Skönhetsrådet publicerade på tisdagen en debattartikel i ämnet i Svenska Dagbladet.
Varför vill ni riva bron?
– Den skär ett sår rakt igenom Stockholms medeltida stadskärna och kulturhistoriskt mest känsliga område.
Varför just nu?
– Om vi någonsin ska rätta till misstagen från 1950- och 1960- talen så är just nu ett väldigt bra tillfälle. Om fem år är Förbifart Stockholm – en motorled väster om centrala Stockholm för bland annat genomfartstrafik – klar.
Hur hänger det ihop?
– Då får vi nya resmönster och ledig kapacitet på Essingeleden. Syftet med Förbifarten är att genomfartstrafik ska köra runt staden, vi ska inte bjuda in den. Vi behöver börja planera nu så att Centralbron kan stängas i samma stund som Förbifarten öppnas. Om vi inte tar vara på tillfället visar all forskning att när nya trafikytor kommer till så ökar trafiken.
Blir det inte långa omvägar för bilister som ska från, säg, Södermalm till innerstan?
– Det är inte jättemycket längre, ett par kilometer, att åka ut på Essingeleden. I dag skulle ingen komma på idén att dra en sexfilig motorled genom Stockholms stadskärna.
Hur tänkte de när Centralbron byggdes?
– Bron har planerats sedan åtminstone 1930-talet. Från början var det tänkt att vara en vanlig, smal, trafikbro men genom åren växte den på bredden. Bakgrunden till att den hamnade just där är att järnvägsbron ligger på samma plats.
Vad skulle en rivning betyda för Stockholm?
– Vackra promenadstråk längs Riddarholmskanalen och kajerna, plats för fler restauranger, kaféer och utrymmen för kulturaktiviteter, turister och stockholmare.