Utanför Parkskolan i Glommersträsk är det full aktivitet, ett par bilar står redo för loppis med öppna bagageluckor medan grusplanen några meter bort har fyllts på med hinder. Kaninhoppning står på schemat. Aktiviteterna är en av alla som boende i byn gör för att öka bygemenskapen.
Jessica Vallsten och Alexandra Lindbäck står vid infarten och hälsar välkommen. De är aktiva i det mesta, och arbetar ideellt med skolans framtid.
– Ungefär som köket i ett hus är skolan byns mittpunkt, säger Jessica Vallsten.
Både hon och Alexandra Lindbäck har barn som går på den röda byggnaden som stått i byn under snart ett sekel.
– Vi ser framemot att få fira Parkskolans 100 år, säger Jessica Vallsten.
Men skolan har under många år hotats av nedläggning. För att den ska få finnas kvar har kommunens politiker satt två krav – det ska finnas tillräckligt många legitimerade lärare för att uppfylla skollagens krav på en likvärdig skola och det samlade antalet elever i årskurs F-6 ska vara minst 25 elever. Om detta inte kan säkerställas flyttas undervisningen till Arvidsjaur, ungefär fyra mil bort.
När höstterminen nu är igång går det 23 elever på skolan. En familj från Tyskland flyttade nyligen från byn, berättar Jessica Vallsten.
Jessica Vallsten och Alexandra Lindbäck tillhör projektgruppen ”Glommersbygdens framtid”, som slåss för både byns och skolans överlevnad. I dagsläget bor det ungefär 200 personer i byn men projektgruppen vill öka siffran. En gåva från en privatperson har gjort det möjligt för projektgruppen att erbjuda familjer 10 000 kronor om de väljer att flytta till Glommersträsk och skriver in sina barn på Parkskolan i minst ett läsår.
– Vi har en familj som nappat på erbjudandet. En annan familj har nyss flyttat hit och ska skriva in sina barn. Vi håller tummarna för fler, säger Jessica Vallsten.
Alexandra Lindbäck flyttade till byn från Luleå för några år sedan. För hennes två äldsta barn som båda har NPF-diagnoser har skolgången i Glommersträsk varit avgörande, säger hon.
– Därför blir det så känslosamt när man pratar om att lägga ned skolan. Barnen känner en enorm trygghet med pedagogerna som lär känna barnen på djupet.
Jessica Vallsten och Alexandra Lindbäck funderar på vad en skolgång i tätorten skulle betyda för deras barn.
– Min yngsta son som går i fyran kan gå hem efter skolan, varva ned och sedan ta tag i läxorna. Blir det skola i Arvidsjaur får han långa dagar med mycket resande, säger Alexandra Lindbäck.
Jessica Vallsten håller med. Att barnen kan gå hem och ha sina kompisar nära i byn är ovärderligt.
Marcus Lundberg (S), tillförordnat kommunalråd i Arvidsjaur, menar politikernas beslut måste följas.
– Vi måste kunna erbjuda en likvärdig skola och för att kunna göra det är det kommunfullmäktiges beslut om minst 25 elever som ska följas.
Arvidsjaur kämpar som flera andra kommuner i norra Sverige med sviktande befolkningssiffror. Han säger att de gör generella insatser för att få fler att flytta till kommunen, men inte några specifika insatser riktat mot byarna.
– Det är jättebra om det blir fler invånare i Glommersträsk men i slutändan handlar det om barnens rätt till utbildning, inte byns rätt till utveckling.
Han tillägger att de aldrig har diskuterat skolans framtid utifrån att det skulle vara för dyrt att bedriva byskolan.
Alexandra Lindbäck och Jessica Vallsten har några timmar kvar innan de ska gå hem från loppisen utanför Parkskolan. De är hoppfulla inför skolans framtid.
– Vi vill ha ett samarbete med kommunen och en chans för att få folk att flytta in, säger Alexandra Lindbäck.
Parkskolan i Glommersträsk
I ett beslut från kommunfullmäktige Arvidsjaur framgår att det ska finnas tillräckligt många legitimerade lärare för att uppfylla skollagens krav på en likvärdig skola och att det samlade antalet elever i årskurs F-6 ska vara minst 25 elever.
Om det inte finns tillräckligt många lärare inför eller under läsåret flyttas undervisningen direkt till Arvidsjaurs tätort. Om elevantalet blir färre än 25, flyttas undervisningen automatiskt till Arvidsjaur under kommande läsår. En årlig avstämning av elevantalet ska göras senast den 1 mars och är elevantalet under 25 elever ska man planera för en alternativ undervisning.
Källa: Arvidsjaur kommun