. Längd: 1 tim 50 min (barntillåten). Språk: norska

Biopremiär

Den norske filmskaparen Dag Johan Haugerud fortsätter sin exkursion genom den mellanmänskliga existensens snårskog. Den första delen av hans globalt prisade relationstrilogi (”Sex”, ”Kärlek”, ”Drömmar”) var ett snillrikt relationsdrama som gav det medelklassiga samlivet en uppfriskande knuff i sidled. Tvåan var lite väl snacksalig och nu avslutas det hela med en ordrik film som får verbala ymnighetshorn som Éric Rohmer och Woody Allen att framstå som cineastiska musslor.

”Drömmar” drivs nämligen till stor del framåt av 17-åriga Johannes berättarröst (Ella Øverbye med genial närvaro). En ung kvinna som förälskar sig i sin lärare, den mysiga franskläraren Johanna. Den förstnämnda sätter sina känslor och funderingar på pränt i en dagbok och mormodern, en författare med skrivkramp, ser till att den blir utgiven. Vilket får tillvaron att gunga till. Så smått.

Mormor, mamma och Johanne. Tre generationers kvinnor, alla präglade av sin tids form av feminism och kamp för utrymme. Johanne utmanar oskrivna lagar och nedärvda normer med den råa sakligheten hos en brådmogen, grubblande tonårstjej. Genom henne ser vi de osynliga banden mellan mamman och mormodern: dubbelmoralen, avundsjukan men också den grundläggande omtanken.

”Drömmar” är lika mycket en intellektuell historia om skapande, textanalys och autofiktionens givna konflikt mellan verklighet och fantasi. Alltså komplext och mångfacetterat, som alltid hos den här norrmannen. Han har en imponerande förmåga att famna över mycket och gör det dessutom med en finstilt regi som påminner om landsmannen Joachim Triers (”Sentimental value”) finsnickrande förmåga att mana fram anden ur vardagens materia.

”Drömmar” vann Guldbjörnen på festivalen i Berlin och det är lätt att förstå varför. Det är precis som de andra delarna i trilogin en insiktsfull betraktelse över det där knepiga i att finnas till. Haugerud vrider och vänder på konflikter och motsättningar, men gör det med silkesvantarna på; det är belevat, civiliserat och laddat med ett litet livgivande stråk av självdistans och torr humor. Vilket känns extra hälsosamt i en tid där det annars är den som skriker högst som får mest medieutrymme.

Så jo, till slut lyckades jag kravla mig över den enda stora tröskeln: Berättarrösten. Ett ofog som generellt gör ett filmberättande indirekt och illusionen skör − och här hör vi den i närmare två timmar. Det är banne mig en provokation, men okej, när ordflödet är så välformulerat är det bara att kapitulera.

Och om man stänger öronen för ett ögonblick och låter ögat styra perceptionen, tonar även ett sinnligt format foto fram. En teblomma som mycket sakta vecklar ut sig i motljus, eller den till synes marginella scenen där Johanna tar in ljusslingan från balkongräcket efter det att Johanne gått hem: En Julia som indirekt berättar för sin Romeo/Johanne att nu är föreställningen över.

Så är även trilogin, men lita på att Dag Johan Haugerud snart är tillbaka för att lägga vår tillvaro på analyssoffan igen.

P.S. Trilogin i alla ära men Dag Johan Haugeruds magnum opus är ändå ”Barn” (2019) – där han som en mer sensibel Ruben Östlund serverar en smart mix av beteendevetenskap, familjedrama och samtidspolitik. Se den. Också. D.S.

Se mer: Tre andra norska måsten: ”Oslo 31 augusti” (2011), ”Som du ser mig” (2012), ”Älskling” (2024).

Läs också:

Stjärnskottet Ella Øverbye: ”Jag trodde inte jag kunde bli lika kär som min rollfigur”

Dag Johan Haugerud: ”Vi har fler sexuella möjligheter än vad vi egentligen vågar utforska”

Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email Telegram WhatsApp

Relaterade Artiklar

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Kultur december 7, 2025
László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

László Krasznahorkai: Otroliga människa, vem är du?

Kultur december 7, 2025
DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

DN väljer: Här är årets bästa barn- och ungdomsböcker 2025

Kultur december 7, 2025
DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

DN:s kritiker väljer egna barn- och ungdomsfavoriter 2025

Kultur december 7, 2025
Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Vecka 49 i bilder – se världen genom DN-fotografernas ögon

Kultur december 7, 2025
Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Frank Gehry förändrade synen på vad arkitektur kan vara

Kultur december 7, 2025
Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Jessica: Ingen är ljushuvud nog att byta en ledlampa

Kultur december 7, 2025
Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Anders Svensson: Varför kan man inte ”vinna” Nobelpriset?

Kultur december 7, 2025
Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Åsa Beckman: Inget talar för att Joakim Lundell har ljugit om sin uppväxt

Kultur december 7, 2025

Redaktörens Val

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

Ny elitstyrka skapas: ”Stora grejer och mycket ansvar”

december 7, 2025
Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

Vittnesmål: Wagnermilisens ersättare lika brutala

december 7, 2025
Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

Stockholmsaktuella Milo Rau: ”Teater är en form av rättegång”

december 7, 2025
Hectors superåk gav säsongen första pallplats

Hectors superåk gav säsongen första pallplats

december 7, 2025
Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

Välfärden bärs allt mer av utlandsfödda

december 7, 2025

Senaste Nytt

Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

Machado måste smugglas ut för att närvara i Oslo

december 7, 2025
De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

De är Sveriges nöjdaste bilägare 2025

december 7, 2025
Studie: Därför dör människor när de grips av polis

Studie: Därför dör människor när de grips av polis

december 7, 2025
Facebook X (Twitter) Pinterest TikTok Instagram
2025 © Sol Reporter. Alla rättigheter förbehållna.
  • Integritetspolicy
  • Villkor
  • Kontakt

Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

Sign In or Register

Welcome Back!

Login to your account below.

Lost password?